הסדרות החדשות של עונת הסתיו 2013-2014: מדע-בדיוני ופנטזיה

AOS
השנה יצא שלא צפיתי הרבה בטלוויזיה. אם לערוך סיכום זריז: העונה החדשה של "מד מן" הסבה לי כצפוי עונג בלתי רגיל, נגנבתי מהעונה הראשונה של "אוטופיה" – סדרת מדע-בדיוני של ערוץ 4 הבריטי – סיימתי חיש מהר את "מראה שחורה" (ללא סימפאטיה יתרה לפרק השלישי), עקבתי אחרי עשרה פרקים של "גירלז" שלא כולם הבריקו, לגמתי את סדרת האנימה הראשונה ברוטוסקופ, The Flowers of Evil והתבדרתי כהוגן מ"דו"ח קולבר" על בסיס יומי.
מ"פרינג'" נמאס לי מזמן, את "מהפכה" נטשתי באמצע מרוב שעמום ועצבים, מ"בית הקלפים" טעמתי רק פרק אחד, כשאת סדרות הבון-טון, "שובר שורות" ו"דקסטר", אני עוד צריך להשלים (עם כמה נוספות).
הסדרה האחרונה שראיתי במלואה היא "בתוך הבועה" (Under the Dome), שמבוססת (באופן חופשי למדי, למיטב הבנתי) על "מתחת לכיפה השקופה" של סטיבן קינג. למרות הדיאלוגים הגרועים, הדמויות השנואות ונטולות הכריזמה, והנטייה המגוחכת לתאר בקול רם דברים שנראים על המסך, הצלחתי להפיק ממנה הנאה (בין השאר הודות לדמות של ג'וניור – ככל הנראה הפסיכופט הכי חתיך בטלוויזיה כרגע – והרצון לדעת לאן כל זה יתפתח). יש לציין שגם הביקורות המצחיקות ב- Vulture תרמו לעניין. מסתבר שתהיה גם עונה שנייה.
בכל אופן, על מנת להכין אותי (ואתכם) לקראת עונת הטלוויזיה הקרובה – בתקווה למצוא את הדבר הבא להתמכר אליו – החלטתי לערוך סקירה מקיפה של סדרות הטלוויזיה החדשות (האמריקאיות ברובן), שיפגיזו את המסך הקטן בחודשים הבאים. על מנת שלא ליצור עומס, הפוסט הזה יתמקד במד"ב ופנטזיה, כשבהמשך אתייחס למחוללי השחוק והדמע, הדרמות והקומדיות.
~
10. Atlantis (ערוץ: BBC One)
יוצר: הווארד אוברמן ("עברייני על", "דירק ג'נטלי")
תאריך עלייה לשידור: 28 בספטמבר, 2013 (UK)
ממזרים לא קטנים הבריטים האלה. חווה אלברשטיין כבר זימרה בעבר על הטלוויזיה המצוינת בלונדון ואכן, גם כשמדובר במדע בדיוני ופנטזיה, צצות להן מדי פעם הברקות כאלה שגורמות לך לרצות לקשט את המרפסת בתמונה של אליזבת השנייה ולהתעניין בשלומו של ג'ורג' אלכסנדר לואי. כבר אזכרתי את "אוטופיה" ו"מראה שחורה", אך בל נא נשכח גם את "החיים על מאדים", "עברייני על", ולכל אלו שצועקים על המסך – כן, שמעתי אתכם – "דוקטור הו".
אמנם קשה לומר ש"אטלנטיס" מדגדגת להן את קצה הביסקוויט, אבל היא נראית חביבה, השחקנים נראים חביבים ואם אתם בעניין של סדרות בריטיות ששואבות השראה ממיתוסים יווניים, קרוב לוודאי שהיא תתחבב עליכם. את הסדרה מפיק האוורד אוברמן, היוצר של Misfits וסדרת המשטרה הקומית Vexed. ייתכן שהדמיון המסוים של "אטלנטיס" ל"מרלין" נובע מכך שאוברמן גם כתב כמה פרקים לסדרה ההיא.
~
9. Dracula (רשת: NBC)
יוצרים: קול האדון, דניאל קנאוף ("קרניבל")
תאריך עלייה לשידור: 25 באוקטובר, 2013
אם המחשבה על כך שכבר עברו חמש דקות מבלי שצצה סדרת ערפדים חדשה מעלה לכם את לחץ הדם, אתם יכולים להירגע ולאוורר את שיני השום. ג'ונתן ריס מאיירס, המלך הסקסי ביותר שידעה אנגליה, חוזר למקורות בדרמת מתח אימה בריטית-אמריקאית על דמותו של דרקולה. בגרסה הנוכחית, דרקולה עוטה חזות של יזם אמריקאי עם צחוק מזויף, שמגיע ללונדון בכוונה להביא את המדע המודרני לחברה הוויקטוריאנית. כל זה כמובן סיפור כיסוי לעלילת נקמה, שוודאי תכלול את כל המתבקש מסדרה עם ג'ונתן ריס מאיירס: איברים חשופים, דם ונשפים מפוארים. קחו בחשבון שהסדרה תשודר ברשת NBC כך שאנחנו מדברים על מינונים של כפית סוכר בחודש שלישי.
~
8. Helix (ערוץ: Syfy)
יוצר: רונלד ד. מור ("מסע בין כוכבים", "בטלסטאר גלקטיקה")
תאריך עלייה לשידור: ינואר, 2014
בימי כתלמיד בית-ספר יסודי, אני זוכר את עצמי מדלג בהפסקות בין שולחנות הכיתה וקופץ אל תוך חורי תולעת בלתי נראים בהשפעת "גולשים בזמן", סדרת מד"ב שגססתי עליה בילדותי. מעבר הסדרה מרשת Fox לערוץ המד"ב האמריקאי (המכונה כיום Syfy), הפך אותה לגוש חרא ריחני שלא הפסיק להבאיש עד תום העונה החמישית (שכמובן לא הצלחתי לסיים). אני לא מתכוון לזרוק את הסל בגלל תפוח רקוב אחד, אך הטעם המר עדיין יושב לי על הלשון כשאני חושב על סדרה חדשה בערוץ הזה.
יש לציין כי ערוץ המד"ב גם שידר את "בטלסטאר גלקטיקה" למשל – סדרה שזכתה להערכה והצלחה וייתכן שהעובדה כי Helix נרקחה בידי אחד ממפיקה וכותביה, רונלד ד. מור, אמורה למתן את החששות. הטיזר האלגנטי שלה לא חושף יותר מדי, אך העלילה עתידה לעקוב אחר קבוצת מדענים שנוסעת למתקן באזור הארקטי, על מנת לחקור התפרצות פוטנציאלית של מחלה. נראה מאוד… לבן.
~
7. The 100 (רשת: CW)
יוצר: קס מורגן (מבוסס על כרך ראשון מסדרת ספרים באותו שם שכתב)
תאריך עלייה לשידור: אמצע העונה
כך תכתבו Premise לסדרת טלוויזיה אמריקאית מצליחה: קחו חבורה של דמויות וחישבו כיצד אתם מייצרים ביניהן אינטראקציה בסביבה מבודדת. לשם כך אתם יכולים להכחיד את האנושות, לנתק את החשמל או לשלוח אותם לאי עם זיהום אוויר על תקן ישות מסתורית. בכל מקרה, עדיף שיהיו המון עצים. אם אתם רוצים להעלות את הרייטינג, מומלץ שרוב הדמויות יראו צעירות וחסונות, הפקידו את המושכות בידי נערה קשוחה אך יפה למראה, פלפלו את העניינים עם כמה גברברים שנלחמים על ליבה, תוסיפו צ'ילבה שתחמם את העסק, כמה אינטריגות שיפצלו את הנוכחים וקנחו בכתוביות. זו פחות או יותר העלילה של "המאה", בשינויים קלים. נאו גיב מי דה מאני, ביצ'ז.
~
6. Star-Crossed (רשת: CW)
יוצרת: מרדית' אבריל
תאריך עלייה לשידור: אמצע העונה
אחת המעלות בחיים האמריקניים היא שאדם יכול להישאר צעיר לנצח – כך, גם אם אתה בן 30, אין שום סיבה שלא תגלם דמות של תיכוניסט. זה כמובן לא אומר שלא הייתי שמח אילו כל הבנים אצלי בשכבה היו נראים כמו מאט לנטר, שבסדרת המד"ב הרומנטית שלפנינו מגלם חיזר שיחד עם חבריו החייזרים מנסה להשתלב בתיכון מקומי. בניגוד ל"רוזוול", מ-96, כאן כבר כולם מודעים לחריגותן של הדמויות (ייתכן שיש לזה קשר לסימנים האלה על הצוואר שלהן) ומפגינים את סלידתם משהיו חבורת קיצוניים דתיים מחוץ לכנסייה בפטיסטית בטקסס.
~
5. Almost Human (רשת: FOX)
יוצר: ג'יי. ה. וויימן ("פרינג'")
מפיקים: ג'יי.ג'יי אברמס, בראיין בורק, ג'יי. ה. וויימן
תאריך עלייה לשידור: 4 בנובמבר, 2013
כבר הרבה זמן שאני שואל את עצמי, מה עושה ג'יי.ג'יי אברמס עם כל הזמן הפנוי שנותר לו בין האצבעות? אותן שלושים שניות שנותרות לו בין העבודה על הירושה של ג'ורג' לוקאס לבין הדיפת שמועות על תפקידים דמיוניים של בנדיקט קמברבאץ', אינן יכולות להתבזבז על הליכה לשירותים או הטלת מטבעות אל מכונת שתייה. צריך להפיק משהו! לכן, די אירוני שהסדרה הבאה בהפקת ג'יי.ג'יי אברמס נקראת "כמעט אנושי".
אבל עם ג'יי.ג'יי בצד, הטריילר לסדרת המשטרה העתידנית הזו מבטיח כמה דברים לא רעים. כולנו מכירים את הנוסחה של צמד שוטרים שהקונפליקט בין טבעם המנוגד לבין הכורח לשתף פעולה מייצר דלק שחורך את העלילה לכל אורכה. אך מה אם אחד השוטרים הוא רובוט שחור בעל אינטליגנציה מלאכותית מפותחת ונטייה לסרקזם בשנת 2048? או, מזל ששאלתם.
~
4. Believe (רשת: NBC)
יוצרים: אלפונסו קוארון ("כוח המשיכה") ומארק פרידמן
מפיקים בפועל: ג'יי.ג'יי אברמס, אלפונסו קוארון, מארק פרידמן, בראיין בורק
תאריך עלייה לשידור: אמצע העונה (2014)
ייתכן שלא רבים יודעים זאת, אבל בתחילת דרכו, היה אלפונסו קוארון אחד הבמאים והכותבים של סדרת טלוויזיה מקסיקנית בשם La Hora Marcada ("השעה המדויקת"), אנתולוגיה נוסח "אזור הדמדומים" שזכתה לפופולאריות רבה במולדתה בסוף שנות השמונים. בסדרה זו קוארון שיתף פעולה לראשונה עם מי שהפך לצלם הקבוע שלו, עמנואל לובצקי, ופגש את גיירמו דל-טורו (שיחד עם אלחנדרו גונסלס איניאריטו, הפכו ל"שלושת האמיגוס").
לא מופרך להניח כי החזרה למסך הקטן מעוררת בקוארון התרגשות מסוימת. כעת, כבר לא מדובר בבמאי אלמוני שמנסה לגבש את סגננו ולזכות בהערכה, אלא במי שג'יימס קמרון כינה את סרטו האחרון "סרט החלל הטוב ביותר בכל הזמנים".
Believe, סדרת המד"ב שיצר יחד עם מארק פרידמן, עוסקת בילדה בעלת כוחות מיוחדים, שאינם נתונים לגמרי לשליטתה. על מנת להגן עליה, מחליטים אנשיה להבריח אסיר מאגף הנידונים למוות, שיתפקד כשומר ראשה. גם על הפקה זו חתום – ניחשתן נכון – ג'יי.ג'יי אברמס, כשהפתיחה המרשימה של הטריילר מהדהדת את השוט הווירטואוזי מתוך "הילדים של מחר" שביים קוארון ב-2005.
~
3. The Tomorrow People (רשת: CW)
פיתוח: גרג ברלנטי ("דוסון קריק", "אוורווד"), ג'ולי פּלק ("קייל XY", "יומני הערפד") ופיל קלמר
תאריך עלייה לשידור: 9 באוקטובר, 2013
יהיו שיקראו לזה גרסה משודרגת של גיבורים – כלומר בלי דמויות מבוגרות עם כרס או משקפי קרן ובלי היפני השמנמן שצועק "יאטה!" – אבל גם אם יש משהו בדבריהם, אני עדיין סאקר של הדברים האלה ולמרות משפטים כמו "You're one of us" או "There's a war going on up there – Us vs. The humans", "אנשי המחר" נראית כרגע כמו סדרת מד"ב מהנה להעביר איתה את השבוע. מה שכן, בהתחשב בכמות גיבורי העל שנחתו על המסך הגדול והקטן בשנים האחרונות, חובת ההוכחה מוטלת עליה והדרישה למקוריות בעינה עומדת.
~
2. Agents of S.H.I.E.L.D (רשת: ABC)
יוצרים: ג'וס וידון ("באפי ציידת הערפדים", "הנוקמים"), ג'ד וידון, מאוריסה טנצ'רון
תאריך עלייה לשידור: 24 בספטמבר, 2013
אם לוקחים בחשבון שאירועי הסדרה הבאה מתרחשים אחרי אלה שפקדו את הסרט שהכניס בעולם למעלה ממיליארד דולר וחצי, ניתן להעריך כי "סוכני S.H.I.E.L.D" היא הסערה המצופה ביותר של עונת השלכת. היקום הקולנועי של מארוול פולש למסך הקטן עם סדרת לייב אקשן ראשונה, שגם לה אחראי הקדוש ג'וס וידון. היא תגולל את סיפורם של חברי הסוכנות הבדיונית S.H.I.E.L.D – שקיימת ביקום מארוול קומיקס – לרבות המקרים המשונים שישלחו לחקור מדי פרק. הסדרה הופקה ע"י חטיבת הטלוויזיה של מארוול ועתידה להתנחל לאמריקאים בסלון בעוד יומיים.
~
1. Resurrection (רשת: ABC)
פיתוח: ארון זלמן ("נזקים"), בראד פיט, ג'ייסון מוט
תאריך עלייה לשידור: 9 במרץ, 2014
בתקווה שזה לא יהיה רק רפלקטור, Resurrection הולכת להיות מסחטת הדמעות של הסתיו, אם להסתמך על הטריילר המרגש שלה. בראד פיט הוא אחד ממפיקי ומפתחי הסדרה, שמבוססת על רומן הביכורים של ג'ייסון מוט, The Returned. הסדרה מתחקה אחר תושבי העיר ארקדיה, מיזורי, החווים את חזרתם של יקיריהם מן המוות. מעניין לשם לב כי רעיון העיירה שמתיה חוזרים לפקוד אותה, היה הבסיס לסרט הצרפתי They Came Back משנת 2004 – אם כי שם היה זה יותר בכיוון הזומבי – שהיווה השראה לסדרת הטלוויזיה הצרפתית, The Returned. בכל אופן, זה נראה מסקרן.
~
סדרות חדשות נוספות: The Originals, ספין-אוף ל"יומני הערפד" שיצרה ג'ולי פּלק ל-CW, שכולל מכשפות, צעיפים ומשחק רע; Intelligence, סדרת אקשן מדע-בדיוני של CBS, בכיכובו של ג'וש הולווי (סוייר "מאבודים") עם שיער קצר (לאאאא!!!), שנראית כמו גרסה חיוורת ל"כמעט אנושי" של רשת פוקס; Once Upon a Time in Wonderland, דרמה פנטסטית של ABC, מעין עיבוד חופשי ל"אליס בארץ הפלאות" עם טוויסט; Witches of East End, סדרת מכשפות של ערוץ Lifetime.
פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת טלוויזיה, בקרוב!. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על הסדרות החדשות של עונת הסתיו 2013-2014: מדע-בדיוני ופנטזיה

  1. moonset הגיב:

    יופי של סקירה! תודה רבה.
    כמובן שהסוכנים של שילד (שחייבת ראשי תיבות למרות שבשם שלה יש כבר ראשי תיבות) היא הכי מעניינת בעונה הקרובה.
    יש עוד כמה דברים שעלולים להיות נחמדים, שמחה לראות שהיוצר של קרנבל מעורב במשהו חדש.

    • עמית ל. הגיב:

      בשמחה 🙂
      התגובה שלך הזכירה לי אגב, שאני צריך לראות את קרניבל. שמעתי עליה מלא דברים טובים וכשלעצמה היא עושה רושם מעניין.

      • moonset הגיב:

        אני לא יודעת אם זה יעזור, בכל זאת המלצה מאנשים זרים ברשת אבל אכן שווה להשקיע בה למרות כל הסדרות החדשות והמחסר בשעות ביממה…

  2. עדן הגיב:

    עמית, אם אתה מעוניין בהמלצות מד"ב בריטי, אני מאוד נהניתי מדרמת הזומבים In the Flesh, ולו רק בגלל השחקו הראשי החלומי שלה. ואם עדיין לא צפית ב-Orphan Black, למה אתה מחכה? היא אדירה.

  3. יעל הגיב:

    "דקסטר" ברובה אובר-רייטד, מזהירה מראש. העונה הרביעית מעולה אומנם, אבל בשביל להגיע לשם תצטרך להשתעמם לא מעט בדרך.
    "שובר שורות" מומלצת במיוחד, ולו בגלל המשחק המעולה של שני הכוכבים הראשיים. גם לה היו חלקי עונות פחות מוצלחים, אבל זה עדיין שווה במכלול הסופי בזכות המשחק והסיפור השלם שנטווה על ידי גיליגן המצוין.
    ואם כבר להשלים – במידה וטרם ראית – הסמויה, הסמויה, הסמויה (The Wire).

    מצטרפת להמלצה כאן בתגובות על קרניבל. הבעיה היא שהעונה השלישית שהיתה אמורה להיות האחרונה ולסיים את הסיפור מעולם לא צולמה, וחסרונה מורגש ומאוד מאוד מבאס בסיום הסדרה. עדיין, שווה צפייה. היא מאוד קולנועית בעיצוב ויוצאת דופן.

    • עמית ל. הגיב:

      תודה על ההמלצות!
      לגבי "דקסטר" – האמת היא שאת העונה הראשונה ראיתי פחות או יותר בזמן אמת, אחרי שקראתי את הספר הראשון בסדרה של ג'ף לינדסי. היא הייתה למעשה עיבוד מלא של הספר ולכן החלטתי שלא אמשיך את הסדרה עד שאקרא את הספר השני (מה שעוד לא יצא לי לעשות ולכן גם לא המשכתי את הסדרה). בתכלס, את הספר אהבתי יותר, אבל אני גם אוהב את מייקל סי הול (עוד מימי "עמוק באדמה" המופתית) ואת הסגנון הכללי של הסדרה ולמרות שהיא אולי אובר-רייטד אני מאמין שאגיע לצפות בה במלואה בשלב כלשהו.

  4. פינגבאק: הסדרות החדשות של עונת הסתיו 2013-2014: דרמות | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

  5. פינגבאק: נגנז בגנזך מהדורת ה – 27.09.2013 – ניימן 3.0

  6. פינגבאק: נגנז בגנזך מהדורת ה – 27.09.2013 | ניימן 3.0

כתיבת תגובה