פסטיבל קאן 2014 – חלק א'

Cannes-2014
בעוד שלושה ימים תיפתח חגיגת הקולנוע השנתית בריביירה הצרפתית – פסטיבל קאן ה-67 – שתיערך עד ה-25 במאי. על השטיח יבזיקו שמות רבים המוכרים לחובבי קולנוע הארט האוס, מספר שיא של יוצרים ישראליים ומעט יותר נשים שעוסקות בבימוי קולנוע למחייתן.
עד להכרזת שמות המשתתפים, הועלו כמה וכמה ספקולציות שלצערי לא עלו בקנה אחד עם המציאות. רבים קיוו לשזוף את עיניהם בסרטים החדשים של טרנס מאליק (לפחות באחד מהם), פול תומס אנדרסון (Inherent Vice), רוי אנדרסון (A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence) והתבדו. מפתיעה במיוחד היעדרותו של הבמאי הקוריאני הונג סאנג-סו, שנחשב בן בית בפסטיבל הצרפתי, בייחוד לאור העובדה שכבר סיים לעבוד על סרטו החדש, Freedom's Hill, בהשתתפות השחקן היפני ריו קאסה. גם מי שייחל לחדש והמסקרן של טקאשי מייקה, Over Your Dead Body, יאלץ להזדיין בסבלנות. באופן כללי, נראה כי מארגני הפסטיבל לא לקחו השנה יותר מדי סיכונים בתחרות, גם אם בסופו של דבר מדובר ברשימה של במאים כישרוניים ומעניינים.
כמדי קאן, גם הפעם אערוך סקירה של רבים מן הסרטים שיעלו בפסטיבל, אם כי יש לציין שמדובר בהעדפות אישיות בלבד. אמנם לא ארחיב עליהם בהמשך, אך אני מניח שנשמע לא מעט על המערבון של טומי לי ג'ונס (The Homesman), על הדרמה של הבמאי האוסטרלי דיוויד מישוד (The Rover) עם גאי פירס ורוברט פטינסון, ועל החדש של במאי "הארטיסט" מישל הזנוויציוס (The Search). יחד עם זאת, שלושת הפוסטים הבאים יכללו 30 פיצ'רים חדשים שיוצגו במגוון מסגרות, לרבות טריילרים / קטעים נבחרים / תמונות.
~
1. Maps to the Stars / בימוי: דייויד קרוננברג / קנדה, ארה"ב
מסגרת: התחרות הרשמית
הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה ויארגן קליפ שיאגד את כל אותם רגעים בהם ג'וליאן מור מתחרפנת: צורחת על פרמדיק ("מגנוליה"), בוכה בשירותים ("השעות"), צוחקת בגילופין ("סינגל מן"), כולאת את ביתה ("קארי"), מפתה את בנה ("חסד אכזרי") ואני מניח שיש עוד מלא. מצד שני, יתכן שדיוויד קרוננברג עשה את זה עם הטריילר לסרט החדש שלו, שנראה כולו כמו אסופת רגעי ג'וליאן מור מתחרפנת (ואפילו רוקדת תוך פיזום השיר של מכבי).
"מפות לכוכבים", סאטירה שחורה על הוליווד, הוא חלק מתנופה יצירתית שאחזה בקרוננברג לאחרונה, כשב-30 בספטמבר השנה, ייצא לאור ספר אימה ראשון פרי עטו, בשם Consumed. הבמאי הקנדי חוזר לריביירה שנתיים אחרי שהציג בה את סרטו הקודם, "קוסמופוליס", בכיכובו של רוברט פטינסון – פעם ערפד מנצנץ, כיום שחקן רציני עם שני סרטים בפסטיבל קאן.
~
2. Mommy / בימוי: קסבייה דולן / קנדה
מסגרת: התחרות הרשמית
עוד לא הספקנו לראות את המותחן הפסיכולוגי האחרון שלו ("טום בחווה") והבמאי הקוויבקי כבר מתהדר בסרט חדש. זהו הפיצ'ר החמישי של קסבייה דולן (בן ה-25), אחרי "הרגתי את אימא שלי", "פעימות לב", "לורנס בכל מקרה" וכאמור "טום בחווה". סרטו הראשון הוקרן בפסטיבל קאן במסגרת "שבועיים של הבמאים", השני עשה את בכורתו במסגרת "מבט מסוים", אך תקוותיו להגיע לתחרות הרשמית עם סרטו השלישי נגוזו כשגילה כי התקבל פעם נוספת ל"מבט מסוים". צרות של עשירים אתם יכולים לומר, אבל דולן לא עבר על זה בשתיקה ואת "טום בחווה" כבר שלח לפסטיבל ונציה, שם זכה בפרס פיפרסקי.
אז או שהשרירים עבדו או שמדובר פשוט בסרט חזק יותר, אבל התוצאה היא שדולן סוף סוף מתמקם בתחרות עם "אימאל'ה", כלומר Mommy – סרט על אלמנה שמגלה קושי להתמודד עם בנה הבעייתי והאלים. בהתחשב בכך שהאם מגולמת ע"י אן דורבאל – מי שגילמה את אמו של דולן בסרט הביכורים שהזניק את הקריירה שלו – כמו גם בנושא ובשם הסרט, ניתן לראות כאן מעין סגירת מעגל.
את הנער הבעייתי מגלם אנטואן אוליבייה-פילון שכבר עבד עם דולן במסגרת הוידיאו-קליפ הפרובוקטיבי "קולג' בוי", שביים ללהקת הרוק הצרפתית Indochine. לחיצה על התמונה תוביל אתכם לקטע קצר ויפה מתוך הסרט. בדומה לסצנה שעלתה מסרטו הקודם, נראה כי גם בסרטו הנוכחי דולן עושה שימוש ביחסי מסך לא שגרתיים.
Mom
~
3. Welcome to New York  / בימוי: אבל פררה / ארה"ב, צרפת
מסגרת: מחוץ לתחרות
עד שיגיע הסרט החדש של אבל פררה עם וויליאם דפו בתפקיד פאזוליני, נוכל ליהנות מז'ראר דפארדיה עושה מלא סקס בתפקיד פוליטיקאי נהנתן, בסרט השואב את השראתו מפרשיית דומיניק סטראוס-קאהן. הסרט התווסף באחרונה לפסטיבל, לאחר שנודע כי יופץ בעיקר און-ליין, ואולי יספק את השערורייה התורנית. חייבים להודות שז'ראר נראה On Fire בטריילר הלוהט הזה, שעושה רושם סליזי ומהנה במידה שווה. אמנם קצת קשה לי לראות אותו היום מבלי להיזכר בתקרית ההשתנה במטוס, אבל אולי גם זה חלק מהקסם של הכוכב הצרפתי.
~
4. Saint Laurent / בימוי: ברטרנט בונלו / צרפת
מסגרת: התחרות הרשמית
עם כל הכבוד למעצב האופנה איב סאן-לורן, שני סרטים עלילתיים על חייו, שיוצאים שנה אחר שנה, נראה לי מוגזם. אבל נו, אם בכל זאת להמר על פייבוריט, אני הולך על הסרט הזה. וזה לא שהסרט הראשון נראה רע. אבל למה אתם מצפים כשאת איב סאן לורן הנוכחי מגלם פאקינג גספר אוליאל? צרפו לזה הוט קוטור וקיבלתם עונג ויזואלי לפנים. חוץ מזה, כיף לראות שגספר משחק גיי פעם נוספת, אחרי סרטים כמו The Last Day ו-Le Marais. האם זה יהיה התפקיד שיוביל סוף-סוף לפריצה האמיתית שלו?
~
5. Foxcatcher / בימוי: בנט מילר / בריטניה
מסגרת: התחרות הרשמית
OMFG. בכל פעם שאני רואה את הטריילר הזה, חולפת בי צמרמורת. אחרי "קפוטה" ו"מאניבול", בנט מילר מזריק מנה גדולה יותר מהטון האפל שלו לסרט ביוגרפי נוסף, הפעם על מערכת היחסים שמתפתחת בין המאמן הסכיזופרני-פרנואידי ג'ון דו-פונט, למתאבק מארק שולץ. הבחירה בסטיב קארל לתפקיד המאמן נראית לי מבריקה ואמיצה ואני לא מסוגל לחכות לראות את ההופעה שלו, שכבר מהטריילר הקצר הזה נראית Oscar Worthy לגמרי.
~
6. הגננת / בימוי: נדב לפיד / ישראל
מסגרת: שבועיים של הבמאים
מבין כל הסרטים הישראלים שעתידים לצאת השנה, בראש רשימת הצפייה ניצבים אצלי "אפס ביחסי אנוש" של טליה לביא ו"הגננת", סרטו השני של נדב לפיד ("השוטר"). הסרט של לביא כבש אותי עם הטריילר, הסרט של לפיד כבש אותי עם הסיפור: גננת חובבת שירה, מגלה כי אחד מילדי הגן הוא משורר מחונן ומחליטה לגונן עליו. הסיפור נשמע ייחודי, עיסוק בשירה נשמע מרענן בהתחשב בנוף המקומי והתמונות ששוחררו עד כה עושות רושם מבטיח. יפה.
TKT
~
7. Xenia / בימוי: פאנוס ה. קוטראס / יוון, צרפת, בלגיה
מסגרת: מבט מסוים
מעבר לפרסים המרכזיים שמחולקים בפסטיבל, ישנם פרסים המוענקים בחסות גופים עצמאיים. אחד מהם הוא ה"קוויר פאלם" שמוענק עבור סרטים בעלי תמות להט"ביות, המוקרנים במסגרות השונות. בשנה שעברה היה זה "גברים על שפת האגם" שזכה בו. בשנים קודמות הוענק הפרס לקסבייה דולן ("לורנס בכל מקרה"), אוליבר הרמנוס ("יופי") וגרג אראקי ("קאבום").
פאנוס ה. קוטראס הוא במאי יווני עצמאי. בין סרטיו ניתן למצוא למשל את "סטרלה", שעוסק במערכת יחסים הנרקמת בין זונה טרנסקסואלית צעירה לאסיר משוחרר. אחרי קשיי הפקה רבים, קוטראס מגיע בשעה טובה לפסטיבל עם "קסניה" – סרט המגולל מסע שעורכים שני אחים לאורך יוון, בחיפוש אחר אביהם המנוכר. הטריילר נראה מדליק עם שילוב בין דרמה לקומדיה, ומה גם שסרט גאה יווני זה משהו שלא רואים כל יום.
~
8. Clouds of Sils Maria / בימוי: אוליביה אסיאס / גרמניה, צרפת, שוויץ
מסגרת: התחרות הרשמית
רגע, רגע – קריסטן סטיוארט תגיע לפסטיבל קאן? שניה, שניה – אבל לא אמרתי שגם רוברט פטינסון יגיע לפסטיבל קאן? אבל מה יקרה אם הם, כאילו, יפגשו? כנראה שלא יותר מדי. להזכירכם: כשפטינסון פיזר נשיקות צרפתיות (באוויר) בבכורת "קוסמופוליס", סטיוארט שאפה את אותו חמצן עם הקרנת "בדרכים". אז אפשר לפנות את זה מהשולחן.
עם מה נשארנו? עם סרט חדש של הבמאי הצרפתי הוותיק אוליביה אסיאס (שבשנה שעברה נערכה לכבודו רטרוספקטיבה בסינמטקי ארצנו), בכיכובן של ז'ולייט בינוש, קלואי מורץ וקריסטן סטיוארט. העלילה מתחקה אחר שחקנית מצליחה שפורשת עם העוזרת שלה לסילס מריה שבשווייץ, לאחר ששחקנית חדשה מאיישת את התפקיד שהפך אותה לכוכבת. בינתיים יש תמונות של סטיוארט במשקפי ראיה ויש עוד במקום ממנו זה בא.
COSM
~
9. Li'l Quinquin / בימוי: ברונו דומון / צרפת
מסגרת: הקרנות מיוחדות
ברונו דומון עושה קומדיה. הלאה הקדרות וההרהורים הדתיים ויאללה מפקחי משטרה ופרות מעופפות. למעשה לא מדובר בסרט אלא בסדרת טלוויזיה (שככל הנראה נערכה גם לסרט) על שוטרים שמנסים לפענח סדרה של פשעים ביזאריים בעיירה קטנה. הטריילר נראה משונה וחינני ואם להסתמך גם על התיאור שמבטיח קומדיית סקרובול סלפסטיקית, מצפה לנו משהו מגניב למדי.
~
10. Mr. Turner / בימוי: מייק לי / בריטניה
מסגרת: התחרות הרשמית
השחקן הבריטי טימותי ספול הוא מסוג השחקנים האלה שצצים במלא סרטים, בכל מני תפקידי משנה שאתה אף פעם לא יכול לפספס. הוא גדול וחיוני עם נוכחות בעלת אופי והומור. אין לי מושג אם הוא שיחק תפקידים ראשיים בעבר אבל בהחלט אשמח לצפות בו בסרט החדש של מייק לי, "מר טרנר", בו הוא מגלם את דמותו של הצייר הרומנטי, ויליאם טרנר. מעבר לקטע הבא מתוך הסרט, כאן תוכלו לצפות במייק לי מספר על ההשראה שנסך בו הצייר האנגלי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה פסטיבלי קולנוע, קולנוע בריטי, קולנוע יווני, קולנוע ישראלי, קולנוע צרפתי, קולנוע קנדי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.