נשיקת אל הארנב: מלצר סיני מתאהב באל משושלת צ'ינג, בקצר המפעים של אנדרו תומאס הואנג ~ טיזר אינטנסיבי לדרמת פשע חדשה של לו יה ~ צעירים בהונג קונג נלחמים על עתידם ~ יאנג־קווינז בעיר הדרקון

~

1. סרט קצר מהבמאי המופלא שמאחורי הקליפים של ביורק, פרפיום ג'יניוס ו־FKA טוויגס

המיתוס של שושלת צ'ינג מן המאה ה־17 אודות "אל הארנב" (Tu'er Shen), מגולל את סיפורו של חייל ממחוז פוּ־גְ'ייֵן בשם הוּ טיאנבּאו, אשר הוצא להורג לאחר שהתוודה על אהבתו למפקח קיסרי טוב מראה. משנשפט כרוח בעולם התחתון, הוחלט כי מאחר ופשעו נבע מתשוקה, יהפוך החייל לאל ולמגן של אהבה הומוסקסואלית, מתוך כוונה לתקן את העוול שנגרם לו. על־פי הסלנג ששלט באותה תקופה, "ארנבים" היה כינוי רווח להומואים, מה שמסביר מדוע נודע הפטרון הגאה בשם "אל הארנב".

הבמאי הסיני־אמריקאי המופלא אנדרו תומס הואנג – שבימים כהלכתם מביים קליפים מסחררים ל־FKA טוויגס ("Cellophane"), פרפיום ג'יניוס ("Slip Away"), ביורק ("The Gate") ואחרות – הטמיע את המיתוס המדובר אל תוך הקצר העלילתי הראשון שלו "נשיקת אל הארנב", בכיכובם של טדי לי וג'ף צ'ן. התוצאה היא פנטזיה חושנית וקצבית, המתהדרת ביופי קווירי־אסיאתי מטמטם שיזלוג לכם אל החלומות.

הסרט הופק במסגרת פרויקט "China Wave" של אתר Nowness, אשר יקדיש את החודש הקרוב ליצירה סינית עכשווית, חדשנית ובועטת. הוא הוקרן לראשונה בפסטיבל טרייבקה, שננעל בתחילת מאי.

~

2. משחקי הצל: טיזר אינטנסיבי לדרמת הפשע החדשה של לו יה ("קדחת האביב")

מאז שנות ה־90 של המאה ה־20, התגברה בסין העממית פרקטיקת "פינוי־בינוי כפוי": הפקעת קרקעות מתושבים (לרוב בכפרים), בלא הסכמתם, במטרה לפנות מקום לפיתוח פרויקטים. במאמר שסקר את התופעה ופורסם לפני עשור בכלכליסט, ציינה רחל בית אריה כי "הבעיה הבסיסית של המפונים נעוצה בעובדה שלרובם מלכתחילה אין זכויות קניין בנכסים שלהם: אחרי המהפכה של 1949, שהעלתה את המפלגה הקומוניסטית הסינית לשלטון, כל האדמות במדינה הולאמו". בחלק מן המקרים, המפונים מועתקים למקום חלופי או זוכים לפיצוי זעום (אם בכלל), בעוד השלטונות מפיקים רווחים גבוהים ממכירת הקרקעות ליזמי נדל"ן. התקוממויות של אזרחים כנגד הפינוי, הובילו לא אחת על־פי הדיווחים להטרדות, מכות או מעצרים.

"The Shadow Play", סרטו העלילתי החדש של הבמאי הסיני לו יה (Lou Ye), שם לו למטרה לעסוק בנושא הפינויים, מה שלא שימח במיוחד את הצנזורה הסינית. לא פחות משנתיים עברו מאז תמו הצילומים ועד שאושר לדרמת הפשע האפלה לעלות למסכים. במקרה של לו יה, במאי המשויך לבני הדור השישי של קולנועני סין, אין זו הפעם הראשונה שהוא נאלץ לערוך כיפופי ידיים עם הצנזורה. סרטו הראשון "Weekend Lover", נאסר גם הוא להפצה במשך שנתיים; "נהר סוג'ואו", נאסר להקרנה בסין וגזר עליו איסור על עשיית סרטים למשך שנתיים; ו"ארמון הקיץ", שנשלח לפסטיבל קאן בלא אישור הצנזורה, השבית אותו פעם נוספת מעשייה קולנועית, הפעם למשך חמש שנים. זה מה שנקרא דבקות במטרה.

"משחקי הצל" הוקרן אשתקד בבכורה בפסטיבל הסרטים בטאיפיי, ועלה השנה בפסטיבל ברלין במסגרת "פנורמה". הטיזר השווה שלו נראה אינטנסיבי וחזק במיוחד.

~

3. תרגיל בהתעוררות: Vox מסבירים את פשר המחאות ההמוניות בהונג קונג

במהלך החודש האחרון, ידה הארוכה של סין העממית החריפה את הדגדוג בגרונם של תושבי הונג קונג, עד שאלה לא יכלו עוד ונהרו אל הרחובות ורחבת הפרלמנט בגרון ניחר. הסיבה: כוונה לאשר את חוק ההסגרה. חוק שיעמיד בפני הרשויות בסין את האפשרות להסגיר אל שטחה חשודים ועבריינים מבוקשים מאדמת הונג קונג, ולהעמידם למשפט. המתנגדים לחוק, בהם מבוגרים שחרדים לגורל הדור הצעיר, חוששים מפתיחת צוהר לסימון והענשה של אזרחים הונג קונגיים, שאינם מחובבי המפלגה הקומוניסטית.

בווידיאו המצורף, מגזין Vox עורך סקירה של המאורעות האחרונים באי, מבהיר את מבנה המועצה המחוקקת של הונג קונג, ומשרטט את סטאטוס היחסים בין "הנמל הריחני" לבין מי שעלולה לשנות את צביונו בשנת 2047.

~

4. היפ־הופ רסיני: יאנג־קווינז, נ.ו.ל.י ופלויד צ'אונג מפרקים את האוזניים ב"Dragon Town II"

אני לא ממש טיפוס של היפ־הופ, אבל כמו שאומרים אצלנו בהוּד "אם כבר היפ־הופ – אז רק בקנטונזית!". כבר כמה שנים שהראפר הסיני יאנג־קווינז (YoungQueenz) הוא שם מוכר בסצנת ההיפ־הופ המחתרתית בהונג קונג. המוסיקאי בן ה־23 הוא המייסד והמנהל האמנותי של הקולקטיב העצמאי WILD$TYLE, ונציג נוסף של גל הראפרים האסיאתי שצובר פופולאריות בעת האחרונה וכולל אמנים כמו ריץ' בראיין האינדונזי, אוקאסיאן הקוריאני ואחרים.

"Dragon Town II" – הלקוח מתוך EP באותו שם ששחרר בשנה שעברה (ומצורף להאזנה בהמשך) – יורה את הקול הנבחני של יאנג־קווינז', על רקע טראפ אגרסיבי מלוכלך, כשהוא שר על כסף, התאבדות וחוסר תקווה. "אנחנו העתיד, אבל להיות צעיר זה עונש מוות", הוא אומר. "הונג קונג – קרקע מוגבלת וצפופה / הונג קונג – מקום מלא במלשינים / כל היום הם רוצים מלחמה". שני חבריו ללייבל, הראפר N.O.L.Y והמפיק פלויד צ'אונג, תורמים גם הם את חלקם הצנוע. ממכר השיט הזה.

~

פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, גאווה ודעה - קולנוע קווירי, מדע-בדיוני ופנטזיה, מוסיקה, סרטים קצרים, קולנוע הונג-קונגי, קולנוע סיני. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s