מרקרו ביומנים: סרט האימה האקסטטי של אנדז'יי זולאווסקי מגיע להקרנה אחת בסינמטק שאסור לכם להחמיץ ~ גארל, לקוסט ומחווה לאנרי־ז'ורז' קלוזו ~ מוזיאון חיפה מציג 14 עבודות מתוך 'אוצרות הספינה הטרופה שלא־תיאמן' של דמיאן הירסט ~ וולפמאדר נוחתים להופעה ביולי

אם גם אתם קצרים ב־₪2000 עבור מיקום אסטרטגי באירוויזיון, או מעדיפים לצפות בבית מחשש שפטישי הפלסטיק של מולדובה יסתירו לכם את הנעליים של אסי עזר, תשמחו לדעת כי החודשים הקרובים בישראל יביאו לפתחנו כמה אירועים נוספים ששווה לקחת בחשבון, ללא צורך לנתץ את קופת החזיר.

~

1. שליטה: מסרטי האימה הפסיכיים של כל הזמנים, מגיע להקרנה בודדת בסינמטק [10/05, 21:30]

אם בעשרה במאי, בשעה 21:30, תהיו בכל מקום אחר פרט לאולם 1 בסינמטק תל אביב – אתם תהיו במקום הלא נכון. על אחת כמה וכמה אם מעולם לא ראיתם את "שליטה" (Possession) של אנדז'יי זולאווסקי. הבמאי הפולני האדיר, אשר הלך לעולמו לפני 3 שנים בעקבות מחלת הסרטן, כתב וביים בשנת 1981 את אחד מסרטי האימה הפנטסטיים הפסיכיים ביותר שנראו אי פעם על המסכים. יצירה שטנית ואקסטטית שעם השנים צברה מעמד פולחני מוצדק, ופילסה מקום של כבוד ברשימות "Best of" למיניהן.

סם ניל ואיזבל אג'אני – בהופעות מחשמלות שחוצות את סף השפיות – מגלמים זוג הורים הנקלעים למשבר בחיי הנישואים. היא, רוצה להיפרד; הוא, לא מוכן לשחרר. מאבק הענקים שניטש ביניהם מוביל אותם למחוזות על טבעיים של טירוף ואובססיה, שהמחשבה לראותם עם קהל (ועוד על מסך ענק) היא מתכון ודאי לחוויה בלתי נשכחת. סצנת הרכבת התחתית, היא מהסצנות הקיצוניות האלה שאתה לא מאמין שהן קורות בזמן שהן קורות, מה שהופך את הדיווחים על הקושי של אג'אני להשתחרר מהדמות שגילמה להגיוניים למדי. לפחות היא זכתה בסזאר. עם היוודע מותו של הבמאי, סם ניל כתב בטוויטר: "אני מאוד מצטער לשמוע את זה. זולאווסקי היה מניאק מבריק. זה כמעט הרג אותי, אבל לעבוד אתו היה מעולה".

~

2. "הגיהינום של אנרי־ז'ורז' קלוזו" ומחווה לעבודתו של המאסטר הצרפתי

עוד לפני "שליטה", השלכות קיצוניות של קינאה בחיי הנישואין, נבחנו במרכז סרטו השאפתני והלא־גמור של אנרי־ז'ורז' קלוזו "גיהינום". במטרה לנסח עולם רענן, פסיכדלי ומגרה של דימויים שישקפו את תודעתו הפרנואידית של הבעל, קלוזו ערך ניסויים חדשניים בצבעים, אורות, מראות ותעתועים אופטיים. צילומי הסרט (שנערכו ב־64'), אכן היו גיהינום עבור צוות ההפקה הענק וצמד השחקנים הראשיים, רומי שניידר וסרג' רג'יאני, שנאלצו לעבוד בחום מחניק, להיכנע לדרישותיו המתישות של הבמאי ולהתמודד עם קשיים בלוקיישן קריטי. השיא היה התקף הלב שחטף קלוזו במהלך הצילומים וסתם את הגולל על ההפקה.

הסיפור המרתק הזה, כמו גם הצילומים והניסויים שנותרו מן הפרוייקט – והפכו לדימויים כמעט איקוניים, כפי שניתן לראות למשל במחווה שערכו ז'ו וודין וז'אן פלזין, בקליפ המוסיקלי "אידיוט" – מקופלים בסרטם של סרז' ברומברג ורוקסנדה מדראה "הגיהינום של אנרי־ז'ורז' קלוזו" (2011), הכולל לא מעט אנשי הפקה עם בטן מלאה וזיכרונות מחורבנים. הסרט יוקרן במהלך חודש מאי בסינמטק ת"א, לצד מבחר מעבודותיו של הבמאי הצרפתי הקשוח, בהן: המותחן המתעתע "בנות השטן", "שכר האימה", "הרוצח גר במספר 21", "תעלומת פיקאסו", ודיוקן קולנועי בשם "סקנדל קלוזו" שביים פייר אנרי ז'יבר אודותיו.

~

3. לואי גארל חובר לתסריטאי של בונואל ב'גבר נאמן' 🐱 ונסן לקוסט מככב ב'אמנדה' של מיכאל הרס

אם יש משהו חמוד יותר בחיים האלה מלואי גארל מדבר אנגלית במבטא צרפתי, אני בטח לא נתקלתי בו. גארל, מהפרצופים הכי מוכרים בקולנוע הצרפתי של ימינו, שיחק בעשור וחצי האחרון בשישה מסרטיו של אביו, והפגין את כשרונו על הסטים של ברטולוצ'י, כריסטוף הונורה, ברטראן בונלו, ארנו דפלשן ומישל הזנוויציוס. פרט להיותו שחקן וצ'ארמר במשרה מלאה, גארל הוא, מה שנקרא, חוטא בבימוי. שלוש שנים לאחר שכתב וביים את "שני חברים", אשתקד הוא סיים את המלאכה על סרטו הארוך השני "גבר נאמן".

בעוד סרטו הראשון נכתב עם כריסטוף הונורה, הפעם גארל ביקש להיעזר בתסריטאי האגדי ז'אן־קלוד קרייר – האיש שחתום על רבות מעבודותיו האחרונות של בונואל ("יפהפיית היום", "סוד הקסם הבורגני" ואחרות), כמו גם על עשרות סרטים נוספים, בהם: "כל אחד לעצמו" של גודאר, "תוף הפח" של פולקר שלונדורף, "חגיגה במאי" של לואי מאל ו"לידה" של ג'ונתן גלזר.

במפגש מבדר שנערך לא מכבר עם גארל בלינקולן סנטר, הוא מספר כיצד העבודה לצד התסריטאי הצרפתי הפיחה חיים רעננים במסגרת עלילתית משומשת; חושף את הזיכרון הבולט (והמצחיק) מהעבודה עם ברטולוצ'י על "החולמים"; ושומע מה חושבות השחקניות שלצדו, לטיסיה קסטה ולילי־רוז דפ, על העבודה תחתיו כבמאי. הסרט יוקרן בסינמטק תל אביב ב־3 וב־4 במאי.

דרמה נוספת מצרפת שכדאי לשקול לשבת מולה היא "אמנדה" של מיכאל הרס. בבסיסה היא מזכירה את סרטו הקודם "This Summer Feeling", שיצא לפני ארבע שנים: התמודדות של בחור צעיר ורגיש עם אובדן פתאומי של אישה אהובה. הצילום בפילם העניק וייב חם וצבעוני לפריז הקיצית שנראתה בסרט ההוא, בעוד הפוקוס הועבר בכל פעם לדמויות השבורות שהקיפו את המנוחה ולקשרים האינטימיים ביניהן.

הקו שמנחה את הרס בבחירת השחקנים הראשיים מאוד מוצא חן בעיני, ואפשר להבין את הרגישות המאוד מסוימת שהוא מחפש. בסרטו הקודם היה זה השחקן הנורבגי אנדרס דניאלסן לי (ששיחק בשני סרטיו הראשונים של יואכים טרייר), שיש משהו עדין ושברירי בחזות ובמשחק שלו, שכנראה מאוד מדבר לבמאים שמחפשים ללהק דמויות של סופרים עצובים; ב"אמנדה", הרס הלך על ונסן לקוסט (שכיכב אשתקד ב"תיהנו, תאהבו ורוצו מהר") המקרין רוך ושובבות שקיים בהן אספקט ילדותי ובוגר בו זמנית. לקוסט, שזכה במועמדות לסזאר על תפקידו, מגלם צעיר הנאלץ לגדל את אחייניתו בת השבע, לאחר שאחותו נהרגת באכזריות. הסרט יעלה לשתי הקרנות בסינמטק ת"א, ב־9 וב־11 במאי.

~

4. אוצרות הספינה הטרופה שלא־תיאמן: דמיאן הירסט עוגן בנמל חיפה עם 14 פסלים משגעים

בשנת 2016 הכתיר מילון אוקספורד את "פוסט־אמת" כמילת השנה. באותה שנה נבחר כידוע דונלד טראמפ לנשיא ה־45 של ארה"ב, אשר תרם למחזור הדם של השיח הגלובלי את השימוש במונח "פייק ניוז" – לרוב על דיווחים, מאמרים וביקורות שאינם מתיישרים עם "האמת" שהוא תופר בגסות מדי יום ביומו, תוך רכיבה על סנטימנט עממי שבז לאליטות ולתקשורת – ופיזר אינספור פצצות סירחון שנועדו לזרוע בלבול, כאוס וחוסר בהירות באשר לעובדות שמסתתרות מבעד לעשן.

החיים בעידן שבו מעמד האמת התערער (אף כי יש הגורסים כי מעולם לא הייתה אלא מראית עין) לטובת מניפולציות הסברתיות, עובדות אלטרנטיביות, ופרשנויות סובייקטיביות מפריזמות זהותניות או פוליטיות – כשברקע מתנופפים דגלים אדומים אמיתיים כמו "תיק 2000" לצד פופוליסטים אינטרסנטיים שמבעירים את העצים הלא נכונים בכדי להסיט מעצמם את האש – הם הקרקע שהולידה את מגוון התערוכות המתקיימות בימים אלו במוזיאון חיפה לאמנות (עד ה־1 בספטמבר).

מבין החללים השונים, המציגים עבודות של אמנים ישראליים ובינלאומיים תחת המטרייה הרחבה של פייק ניוז ופוסט־אמת (פרויקט העוברים של מירי נשרי; יצירות של ז'וסטין פראנק), את מירב העניין עורר הפרויקט הגרנדיוזי של הדוד העשיר מבריטניה, דמיאן הירסט. כוכב הפיסול העולמי, שמוכר בין השאר בזכות אותם אקווריומים עצומים שלכדו חיות מתות בפורמלין, שלח אל המוזיאון החיפאי 14 עבודות מתוך "אוצרות הספינה הטרופה שלא־תיאמן". פסלים "שהועלו מקרקעית האוקיינוס" ונתגלו כאוצרות תרבותיים אקלקטיים, החל ממיקי מאוס עתיר ממדים ועד הידרה שנלחמת באלה הינדית. הדיוק, הממדים והפרטים משובבי העין שמאפיינים את היצירות המרשימות הללו, טוענים כמה מהן באיכות קומית משעשעת – שהיא בדיוק הרוח לה נזקקתי, רגע לפני שירדתי אל חנות המזכרות במוזיאון וחיפשתי ספל של טראמפ.

~

5. וולפמאדר ישחררו אתכם לחופשי בהופעה אחת בבארבי [ב־14 ביולי]

כחמש שנים לאחר פרוץ המילניום החדש, כשערוץ MTV עוד הצדיק את ראשי התיבות שלו, הייתי אובסס להופעות החיות של וולפמאדר. טריו אוסטרלי שעשה רוקנ'רול בניחוח סבנטיז ומאז הספיקו חבריו להתחלף, יותר מפעם אחת, למעט הסולן הכריזמטי בעל תלתלי הביסלי המושלמים, אנדרו סטוקדייל. האלבום הראשון, שקרוי על שם הלהקה, עדיין שורף את הרמקולים מרוב אנרגיה ("Woman"), גרוב ("Love Train") ופטישים לראש ("Dimension", "Joker & the Thief"), כשהכל מתוחזק עם הקול האלסטי הלוהט שפורץ מרעמת התלתלאז' המרהיבה.

גם באלבום שבא אחריו "קוסמיק אג" (2009), סטוקדייל המשיך לחרמן את האוזן עם פצצות מצרר כמו "California Queen" ו"New Moon Rising", והוכיח כי טביעת המפרט שלו לא נמחתה עם חילופם של חברי ההרכב המקוריים. כאשר יצאו שני האלבומים הבאים של הלהקה "New Crown" (ב־2013) ו"Victorious" (ב־2016), לא יצא לי כל כך להאזין להם והכדור המשיך להסתובב. והנה, פתאום הכל שב אלי כבומרנג עם הידיעה שוולפמאדר עתידים לנחות בבארבי ב־14 ביולי ולהעניק הופעה אחת ליושבים בציון. ושלא יהיה לכם ספק, אם יש להקה אחת שארסנל הלהיטים שלה מבטיח שעתיים של קפיצות לתקרה עם כוס ויינשטפן, זו בהחלט זו. רק בואו נקווה שאנדרו ירשה לגעת לו בשיער.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אמנות, מדע-בדיוני ופנטזיה, מוסיקה, קולנוע פולני, קולנוע צרפתי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s