עכשיו אפוקליפסה: סוף העולם על־פי גרג אראקי ~ דרמת המסתורין הגאה של כריסטוף שארייה ~ 'אקדמיית המטרייה' מבטאת את הטרגדיה הגדולה של ימינו

~

1. עכשיו אפוקליפסה: גרג אראקי מגיע לטלוויזיה עם סדרת מד"ב קווירית מטריפה

לבבות קוויריים צבעוניים החסירו פעימה בתחילת שבוע שעבר עם עליית הפרק הראשון (מתוך 10!) של "Now Apocalypse" – סדרת הטלוויזיה המסקרנת של אייקון הגל הקווירי החדש מהניינטיז, גרג אראקי.

אראקי, שנודע בזכות טרילוגיית הסרטים "דפוק לגמרי", "דור מזוין" ו"שום מקום"; העיבוד הרגיש לרומן של סקוט היים "עור מסתורי"; וסרט הנעורים האפוקליפטי "קאבום", אינו זר למסך הקטן. בשנים האחרונות הוא ביים פרקים ל"רד אוקס", "13 סיבות" ו"ריברדייל", אך כעת זו הפעם הראשונה בה הוא חתום על יצירת סדרה שלמה משלו. את התסריטים כתב הבמאי יחד עם קרלי סיורטינו, מחברת טורי סקס ויוצרת סדרת הרשת של מגזין וייס "Slutever". כמי שנהנה מאוד מ"קאבום" (2010), העובדה ש"עכשיו אפוקליפסה" מסתמנת כעיבוד עכשווי לאותם חומרים – רק באורך כולל של 5 שעות – קוסמת לי לא מעט.

אסתטיקת הסוכרייה הפסיכדלית של אראקי היא משהו שאף פעם לא ימאס עלי, והיא נוכחת בפול ווליום כבר בפרק הראשון: הצבעוניות העזה שחותרת לפרק כל חלל הומוגני; הבנים היפים והמטופשים עם החוש האופנתי המוגזם והחיבה לשיער ארוך וקוביות בבטן; המלאכותיות הקאמפית משובבת העין; פסקול השוגייז שמזריק לווריד את "סלואודייב" תוך שתי דקות מהפתיחה; הסקס ההומואי (והסטרייטי) שמשלב בין הומור, תשוקה ומדע בדיוני; חזיונות אפוקליפטיים; חייזרים ולטאות; דיאלוגים משעשעים ("את לא נראית מרושעת. את נראית לוהטת ומבולבלת – זה השילוב האולטימטיבי!"); ארגונים מסתוריים; והניסיון ללכוד את הוויית הדור הצעיר והחרמן, תוך בחינת סוגים שונים של מערכות יחסים ומצבי תודעה, מבעד לעדשה פנטסטית ייחודית.

על־פי הדיווחים, אראקי חלק את בימוי הפרקים עם סטיבן סודרברג וגרגורי ג'ייקובס ("מג'יק מייק 2"), המשמשים גם כמפיקים בפועל של הסדרה. יהיה מעניין לראות כיצד הקהל יעכל את הבונבון הטלוויזיוני של אראקי, אודות קוויר מבולבל שחווה חזיונות אפלים (ככל הנראה אודות אפוקליפסה מתקרבת). הסדרה, שעלתה לשידור בערוץ סטארז האמריקאי, עתידה לחתום את עונתה הראשונה ב־12 במאי. יהיה כיף.

~

2. ג'ונאס: על אהבת נעורים וזיכרונות אפלים

"עכשיו אפוקליפסה" מספקת עיתוי הולם להמליץ גם על סרט הטלוויזיה הגאה של כריסטוף שארייה "ג'ונאס" (או "בנים"), שהוקרן אשתקד בצרפת. הסיבה לכך היא שדרמת המסתורין המסוגננת הזו חבה לא מעט לגרג אראקי. היא מגוללת סיפור טראומתי של אהבת נעורים וזיכרונות אפלים בשני צירי זמן, באופן שמהדהד קלות את "עור מסתורי" (כולל בחור שמדמם מהאף). שני הבנים שמתאהבים במהלך הסרט אף יוצאים לדייט באולם קולנוע, בו הם צופים ב"שום מקום" שגם אותו כאמור ביים אראקי. את טביעת האצבע של במאי הקאלט האמריקאי ניתן למצוא גם ברמה האסתטית של הסרט, שמזכירה גם את זו של יאן גונזלס ("סכין+לב") – קולנוען צרפתי שעוד ישפיע על יוצרים קוויריים רבים להערכתי. זה סיפור על אשמה וחרטה עם רגעים אינטימיים יפים ואימה שחורה.

ברשת ניתן לצפות באחד מסרטיו הקצרים של שארייה "Boys Band Theorie", בתרגום לאנגלית (לא שהצלחתי להבין מה הולך בו, אבל אולי מישהו מכם ימצא בו היגיון).

~

3. אקדמיית המטרייה: הטרגדיה שבלהיות רגיל

שבעה ילדים מאומצים, בעלי כוחות מיוחדים, אשר גדלו תחת מרותו של אב־תעשיין קשוח וקר כאף של אינואיטי, נפגשים מחדש בבגרותם עם היוודעם על מותו. חרף כל המשקעים ביניהם, וברוך השם לא חסר כאלה, הם נדרשים לשתף פעולה במטרה למנוע תרחיש לו התכוננו כל חייהם: סוף העולם.

אחת הבעיות הבולטות עם "אקדמיית המטרייה", סדרת הסופר הירוז התורנית של נטפליקס, היא שלא מעט מן הדמויות והשחקנים המרכזיים בה פשוט משעממים תחת. לות'ר (טום הופר), דייגו (דייוויד קאסטנדה) ואליסון (איימי ראבר־לאמפמן) הן דמויות שצריך דחפור כדי להקיז מהן קצת ג'וס. אפילו הכוחות שלהן די דרדלה. למרבה האירוניה, דווקא אלן פייג' – שאמורה הייתה לזרות מעט אבק כוכבים קנדי – נבחרה לגלם במכוון את הדמות האפורה מכולן. מבין כל הילדים, וניה נחשבת למי שאין באמתחתה שום כוח מיוחד, ובדמותה היא מייצגת את הטרגדיה של ימינו – הטרגדיה שבלהיות רגיל.

יחד עם זאת, הסדרה עושה מהלך מחוכם בכך שהיא הופכת את היוצרות: אם בדרך כלל הדמות בעלת הכוחות חשה מנודה מן החברה האנושית, בשל חריגותה ("ספיישל חצות", "ברייטברן"); ב"אקדמיית המטרייה", דמות האאוטסיידר היא דווקא זו שחשה כי אין בה שום דבר מיוחד, בעוד הסביבה שמקיפה אותה מורכבת מדמויות יוצאות דופן. הסדרה גם מתארת את המחיר הרגשי שנגבה ממבוגרים אשר אולצו בילדותם לשכלל ולטפח את כשרונם עד קצה גבול היכולת, ללא הנחות ובהיעדר חום אנושי.

על אף פתיחה איטית ודמויות מרתקות כמו טפט מתקלף, "אקדמיית המטרייה" מצליחה בכל זאת לנסוע על הפסים בזכות שני מנועים מבדרים: איידן גאלאגר, התגלית האמיתית של הסדרה, שמגלם את "מספר חמש" – גבר בן 58, המסוגל לנוע בזמן ובמרחב, אשר כלוא בגוף של נער בן 13. החיוך המתנשא שנמרח על פניו כל אימת שעליו לשוחח עם עולָבים נטולי בינה (שזה פחות או יותר כולם), הוא מההבעות הללו שמצדיקות צפייה בפרק שלם; ורוברט שיהאן, שלאחר קריירה קולנועית מדשדשת שב אל גרסה משודרגת של הדמות שזיכתה אותו בתהילה – ניית'ן יאנג מ"עברייני על". התלתלאז' הומרו בשיער מזדקר, הפלרטוט עם ביסקסואליות הפך לקוויריות צבעונית במשרה מלאה, אך הפה הגדול וחוסר הטאקט עדיין נשארו.

דמותו השתויה והמסוממת של קלאוס, מלווה לרוב ברוח הרפאים של בן (ג'סטין ה. מין) – האח השישי והאסייתי במשפחה, שמת בצעירותו. הדינמיקה ביניהם מתעלה על מערכות היחסים בין כל האחים האחרים, למעט הפעמים בהן מספר חמש פותח את הפה. ראוי לציין גם את פוגו – שימפנזה חכם ומזדקן שליווה את אב המשפחה במהלך חייו – המונפש באופן מוצלח למדי; ואת שני המתנקשים שרודפים אחרי מספר חמש, בגילומם של מרי ג'יי בלייג' וקמרון בריטון (שבלתי ניתן לזיהוי אחרי תפקידו הבלתי נשכח ב"מיינדהאנטר"). אמנם רוב הזמן לא סבלתי אותם, אבל הם לפחות היו מעניינים, כמו גם העולם הבירוקרטי הנסתר שבו הם צמחו.

ג'רארד וויי, שכתב את הקומיקס עליו מתבססת הסדרה, שב לימי תהילתו ככוכב רוק (הבחור היה הפרונטמן של להקת "מיי כמיקל רומנס", למקרה שפסחתם על פאזת האימו בחייכם) וסיפק גרסאות כיסוי מהנות לסיימון וגרפונקל ו"הצבים", עבור הפסקול. את המוסיקה לסדרה כתב ג'ף רוסו ("ליל האירוע", "ליגיון", "מקביל") ובין הרצועות המוצלחות באלבום שווה לציין את זו הנושאת את שם הסדרה, שמלווה את הקרדיטים בסיום מרבית הפרקים. בהחלט מתאים לעונה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת טלוויזיה, בקרוב!, גאווה ודעה - קולנוע קווירי, טלוויזיה, מדע-בדיוני ופנטזיה, סרטים קצרים, קולנוע צרפתי, קומיקס. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s