דרמה חדשה לפרוטז'ה של טרנס מאליק ~ רומן מולטי־ז'אנרי שאפתני של כוכב הספרות האיסלנדית ~ סרט קצר מבמאי להיט האימה "תורשתי" ~ אליזבת מוס משוטטת ברחובות לצלילי מקס ריכטר

1. ילד של יום שישי: טאי שרידן וקיילב לנדרי ג'ונס מאחדים כוחות בדרמה של איי. ג`יי. אדוארדס

7 שנים לאחר שיצא לאקרנים, סרטו זוכה דקל הזהב של טרנס מאליק "עץ החיים" יופץ במהדורת בלו־ריי מורחבת של חברת קריטריון. הסרט, שיהיה זמין לרכישה החל מה-28 באוגוסט, יכלול לא פחות מחמישים דקות נוספות של צילומים, שימתחו את הדרמה הקוסמית של הבמאי האפי ליצירה באורך 188 דקות!

"עץ החיים" היה גם לתחנה הראשונה בקריירה של טאי שרידן, עת גילם את אחד הילדים הצעירים לבית משפחת או'בריין. בגיל 21, שרידן יכול לחרוט לא מעט פסים בחגורת ההישגים שלו, כמי שעבד גם עם ג'ף ניקולס ("הסיפור של מאד"), דייוויד גורדון גרין ("ג'ו"), בריאן סינגר ("אקס-מן: אפוקליפסה") ולאחרונה עם סטיבן ספילברג, בסרט האקשן "שחקן מספר אחת".

איי. ג'יי. אדוארדס נטל גם הוא חלק ביצירת "עץ החיים", בתפקיד יועץ אמנותי. בהמשך, שימש כאחד העורכים בסרטיו הבאים של מאליק, "אל הפלא" ו"אביר הגביעים"; ובשנת 2014 ביים סרט בהפקתו של מאליק "המלאכים הטובים", אשר עסק בילדותו של אברהם לינקולן. טביעת האצבע הייחודית של המנטור ניכרת גם באסתטיקה של אדוארדס, שצילם את סרטו הראשון בשחור־לבן עם שפע של שוטים מרחפים, זוויות משונות ונוכחות בלתי פוסקת של טבע ואור, על רקע וייס־אובר הנפרש לכל אורכו.

Friday's Child, שהוקרן בפסטיבל SXSW, מפגיש בין שתי הדמויות שחסו תחת המטרייה של מאליק. בסרטו השני של אדוארדס כבמאי, שרידן מגלם את דמותו של ריצ'י, צעיר בן 18 ללא משפחה, המנסה לשרוד באמצעות פשעים קטנים ולמצוא את מקומו בעולם. מסקרן במיוחד יהיה לצפות בהופעה המשותפת של שרידן עם קיילב לנדרי ג'ונס האינטנסיבי, והעובדה שגאס ואן סנט נמנה עם מפיקי הסרט בהחלט לא מזיקה למוניטין. את הטריילר המושך עוטף הסקסופון הכאוטי של קולין סטטסון, שתרם גם לפסקול.

~

2. קודקס 1962: פרק ראשון מתוך הטרילוגיה השאפתנית של כוכב הספרות האיסלנדית, שיון

האם אתם מזהים את השורות הבאות: "אני מעיין של דם / בצורת ילדה; אתה הציפור שעל השפה / מהופנט מן הסחרור"? ומה עם: "ביער שחור משחור / זהר ניצוץ זעיר; הוא מתלקח ללהבה / כמותי / כמותי"? אם אתם צורחים Bachelorette ואז Isobel ואז נתקפים בדחף בלתי מוסבר להאזין לאלבומים הראשונים של ביורק, סימן שאתם מכירים גם את שיון (Sjón). הליריקן, המשורר והסופר האיסלנדי שחבר לתופעת הטבע המוסיקלית באמצע שנות התשעים, וכתב איתה שירים כמו Jóga ו־Wanderlust, כמו גם את הרצועה הנפלאה מתוך "רוקדת בחשכה", I've Seen It All, יחד עם לארס פון־טרייר.

שיון, יליד רייקיאוויק, 1962, הוא מהכוכבים הבולטים בשמי הספרות האיסלנדית העכשווית (פלא שהוא חמק מהרדאר של הוצאות כמו שוקן, לוקוס וספרית פועלים). בצעירותו ייסד את הקבוצה הסוריאליסטית Medúsa; ולמעט ספרי שירה שהחל לפרסם משלהי שנות ה־70, שיון מזוהה עם כתיבת רומנים היסטוריים קצרים וחסכוניים – עמודים ובהם משפט קצר או פסקאות ספורות הם לא דבר חריג אצלו – המקיימים זיקה לטבע ולעולם החי. בשנת 2013, הוא פרסם את הרומן "Moonstone – The Boy Who Never Was", שהוכתר על־ידי מגזין אאוט כ"ספר ההומואי ביותר באיסלנד".

בסוף חודש יולי, ייצא לאור בבריטניה תרגום למגנום אופוס "CoDex 1962" אשר שקד על כתיבתו במשך 25 שנה. טרילוגיה מולטי־ז'אנרית המשתרעת על פני למעלה מ־500 עמודים, ובה שיון מאמץ כל שריר ספרותי שקיים באמתחתו. כל טריק. כל צורה ספרותית. לדבריו, זהו "ניסיון לספר את כל הסיפור". רומנטיקה, מסתורין ומדע בדיוני הם כמה מן השדות שהוא רועה בהם על מנת לפרוש את קורותיו ומקורותיו של יוסף – בנו של גבר יהודי המוצא מקלט בעיירה קטנה במהלך מלחמת העולם השנייה – המתחיל את דרכו בעולם כגוש חימר, ומתעורר לחיים בשנת 1962.

פרטים נוספים ופרק ראשון מתוך "קודקס 1962", ניתן לקרוא באתר ההוצאה.

~

3. מינכהאוזן / בימוי: ארי אסטר ("Hereditary") / מקסיקו, ארה"ב / 2013

אם יש שם אחד שהצטרף השנה לרשימת הבמאים הלוהטים בקולנוע האמריקאי בכלל ובז'אנר האימה בפרט, זהו ללא ספק ארי אסטר. "תורשתי", סרט הביכורים המטורף שלו שהוקרן בבכורה בפסטיבל סאנדנס, הצליח לכבוש את הקופות והמבקרים כאחד וזכה לכתרים נוצצים כמו "הסרט הטוב ביותר של השנה" ו"אחד מסרטי האימה המפחידים וטורדי המנוחה שנוצרו מעולם". הישג לא מבוטל כשהוא מגיע מאוהד מושבע של סרטי אימה (ומחבר "פסיכופת אמריקאי") כמו ברט איסטון אליס.

"תורשתי" אמנם לא יוקרן בפסטיבל ירושלים הממשמש, אך קשה להאמין כי יעדר מן הליינאפ של פסטיבל חיפה שיתקיים בספטמבר. עד אז, תוכלו להכין את עצמכם עם הסרטים הקצרים והמטרידים של אסטר, אשר מתרחשים גם הם בסביבה דומסטית. את "הדבר המוזר בנוגע לג'ונסונס" (2011) העליתי בתחילת השנה, וכעת זו העת ל"מינכהאוזן". התשובה של ארי אסטר ל"עוף גוזל", ומפגן שליטה בז'אנרים קולנועיים וקלישאות אמריקאיות דביקות. מעבר לכך זו ככל הנראה הדוגמא האולטימטיבית להקרין בשיעור רפואה ל"תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח".

~

4. על טבעו של אור יום: אליזבת מוס בורחת מבשורה בקליפ ליצירה המפורסמת של מקס ריכטר

מקס ריכטר אינו שם זר לעולם הקולנוע. יצירותיו של המלחין הניאו־קלאסי – שאחראי לפסקול המצמרר של "הנותרים", כמו גם לשיר ערש בן 8 שעות הנפרש באלבום "שינה" – ליוו עד היום סצנות רבות עם אותו פסנתר רדוף ומלנכולי וכלי מיתר שורטים ודוהרים, שביקשו לעורר את בלוטות הרגש של הצופים.

ב-29 ביוני, 14 שנים מאז הופץ לראשונה, ריכטר הוציא מחדש את "המחברות הכחולות" במהדורת דלוקס עם רצועות בונוס. האלבום, שתואר על־ידו כ"מדיטציה על אלימות והשלכותיה", כולל את היצירה העגמומית On The Nature Of Daylight, שנמזגה בנדיבות לאורך השנים על גלגלי הצלולואיד שהטביעו את "מעבר לכל דמיון", "שאטר איילנד", "מנותקים", "התמימות" ו"המפגש". כעת היא זוכה בקליפ משלה.

הקליפ, שבוים על־ידי ג'ורג' בלפילד, נפתח בשיחת טלפון מסתורית אשר שולחת את אליזבת מוס למסע רגשי ברחובות המדכאים של טורונטו. מוס, שחתומה גם על הפקת הקליפ, העידה כי היא מעריצה את ריכטר מזה זמן רב ושהיא נוהגת להאזין ליצירותיו לפני צילומי טייקים על הסט. בהתחשב בנפח הרגשי שלהן ובמצב הרוח שהן משרות, אפשר בהחלט להבין אותה.

למעט החיבור המפתיע עם ריכטר, השחקנית המופלאה חברה לאחרונה בפעם השלישית לאלכס רוס פרי לטובת הדרמה המוסיקלית "הריח שלה", בו היא מגלמת פאנק־רוקרית בעלת נטייה להרס עצמי; והשמועות גורסות כי היא עתידה לגלם תפקיד מרכזי בסרט האימה הבא של ג'ורדן פיל. לומר שקשה לחכות יהיה אנדרסטייטמנט.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, מדע-בדיוני ופנטזיה, מוסיקה, ספרות היא רכילות, ספרים שצריך לתרגם, סרטים קצרים, קולנוע אמריקאי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s