Thank You: דיווחים מסוגננים על נון־איוונטס בקובץ מיקרו־סיפורים מהנה מאת זאכרי ג'רמן [להורדה חופשית]

שועלי רשת סקרנים הלוקים בחיבה למילה הכתובה, התקשו לפספס את הקהילה הספרותית שצמחה בשולי האינטרנט בסביבות 2010. חבורה של סופרים ומשוררים צעירים שפרסמו במגזינים אינטרנטיים, אתרים אישיים והוצאות אינדי קטנות את יצירותיהם: סיפורים קצרים, נובלות ורומנים רזים בעלי זיקה עמוקה לתרבות המקוונת, שנטו לתאר את חיי היומיום, הריקנות והקשרים של דמויות בתחילת שנות העשרים. ספרות אלטרנטיבית (או בקיצור אלט ליט) שביקשה לנסח דרכי הבעה שונות – טון, סגנון ומבנים שהתאפיינו לעיתים בלאקוניות, ניכור, כנות, אינפנטיליות, שטיחות או אבסורד – ונתקלה באוהדים נלהבים לצד מבקרים לעגנים שראו בה תוצר של היפסטרים גרפומנים, משעממים ונרקיסיסטים.

טאו לין ("Eeeee Eee Eeee", "ריצ'רד ייטס") הוכתר לקול הדומיננטי והמשפיע בחבורה, שכללה גם את: זאכרי ג'רמן, סם פינק, סטיב רוגנבוק, סקוט מקלנהן, מרי קאלוויי, xTx, ברנדון סקוט גורל, הייקו ג'וליאן, נואה סיסרו, ג'ורדן קסטרו ואחרים. בשנת 2014 ראתה אור האנתולוגיה "40 [סופרים] שכנראה ימותו לפני [גיל] 40", שנועדה לערוך היכרות עם התנועה הספרותית האינטרנטית ומגוון הקולות שפעלו בה. בסוף אותה שנה פורסם באתר "גאוקר" מאמר שהכריז על מותה של האלט ליט, בעקבות האשמות חמורות שצצו כנגד כותבים ועורכים מוכרים בסצנה (שבהמשך זכו גם לכתב הגנה).

למרות דעיכת השיח בפלטפורמות החברתיות ונטישת מעוזים רלוונטיים ברשת, שסימנו את התפוררות המותג הקהילתי, כמה מן הסופרים המזוהים עם האלט ליט עדיין בועטים. טאו לין לדוגמא, הוציא השנה את ספר העיון הממוארי "טריפ: סמים פסיכדליים, ניכור ושינוי", המשלב את סיפור התמכרותו לכדורים עם מחקר על רעיונותיו של הביולוג, הסופר ואליל ההיפים טרנס מק'קנה; סם פינק פרסם לאחרונה את צמד הנובלות ההומוריסטיות "שעות הזבל" ו"מגלן לבן"; סקוט מקלנהן שחרר אשתקד את הרומן "ספר שרה"; ובשנת 2015, זאכרי ג'רמן הפיץ את קובץ הסיפורים הקצר "תודה".

אף־על־פי שפרסם רומן אחד בלבד, זאכרי ג'רמן בן ה־29 נחשב לאחת הדמויות הבולטות והאקסצנטריות בקהילת האלט ליט. בשנת 2012 הוא כיכב בסרט דוקומנטרי שתיעד את חייו על רקע צאת ספרו הראשון "Eat when You Feel Sad", שגרסה מוקדמת שלו עלתה לרשת בפרויקט הספרותי "Bear Parade". לצד השקפותיו האינטליגנטיות לגבי אמנות הכתיבה, הפרסונה שהצטיירה מהסרט הדוקומנטרי ומרשומות שפורסמו אודותיו (ומרשומות שהוא עצמו פרסם) הייתה די putting־Off. אולי בשל כך הופתעתי לגלות עד כמה חיבבתי את "Thank You". ספרון שראה אור בהוצאת האינדי הנורווגית AFV Press, הכולל 23 מיקרו־סיפורים שמתארים רגעים יומיומיים או סדרה של אירועים עם בני משפחה, אקסיות וחברים.

ב"תודה", ג'רמן מוכיח כי לא משנה מה אתה כותב אלא איך אתה כותב. המשפטים הספרטניים והרפטטיביים ששלטו בספרו הקודם, הוסבו לפרוזה אלגנטית בנימה קז'ואלית. למרות שניתן לאתר פה ושם שרידים של הומור ילדותי, נדמה כי הכתיבה של ג'רמן נעשתה בוגרת יותר. השימוש התדיר בשמות של ערים, רחובות ומוצרים – תוך השתעשעות מתמדת באריגת הֶקשרים, זמנים ודמויות – תורם לעיצוב מבנה מסוגנן, עקבי וחף מסנטימנטליות, שמצליח לנשום באמצעות היטפלות לאזוטרי וליומיומי.

מדובר בהבזקים. סנאפשוטס. דיווחים ללא כותרת על נון־איוונטס הממלאים חלק ניכר מחיינו. הפעם ההיא שחיכיתם לחבר מחוץ לבית עד שזר ניגש אליכם, לוודא שהכל בסדר; הערב ההוא שידיד פרוע ביטל את הגעתו וחשתם הקלה; או האנקדוטה הטיפשית מארוחה רומנטית ישנה, שהפכה אצלכם לבדיחה קבועה. 

נטיית הדמויות להיזכר בפרטים זניחים, בייחוד בסיפור קצרצר שבו לכאורה כל מילה חשובה, מייצרת אפקט קומי אך גם נאמנה לאופן שבו אנו חושבים. לפעמים כל מה שנזכור מחתונה שפקדנו הוא סידור הפרחים הכעור או הרגע שמישהי החליקה על מפית. בסיפורים מסוימים, העיסוק בטריוויאלי מתוך רטרוספקטיבה מעלה חמצמצות עדינה ונוגעת ("זה קרה בבית המלאכה של אבא שלי. עמדתי ליד מסור שורף, עובד על שולחן כתיבה שלעולם לא אעשה בו שימוש").

למעט סיפורים ספורים שאולי ניתן היה לוותר עליהם (הגלריסטית המבוגרת שמטנפת את השירותים כשהיא במחזור, הוא לא משיאי הטעם הטוב), מצאתי ב"Thank You" רגישות מפתיעה וחוויית קריאה מהנה דווקא מתוך אותו מפגש ב"סתמי" ובמוכר, עטויים בחליפה (אנטי)ספרותית חתיכית התפורה היטב.

***

"Thank You" זמין להורדה חופשית וחוקית כקובץ PDF, באתר ההוצאה

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורות ספרות, סיפורים קצרים, ספרות היא רכילות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s