הולנד עושה היסטוריה: אמן הקיי-פופ שיצא מן הארון בקליפ בכורה פורץ גבולות

תוך פחות משבוע, גרף הקליפ 'נברלנד' למעלה מארבעה מיליון צפיות והפך את הולנד, אמן קיי-פופ צעיר מחוץ לארון, לתקווה הגדולה של המוני מעריצים הרואים בו כמבשר עידן חדש בפופ הקוריאני

על פניו, ניתן היה לצפות כי סגנון מוסיקלי צבעוני בו בנים מאופרים במיטב התוצרת הקוסמטית; מתגפפים על במה לקול מצהלות הקהל; משתעשעים במשחק העברת קלף מפה לפה; מתהדרים בפרנץ' לציפורניים או מדגמנים יחדיו גופים חטובים לפוסטרים ענוגים, יטה להביע פתיחות רבה יותר כלפי מיניות שחורגת מגבולות הטרונורמטיבים מחניקים. אך בעולם הקיי-פופ, די שנצפית בתור למועדון גאה כלשהו בתאילנד (!) על מנת שתיאלץ לספק הכחשות גורפות לשמועות הרובצות עליך כעננה. למעשה, גם מחוות ה'פן-סרוויס' שכוכבים נדרשים לספק במסגרת שעשועונים מופרכים, נטועות עמוק בתפישה הומופובית לפיה לנשק את בן אותו המין זה העונש הכי נורא ומביך שניתן להעלות על הדעת. אלו שנכשלים באתגר המוצב בפניהם, נאלצים לחוות אותו על בשרם (או פיותיהם) לקול צחוקם ההיסטרי של הנוכחים.

 

פיטורים, התאבדות, רדיפה: להיות הומו בדרום קוריאה

דרום קוריאה לא מתירה נישואים חד-מיניים על אדמתה, אך הומוסקסואליות אינה עבירה על החוק בחברה האזרחית. זה כמובן לא אומר שלהט"בים אינם נאלצים להתמודד עם מציאות שמרנית, עתירת מכשולים, סטיגמות ומיסקונספציות.

כאשר השחקן הונג סוק-צ'ון יצא מהארון בשנת 2000, הוא פוטר מעבודתו בטלוויזיה והתקשה לקבל תפקידים מרכזיים. הצעד החלוצי שנקט, הגלה אותו למשך מספר שנים מעולם הבידור והוא מצא את פרנסתו בעסקי המסעדנות. סוק-צ'ון, 46, התוודה לא מזמן כי ספג בילדותו אלימות פיזית והתעללות מינית מידי בריונים, בסביבה הכפרית שבה גדל. לדבריו, התוקפים ביקשו לפגוע בכל מי שתפשו כשונה מהם. עד היום הוא נחשב לסלבריטאי ההומוסקסואל הבולט ביותר בקוריאה.

בשנת 2008, השחקן והדוגמן קים ג'י-הו שלח יד בנפשו כשהוא בן 23 בלבד, אחרי שיצא מהארון בתכנית דוקו-ריאליטי ונאלץ להתמודד עם תגובות נאצה ברשת, אפליה וקשיים תעסוקתיים. בפתק שהותיר מאחוריו, כתב: "אני בודד ובמצב קשה, אנא שירפו את גופתי."

בעולם הקולנוע, הבמאי ליסונג הי-איל סיפר כי עבודת הליהוק לסרטו הגאה 'טיסת לילה' (2014) זימנה קושי רב, ושנתקל בסירוב משחקנים גם כאשר הסצנות לא היו מיניות במיוחד. המצב הוביל לכך שגייס שני שחקנים מתחילים לתפקידים הראשיים.

בגזרה הצבאית, חיילים הומואים העידו כי חוקרים מנהלים נגדם 'ציד מכשפות' ומאיימים להוציאם מהארון. שלא כמו בחברה האזרחית, פעילות הומוסקסואלית אסורה בתקופת השירות הצבאי ועלולה להוביל עד לשתי שנות מאסר. אשתקד דווח כי לפחות 32 חיילים הומואים נעצרו בעקבות סרטון שהופץ ברשתות החברתיות, בו נראו שני חיילים מקיימים יחסי מין.

אפילו נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין, מהמפלגה הליברלית, הצהיר במהלך קמפיין הבחירות שלו באפריל כי הוא מתנגד להומוסקסואליות, ככל הנראה כדי לקרוץ לציבור הבוחרים השמרני. באקלים שכזה, אין פלא שתעשיית הבידור מתאפיינת בנוכחות דלילה כל-כך של סלבריטאים מחוץ לארון. אולי הגיע הזמן שאסי עזר ילְמד קוריאנית.

 

אור ורוד באפלה

החל משנת 2000, נערכים בחצי האי הדמוקרטי אירועים לקידום זכויות הלהט"ב, שכוללים מצעד גאווה ופסטיבל סרטים. בשנת 2015 אסרה המשטרה לקיים את המצעד ברחובות סיאול, בשל עימותים צפויים עם קבוצות נוצריות שמרניות – מהלך שזכה לגינוי ולתשומת לב בינלאומית.

'הפסטיבל לתרבות קווירית', משך במהדורתו האחרונה כ-85 אלף משתתפים (המספר הגבוה ביותר בתולדותיו) ונערך על רקע קריאות לבטל את החוק שאוסר על יחסים הומוסקסואליים בתקופת השירות הצבאי. הפסטיבל אינו נתמך על-ידי הממשלה, אם כי אשתקד נכחה בו לראשונה נציגות מטעם הוועדה הלאומית למען זכויות האדם בקוריאה.

 

הולנד עושה היסטוריה

הקונטקסט הזה חשוב מפני שהוא מבהיר עד כמה אמיץ ומשמעותי הצעד של הולנד (Holland) – אמן קיי-פופ צעיר מחוץ לארון, שהשיק ב-22 בינואר קריירת סולו עצמאית עם סינגל דיגיטלי ראשון וקליפ גאה פורץ גבולות, שחצה את משוכת 4 מיליון הצפיות בתוך שבוע וגרף עד כה למעלה מ-600 אלף חיבובים ביוטיוב. הקליפ הצית בטוויטר את התג הקבצה HollandDebutDay# שהתמקם ברשימת הנושאים החמים במשך כמה שעות. במונחים של תעשיית הקיי-פופ, זה דבר כמעט חסר תקדים.

עם זאת יש להדגיש כי הולנד לא צמח בחממה של סוכנויות הבידור הגדולות, שמטפחות את האיידולים המהונדסים שלהן לאורך שנים בעזרת אנשי מקצוע מיומנים. השינוי אומנם לא מגיע מלב ליבה של התעשייה אך במידה והצלחתו תוכיח יכולת עמידות ארוכת טווח, היא עשויה לשנות דפוסי חשיבה ולעורר השראה באמנים קוריאנים נוספים שיבואו אחריו.

היעדר המחויבות של הולנד לתכתיבי הסוכנויות הגדולות, גם אומר שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה, איך שהוא רוצה. והתוצאה היא 'נברלנד': רצועת צ'יל-פופ עם נגיעות אר אנד בי, מלווה בוידיאו קליפ נוטף מתיקות המשעתק את מיטב קלישאות הז'אנר בהבדל חתרני אחד: הזוג המאוהב שעומד במרכזו, אינו גבר ואישה. הולנד מציב את עצמו בפרונט, כשהוא מנהל מערכת יחסים רומנטית עם בחור חייכן חובב ים. הנשיקה הארוכה שמוצגת בו, יוצאת דופן אפילו ביחס לקליפים סטנדרטיים בז'אנר, וללא ספק תיזכר כרגע מכונן בדברי הימים הגאים של הפופ הקוריאני.

 

מה הסיפור של מרשל?

טכנית, הולנד הוא לא אמן הקיי-פופ הראשון מחוץ לארון שהוציא סינגל בכורה. קדם לו במעט מרשל באנג (MRSHLL), אמן אר אנד בי קוריאני-אמריקני שעבר מניו יורק לסיאול בשנת 2012, עת לקח חלק בעונה השלישית של תחרות הכישרונות 'סטאר אודישן'. בשנת 2015 הוא יצא מהארון בראיון למגזין 'טיים אאוט', ובתום חיפוש ממושך מצא בית בלייבל FeelGhoodMusic, תחת חסותם של שלישיית הראפרים MFBTY. אשתקד הוא שחרר שני שירים באנגלית, נטולי וידיאו קליפים של ממש, שזיכו אותו בתשומת לב מסוימת מצד מאזינים וכלי תקשורת בינלאומיים.

אלא שהאימפקט המיידי של הולנד והתעוזה הנונשלנטית שלו כבר בקליפ הראשון, ללא ספק משמעותיים ומהדהדים יותר, ויעידו על כך עשרות סרטוני התגובה בהם רואים את מעריצי הז'אנר (והפוג'ושיות) מכל העולם צורחים ודומעים מאושר.

בשונה מן הלוק המחוספס של מרשל, הולנד נראה כחבר סטנדרטי בלהקת בנים פופולארית: צעיר בלונדיני אופנתי, בעל חיוך מושלם, תווים רכים, שיער ארוך, גזרה דקה ועור נטול פגמים. בעולם שבו התדמית חשובה לעיתים יותר מהתוכן, היכולת של הולנד 'לעבור' ככוכב קיי-פופ מן השורה, היא שהסעירה את דמיונם של המעריצים. התחושה שעשינו את זה. שינינו את הנרטיב. לא בנתיבים האלטרנטיביים אלא בבמה המרכזית, במעטפת המוכרת, שנראית ונשמעת כמו מיליון דברים שכבר פגשנו. באופן הזה, גם היחסים החד-מיניים בקליפ נתפשים כפי שהם אמורים להיות – כדבר הטבעי ביותר בעולם.

 

עכשיו התור לגאווה

עד היום ניתן היה להיתקל ברמיזות לתשוקה להט"בית בקליפים כמו "…Please Don't" של קיי. וויל או "One More Day" של סיסטאר, אך מעולם לא בצורה כה מפורשת וחד משמעית, שבעטה את פרשנות ה'ברומנס' מכל המדרגות. מילות השיר מתארות את הכמיהה להיות נאהב ולברוח למקום טוב יותר, בעקבות התפקחות מתקופת התבגרות מבלבלת בסביבה דכאנית.

הבחירה להגביל את 'נברלנד' לצופים מעל גיל 19, עוררה תרעומת בקרב מעריצים אשר טענו כי קליפים שהציגו נשיקה הטרוסקסואלית באופן דומה, זכו לדירוג הרבה פחות מחמיר. זה לא ממש מפתיע בהתחשב בכך שאפילו בישראל הלכאורה ליברלית, כבר היו מקרים בהם הצנזורה הטילה מגבלות חמורות יותר על תוכן המוסקסואלי לעומת ביטויים בוטים לא פחות של מיניות אחרת. כמו כן, ייתכן כי מגבלה זו מקשה על נגישות הקליפ עבור חלק מהקהל הקוריאני, מה שהופך אותו כרגע בעיקר לתופעה בינלאומית.

ימים יגידו כיצד תיראה המשך הקריירה של הולנד. אמן שהיה אלמוני עד לאחרונה אך ברגע אחד הפך לתקווה הגדולה של המוני מעריצים הרואים בו כמבשר עידן חדש בפופ הקוריאני, ואולי אפילו בחברה השמרנית שבה צמח. בכל מקרה, יהיה מעניין לעקוב.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה גאווה ודעה - קולנוע קווירי, מוסיקה, קיי-פופ. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על הולנד עושה היסטוריה: אמן הקיי-פופ שיצא מן הארון בקליפ בכורה פורץ גבולות

  1. פינגבאק: אנו והויגה ~ מלון ליד הנהר ~ למה בונג ג'ון־הו הוא אימת בעלי בתי הקפה בקוריאה? ~ צעצועים למבוגרים ~ הולנד מפסיק לפחד | פְריק – מגזין אלטרנטי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s