הצצה לחמישה סרטים מסקרנים מפסטיבל סאנדנס 2018

בתחילת השבוע, ה-28 בינואר, באה לסיומה המהדורה ה-39 של פסטיבל סאנדנס, בה נחשפו חובבי הקולנוע העצמאי לעשרות יצירות חדשות מהניילונים. בדומה לשנים קודמות, לא מן הנמנע שכמה מהן יעשו את דרכן הארוכה לבתי הקולנוע הקרובים לביתכם (בהנחה שאתם קרובים לסינמטק) ולטקסי הפרסים שיערכו בהמשך.

בין המגמות שבלטו השנה בפסטיבל, ניתן לציין מעבר של לא פחות מחמישה שחקנים אל כס הבימוי: פול דנו הגיש דרמה משפחתית על-פי רומן מאת ריצ'רד פורד ("Wildlife"); אית'ן הוק דמיין את חייו של אגדת הקנטרי הנשכחת, בלייז פולי ("Blaze"); ולריה ברטולוצ'י תיארה את חייה האבסורדיים של שחקנית תיאטרון חרדה ("The Queen of Fear"); רופרט אוורט שרטט את ימיו האחרונים של אוסקר וויילד ("The Happy Prince") ואידריס אלבה התחקה אחר צעיר ג'מייקני שעד לרצח אחיו ("Yardie").

את הפרס הגדול קטף השנה "The Miseducation of Cameron Post", סרטה של הבמאית האירנית-אמריקאית דזירה אקוואן. עלילתו, המבוססת על רומן מאת אמילי מ' דנפורת', מתרחשת בשנת 1993 ועוסקת במתבגרת לסבית שנשלחת בעל כורחה לטיפולי המרה (נשמע קצת כמו הגרסה הנשית לממואר של ג'רארד קונלי, "Boy Erased", שיעלה אף הוא לאקרנים במהלך השנה, בעיבוד עתיר כוכבים שביים ג'ואל אדגרטון). סרטה הקודם של אקוואן, "התנהגות הולמת", הוקרן במסגרת הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה בתל-אביב.

פרס השופטים לסרט עלילתי בינלאומי הוענק ל"Butterflies" של טולגה קראצ'ליק – קומדיה שחורה המתרחשת בכפר טורקי אליו מגיעים שלושה זרים בכדי לקבור את אביהם.

בגזרה התיעודית, הוענק פרס השופטים לסרט האמריקאי של דרק דונן, "Kailash", העוקב אחר פועלו ההומניטרי של חתן פרס נובל לשלום לשנת 2014, קאילש סאטיארת'י; וכן לסרטו של הבמאי הסורי טלאל דרקי, "Of Fathers and Sons", שמתעד לאורך שנתיים את חייהם של ילדים הגדלים במשפחה אסלאמית קיצונית (לפני ארבע שנים, זכה דרקי באותה קטגוריה עבור "השיבה לחומס").

בהקשר הישראלי, מעניין יהיה לבחון את העיבוד האמריקאי של שרה קולאנג'לו לסרטו של נדב לפיד, "הגננת". קולאנג'לו זכתה על עבודתה בפרס הבימוי, שזה מעניין משום שמה שהפך בעיני את המקור ליצירה כה חדה ומרתקת היה דווקא הבימוי הקרחוני של לפיד (לצד הצילום של שי גולדמן והאמירה על הטפשת הממארת שפושה בתרבות הישראלית).

פרס נוסף לבימוי סרט עלילתי ניתן לקולנוענית האיסלנדית איסולד אוגאדוטיר, עבור דרמת הביכורים "And Breathe Normally", המתארת מפגש אקראי שמשנה את חייהן של שתי נשים – אם חד הורית מדרום-מערב איסלנד ופליטה מאפריקה המחפשת מקלט. גם אוגאדוטיר הציגה את אחת מעבודותיה בפסטיבל TLV – הסרט הקצר "איחוד משפחתי", שהוקרן בסאנדנס 2007.

"On Her Sholders", המגולל את סיפורה של נאדיה מוראד – צעירה יזידית שהצליחה להימלט מארגון דאע"ש לאחר שהוחזקה בו כשפחת מין – זיכה את אלכסנדריה בומבאך בפרס הבימוי לסרט דוקומנטרי אמריקאי.

בקטגוריה הבינלאומית, הוענק פרס הבימוי הדוקומנטרי לסאנדי טאן – במאית שבגיל 16 פרסמה מגזין עצמאי בשם "החתול המתפוצץ", ובגיל 22 הפכה למבקרת הקולנוע של העיתון הגדול ביותר בסינגפור. היא פרסמה רומן פנטזיה עב-כרס, וביימה קצרים שהוקרנו ביותר ממאה פסטיבלים. בסרטה האישי, "Shirkers", היא חוזרת לשנות ה-90, תקופה בה היא וחבריה שאבו השראה מהרוח היצירתית של הקולנוע העצמאי האמריקאי, ויצאו לצלם סרט בסגנון גרילה. אלא שיום אחד, המנטור והצלם של הסרט לקח אתו את כל החומרים ונעלם.

בפרס התסריט ע"ש וולדו סולט, זכתה כריסטינה צ'ו שכתבה וביימה את המותחן הפסיכולוגי "ננסי", אודות אישה מעורערת (אנדראה רייסבורו) המרגישה כי היא בלתי נראית. בעבר העליתי לבלוג את אחד מסרטיה הקצרים שחיבבתי, "The Queen".

כמו כן, הפסטיבל פתח השנה מסגרת מיוחדת לתוצרת טלוויזיונית, שכללה סדרות קצרות ופיילוטים, בהם הפרק הראשון בסדרת השוטרים הקומית של ג'ים הוסקינג "Tropical Cop Tales". הוסקינג הוא במאי בריטי עולה שחתום על הקומדיה הדוחה "החונק השמנוני", שאף הציג סרט נוסף בפסטיבל, במסגרת Next. יצירה נוספת שנראית משונה למדי היא "Tammy's Tiny Tea Time", סדרת אנימציה של פיטר גולסוויג ("ארצ'ר", "האדירים"), אודות אישה בת 42 שמכווצת את עצמה כדי לשחק עם צעצועים.

פרט לכל אלו, בימים האחרונים עלו לרשת הצצות לכמה מהסרטים המסקרנים שהפציעו בסאנדנס 2018. Let's check'm out.

~

1. Pity / בימוי: באביס מקרידיס / יוון / 2018

בזמן שאצלנו רץ על המסכים סרטו המרהיב של יורגוס לנטימוס, "להרוג אייל קדוש", באביס מקרידיס – אחד הקולות הבולטים ב'גל היווני המוזר' – חשף בפסטיבל סאנדנס את סרטו הארוך השני, "Pity". בדומה לסרטו הקודם ("L") מלפני שש שנים, גם את הקומדיה השחורה הנוכחית כתב הבמאי יחד עם אפטימיס פיליפו – תסריטאי הדגל של קבוצת היוצרים היוונית שעבד עם לנטימוס על מרבית סרטיו, לרבות האחרון, ועם הבמאית אתינה רייצ'ל טסאנגארי ("שבאלייה").

רבים מתסריטיו יוצאים מתוך קונספט ייחודי ומפתיע, עם מטען של הומור שחור ואבסורדי. במקרה שלהלן: איש משפחה יווני החווה טרגדיה זמנית, מנסה בכל כוחו להישאר עצוב על מנת להמשיך ולסחוט סימפטיה מסובביו. הטריילר המשעשע ל"Pity" מוכיח פעם נוספת כי פיליפו הוא מהתסריטאים המקוריים שפועלים כיום בקולנוע, ושיתוף הפעולה הטרי שלו עם מקרידיס נראה פשוט פנטסטי.

~

2. Don’t Worry, He Won’t Get Far On Foot / בימוי: גאס ואן-סנט / ארה"ב / 2018

כבר הרבה זמן שגאס ואן-סנט לא זכה לעדנה ביקורתית, אבל נדמה שדברים הולכים להשתנות עבור היוצר האמריקאי הרגיש עם "אל תדאג, הוא לא יגיע רחוק ברגל". כשהוא מגבש סביבו את אחד הקאסטים המיוחדים שנראו לאחרונה – חואקין פיניקס, ג'ונה היל, ג'ק בלאק, רוני מארה ואפילו בת' דיטו המופלאה – ומעלה לסיפון את דני אלפמן וכריסטופר בלאוולט (הצלם הקבוע של קלי רייכהרדט), ואן-סנט מביא אל הבד עיבוד לספרו האוטוביוגרפי של ג'ון קלהאן – אמן וקריקטוריסט שנולד בשנת 1951 בפורטלנד, אורגון, ובגיל 21 לקה בטטרפלגיה (נכות של ארבע הגפיים וגב), בעקבות תאונת דרכים קטלנית. כמאייר, התמודד בעבודותיו ההומוריסטיות עם נושאים מקאבריים ומוגבלויות פיזיות, ואף היה לתמלילן, מלחין ומבצע. טום ווייטס אפילו קפץ להתארח באלבומו מ-2006, "שיכורים סגולים בגשם".

הטון של הסרט נראה חם ומפוקח עם אותו מגע חלומי שמזוהה עם היצירות הפיוטיות של ואן-סנט. ההפתעה של הטריילר היא כמובן ג'ונה היל, שעלה על רכבת כריסטיאן בייל ומדגמן את גזרתו המחמיאה ביותר שנראתה עד כה על המסך.

~

3. Hereditary / בימוי: ארי אסטר / ארה"ב / 2018

אחרי שצפיתי בקצר השערורייתי של ארי אסטר מ-2011, "הדבר המוזר בנוגע לג'ונסונס", הייתה לי תחושה שהפיצ'ר הראשון שלו הוא אירוע שבאי הפסטיבל יעשו בשכל לו יבטיחו בו את מקומם. אלא שלא באמת דמיינתי עד כמה הטריילר של "Hereditary" הולך לפוצץ לי את המוח. סרט האימה הדומסטי של אסטר, עם טוני קולט וגבריאל ביירן, היה לאחד המעוטרים השנה בסאנדנס ('הפלייליסט' הכריזו עליו כ"יצירת אימה מופתית שמשנה את חוקי המשחק") ונרכש להפצה על-ידי חברת A24 המעולה.

משמח במיוחד למצוא פה את אן דאוד האדירה, שזכתה לאחרונה בפרס האמי על תפקידה ב"סיפורה של שפחה", אחרי הופעה בלתי נשכחת בסדרה "הנותרים". למעשה, דאוד נטלה חלק בארבעה סרטים נוספים שהוקרנו השנה בפסטיבל, בהם: "חיות אמריקאיות" של בארט לייטון ("המתחזה"), אודות ארבעה צעירים המתכננים לבצע את אחת מגניבות האמנות הגדולות בהיסטוריה האמריקאית, עם אוון פיטרס ובארי קיגן (שמקריפ את הנשמה ב"להרוג אייל קדוש"); ו"טיירל" של סבסטיאן סילבה הצ'יליאני, על קבוצת חברים היוצאת לסופשבוע חגיגי בבקתה, עם מייקל סרה וקיילב לנדרי-ג'ונס. הרגעים הספורים שלה בטריילר המטורף של "Hereditary" הם כל מה שהגוף שלי צריך כדי לחיות.

~

4. Summer of ’84 / בימוי: פרנסואה סימארד, אנוק וויסל, יואן-קארל וויסל / ארה"ב, קנדה / 2018

אחרי הצלחות מסחריות כמו "זה" ו"דברים מוזרים", שלא לדבר על פריחת הסינת'ווייב עם אמנים כמו פרטורבייטור וקרפנטר ברוט, נראה כי ההתרפקות על האייטיז לא עתידה להיכחד בקרוב (אם כי יש לי תחושה שהניינטיז הולכות לנחות עלינו כמכת ברק).

"קיץ 84'", מאת שלישיית היוצרים המכונה RKSS, מגולל מעשיית נעורים נוספת המתרחשת בעשור שהוליד לנו את ריק אסטלי. הסרט האפלולי עוקב אחר חבורת בני נוער מהפרברים, החושדים כי שכנם הוא רוצח סדרתי. פיצ'ר שני לחבורה הקנדית חובבת הרטרו, מאז סרט המד"ב האקשני "טורבו קיד".

~

5. Time Share / בימוי: סבסטיאן הופמן / מקסיקו / 2018

סרטו השני של הבמאי המקסיקני סבסטיאן הופמן, שימח ודאי את אלו שחיכו לראות ממנו משהו חדש מאז "האלי" – סרט אימת גוף שנחת בסאנדנס לפני 5 שנים, והמשיך בדרכו לפסטיבל פנטזיה, רוטרדם ואחרים. במרכז סרטו החדש, שני גברים מבקשים לחלץ את משפחותיהם מאתר נופש טרופי, מחשש שחברת "טיים שר" אמריקאית עומדת לחטוף את יקיריהם. הסרט זיכה את הופמן ושותפו לכתיבה, חוליו צ'אווס מונטס, בפרס מיוחד מטעם חבר השופטים עבור תסריט ליצירה דרמטית בינלאומית.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, פסטיבלי קולנוע, קולנוע אינדי, קולנוע אמריקאי, קולנוע יווני, קולנוע מקסיקני, קולנוע קנדי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s