פסטיבל ונציה 2017: הזוכים הגדולים ועוד סרטים ששווה לחכות להם

לא מעט סרטים מסקרנים עלו במהלך עשרת ימי המהדורה ה-74 של פסטיבל ונציה, שננעלה שלשום בטקס חלוקת פרסים שתוצאותיו הדהדו גם בישראל ~ להלן סקירת הסרטים, היוצרים והזוכים ששווה לחכות להם
~
1. Downsizing / בימוי: אלכסנדר פיין / ארה"ב
עבר לא מעט זמן מאז עלה למסכים סרט חדש של אלכסנדר פיין, ממנסחי הגבריות האמריקאית הלבנה ("בחירות", "אודות שמידט", "דרכים צדדיות") ומהבמאים המשעשעים והייחודיים בנוף הקולנוע האמריקאי. מאז "נברסקה", שמו עלה בהקשר לעיבוד הרומן הגראפי "ווילסון" – פרוייקט שהלך לבסוף לבמאי האינדי קרייג ג'ונסון. אף-על-פי שהיה מעניין לראות את הטייק שלו לקומיקס של דניאל קלאוס, הוא התקמבק לזירת הפסטיבלים עם אחד הסרטים המסקרנים והמשונים ביותר בקריירה שלו. סאטירה מד"בית אודות זוג שמחליט לכווץ את עצמו במטרה לשפר את סיכוייו לשרוד כלכלית. בין חברי הקאסט, בהובלת מאט דיימון, ניתן לאתר את קריסטן וויג, לורה דרן, כריסטוף ואלץ וג'יימס ואן דר ביק. כולי תקווה שהמפיצים בישראל לא ישברו את מסורת סרטי המיניאטורות המקומית ויואילו לפתוח את שמו העברי של Downsizing במילה "מותק".
~
2. Lean on Pete / בימוי: אנדרו האיי / ארה"ב
אנדרו האי הוא במאי בריטי שנודע בעיקר בזכות יצירות גאות נהדרות כמו "וויקנד" וסדרת הטלוויזיה "לוקינג", אך בשנים האחרונות הוא מפליג למחוזות נוספים. "45 שנים", שזיכה את שרלוט רמפלינג בפרס דב הכסף בפסטיבל ברלין, עסק במערכת יחסים של זוג החוגג 45 שנות נישואין; בסרטו החדש, המבוסס על רומן מאת המוסיקאי והסופר האמריקאי ווילי ולאוטין, הוא מתחקה אחר צ'ארלי – נער שננטש בילדותו על-ידי אמו, היוצא למסע בחיפוש אחר דודתו האבודה.
יש משהו מאוד הולם בבחירה של אנדרו האי לביים סרט התבגרות מן הסוג הזה. הטיפול הכנה ברגשות אנושיים, הנטייה למשחק וצילום נטורליסטים, המגע הרגיש והאנושי – וכעת גם החיבור לטבע ולעולם החי – הם חלק מן השפה הקולנועית שפיתח לאורך השנים, וניתן בהחלט לראות כיצד היא עשויה לשרת סרט מסע אודות נווד צעיר המחפש בית.
הבחירה בצ'רלי פלאמר לתפקיד הראשי היא מושלמת (בייחוד לסרט של אנדרו האי) לנוכח הופעתו הטבעית בדרמת ההתבגרות הצנועה, "המלך ג'ק". העובדה כי הוא יצא מוונציה עם הפרס ע"ש מרצ'לו מסטרויאני, שניתן לשחקן או שחקנית צעירים, רק מחזקת את ההנחה הזו.
~
3. !Mother / בימוי: דארן ארונופסקי / ארה"ב
על אף הגושפנקה שהעניקו חברי האקדמיה לג'ניפר לורנס, בשיחות בין חברים איננו מפסיקים לתהות האם השחקנית בת ה-27 היא אכן עילוי שמצדיק ארבע מועמדויות לאוסקר או שאולי מדובר רק בשחקנית טובה עם יחסי ציבור מעולים וכריזמה מהלכת קסם. שיתוף הפעולה הטרי בינה לבין דארן ארונופסקי – במאי שיודע דבר או שניים על בימוי שחקניות – במותחן הפסיכולוגי "אימא!", יוסיף וודאי משקל מכריע לכף המאזניים.
ההופעה של לורנס מסקרנת במיוחד, בין השאר משום שהיא טרם כיכבה בסרט אימה ומה גם שהקלוז-אפים הקלסטרופוביים הבלתי נגמרים של ארונופסקי ביצירה הקאמרית הזו, לא יאפשרו לה לחסוך בדלק. לצד לורנס מככבים גם חאווייר ברדם, אד האריס ומישל פייפר, בתפקיד שעשוי להחזיר אותה למרכז העניינים.
~
4. The Wild Boys / בימוי: ברטרנד מנדיקו / צרפת
יש להניח שהקרנת הסרט הזה עברה ללא מעט מבקרים מתחת לרדאר, אבל מי שנתקל ולו בפריימים ספורים מתוך סרטיו הקצרים של ברטרנד מנדיקו לאורך השנים, התקשה שלא להחסיר פעימה למראה סרט ארוך ראשון בבימויו. במאי האוונגרד הצרפתי, שהנפיק יצירות סוריאליסטיות ייחודיות כדוגמת "Boro In The Box" ו"Living Still Life" – לצד קליפים ופרסומות – נולד בשנת 1971 בעיר טולוז, וסיים את  מסלול הבימוי של בית הספר לאנימציה, גובלינס, שבפריז.
סרטו החדש, שהוקרן במסגרת שבוע המבקרים הבינלאומי, עוסק בחבורת נערים בני טובים אשר נלקחים בידי קפטן הולנדי למסע במפרשית רדופה, כעונש לפשע אכזרי שביצעו. בהמשך הם מגיעים לאי הרוחש פעילות מסתורית. בדומה לסרטיו הקודמים, גם "The Wild Boys" לא נראה כמו שום דבר שרץ היום בבתי הקולנוע ואם להיסחף ברף הציפיות – אני אתפלא אם הוא יתגלה כפחות ממפעים.
~
5. Foxtrot / בימוי: שמוליק מעוז / ישראל, גרמניה, צרפת, שווייץ
8 שנים לאחר שזכה בפרס אריה הזהב עבור הסרט "לבנון", שמוליק מעוז הניף את פרס חבר השופטים – השני בחשיבותו בפסטיבל ונציה – עבור סרטו החדש, "פוקסטרוט". שאפו! כפי שלמדה דורית רביניאן, אין יחסי ציבור טובים יותר ליצירה ישראלית מאשר חיכוך מתוקשר עם מנגנוני השלטון, בחזקת לא משנה מה אומרים – העיקר שאייתו את השם שלך נכון. ו"פוקסטרוט" הוא באמת לא שם שקל לאיית, אז שאפו גם למירי רגב. סרטו של מעוז, המוגדר כטרגדיה בשלוש מערכות, הוקרן לאחרונה גם בפסטיבל טלורייד הבררני ויעלה לאקרנים בישראל ב-28 לחודש.
~
6. The Night I Swam / בימוי: דמיאן מאניבֶל, קוהיי איגראשי / צרפת, יפן
דמיאן מאניבֶל הוא במאי צרפתי צעיר ששווה להכיר. סרטו הארוך הראשון, "A Young Poet", עסק במשורר צעיר המתהלך ברחובות העיר סֶט שבדרום צרפת, בחיפוש אחר השראה. השילוב בין אלמנטים פורמליסטים לסיפור על אמן צרפתי שמסתובב בין חוף הים לבתי קפה ונפגש לשיחות עם דמויות אקראיות, נראה כמו קרוס בין אריק רוהמר להונג סאנג-סו, שזה תמיד טוב. סרטו הבא, "הפארק" (שלצערי טרם ראיתי), התרחש כולו ברחבי פארק ותיאר את הדינמיקה שבין נער ונערה היוצאים לדייט.
בסרטו החדש, מאניבֶל משתף פעולה עם במאי האינדי היפני, קוהיי איגראשי ("Hold Your Breath Like a Lover"). הטריילר המקורי שלו, שערוך כמו ספר מילים ראשונות לפעוטות, הוא אחד הדברים הכי-מתוקים-ומשעשעים-בו-זמנית שתראו השנה.
~
7. The Shape of Water / בימוי: גיירמו דל טורו / ארה"ב
תקלטו את זה: הזוכה הגדול של פסטיבל ונציה 2017 הוא סרט פנטזיה על קשר שנרקם בין מנקה אילמת ליצור ימי, בתקופת המלחמה הקרה בארה"ב. מי אם לא גיירמו דל טורו היה מסוגל לעשות את זה? מעשיית המסתורין האגדתית הזו זיכתה גם את אלכסנדר דספלה (המלחין הקבוע של ווס אנדרסון) בפרס סטארס עבור הלחנת הפסקול. מככבים: סאלי הוקינס, מייקל שאנון ואוקטביה ספנסר.
~
8. Suburbicon / בימוי: ג'ורג' קלוני / ארה"ב
"סודות הפרברים"; או בשמו השני: "ג'ורג' קלוני עושה האחים כהן". מבין כל השחקנים שהפכו לבמאים, קלוני נחשב לבמאי מוכשר ויציב יחסית עם "וידויים של מוח מסוכן", "לילה טוב ובהצלחה" ו"משחקי שלטון" אם כי קשה לומר שהוא מסעיר במיוחד. אחרי שנים בהם עבד עם האחים כהן בתפקיד האידיוט התורן, קלוני לקח על עצמו לביים תסריט שכתבו השניים אודות פשע מסתורי המתרחש בפרברים האמריקאים המהוגנים של שנות ה-50, ולשם כך גייס את מאט דיימון ואוסקר אייזק. בעיני זה נראה מלהיב יותר מהסרט האחרון של קלוני, גם אם הביקורות באופן כללי לא יצאו מגדרן.
~
9. The Third Murder / בימוי: הירוקאזו קורה-אדה / יפן
פניית פרסה מפתיעה של הירוקאזו קורה-אדה מן הדרמות המשפחתיות שהוא מביים כבר שנים, לעבר מותחן פשע משפטי. הבמאי-תסריטאי היפני, שאחראי לסרטים נפלאים ונוגעים כמו "איש אינו יודע" ו"אחותנו הקטנה", בחר הפעם להתמקד בסיפורו של פרקליט צמרת המגן על אדם שניצב בפני גזר דין מוות לאחר שהודה ברצח. אלא שאט אט מתעוררות בו ספקות באשר להודאת לקוחו והוא יוצא לחקור את הפרשה.
~
10. Marvin / בימוי: אן פונטיין / צרפת
גם סרט הומואי צרפתי וגם איזבל הופר בחבילה אחת? קניתי! הבמאית-תסריטאית הצרפתייה אן פונטיין ("קוקו לפני שאנל", "התמימות"), קטפה השנה את פרס האריה הקווירי לקולנוע גאה עבור סרטה החדש, "מרווין", שהתחרה במסגרת הצד היוקרתית, "אופקים". עלילתו מתארת את שנות ילדותו והתבגרותו של מרווין, על המאבקים והקשיים הכרוכים בגילוי זהותו המינית בסביבה ענייה, אלימה והומופובית. הופר, שכבר שיתפה פעולה עם פונטיין בעבר, מגלמת בסרט את עצמה.
~
11. Samui Song / בימוי: פן-אק ראטאנארואנג / תאילנד
אף על פי השם הבלתי אפשרי שלו, פן-אק ראטאנארואנג הוא מהבמאים התאילנדיים העכשוויים הכי מוכרים במערב. בשנת 2003 הוא הציג בוונציה את "חיים אחרונים ביקום", שזיכה את טדאנובו אסאנו בפרס השחקן המצטיין; בעוד רבים מסרטיו האחרים כיכבו לאורך השנים בקאן, סאנדנס וטורונטו. "סמוי סונג", מחזיר את הבמאי התאילנדי לזירה הקולנועית לאחר שש שנות היעדרות, עם סיפור על שחקנית אופרות סבון בשנות ה-30 לחייה, הסובלת מלחץ גובר מצד בעלה להצטרף לכת בהנהגתו של אדם המכונה "The Holy One". מעניין מה ליאה רמיני תגיד על זה.
 ~
12. Manhunt / בימוי: ג'ון וו / הונג קונג, סין
הודעה נרגשת לכל חובבי היונים, הפיצוצים, הצלבות האקדחים והאקשן הבלתי פוסק: ג'ון וו חוזר. הבמאי הסיני שהפך את צ'או יון-פאט לכוכב אקשן, החליף בין הפרצופים של ג'ון טרבולטה וניקולס קייג' ב"עימות חזיתי", ותלש כמה אחרים בחלק השני של "משימה בלתי אפשרית" אמנם לא באמת נעלם לשום מקום (בין השנים 2014-2015, וו ביים את שני חלקי "The Crossing"), אך בסרטו הנוכחי הוא מוותר על הפן ההיסטורי המגביל לטובת עלילה נגישה ואקשן חם. תובע שהואשם בפשע אותו לא ביצע, יוצא לטהר את שמו. נכון, ראינו את הסיפור הזה מיליון פעמים אבל דרך העדשה של ג'ון וו, הוא בהחלט נראה כיפי יותר.
~
13. Custody / בימוי: קסבייה לגראן / צרפת
והפעם בז'אנר "הקורבנות להורים לא מתפקדים", סרט הביכורים של קסבייה לגראן, "הקרב על המשמורת". במרכז העלילה: מאבק בין הורים גרושים על משמורת בנם המשותף. לאור העובדה שסרטו הקצר של לגראן מ-2013, "רגע לפני שאני מאבדת הכל", היה בין חמשת המועמדים הסופיים לפרס האוסקר, ניתן היה להעריך כי מדובר ביוצר מבטיח שלא כדאי לפספס. ואכן, הבמאי-תסריטאי הצרפתי לא יצא מוונציה בידיים ריקות. בטקס הנעילה זכה "הקרב על המשמורת" באריה הכסף – הפרס השלישי בחשיבותו בפסטיבל – ובפרס ״אריה העתיד״ לסרט ביכורים. אנחנו עוד נשמע עליו.
 ~
14. The House by the Sea / בימוי: רובר גדיגיאן / צרפת
"הבית ליד הים", סרטו החדש של הבמאי הצרפתי הוותיק רובר גדיגיאן ("שלגי הקילימנג'רו"), היה אחד מ-21 המתמודדים שהתחרו השנה על פרס אריה הזהב. גדיגיאן, המוכר כבמאי שעוסק בסוגיות חברתיות ובדמויות ממעמד הפועלים, קיבץ מחדש כמה משחקניו הקבועים לדרמה רפלקטיבית המשרטטת דיוקן משפחתי. העלילה מתארת מפגש שעורכים שלושה ילדים בוגרים עם אביהם המזדקן בביתו הקסום, סמוך לנהר הקרוב למָרסיי. הקטע הבא מתוכו עונה על השאלה הידועה: כמה צרפתים מעשנים יכולה מרפסת קטנה להכיל מבלי להתמוטט?
~
15. Under the Tree / בימוי: הפסטיין גונאר סיגורדסון / איסלנד
ייתכן שהשם הפסטיין גונאר סיגורדסון לא מצלצל לכם מוכר, אבל יש סיכוי שראיתם את הרימייק האמריקאי שביים דיוויד גורדון גרין לסרטו "Either Way", ששינה את שמו ל"פרינס אבלנש" והמיר את השחקנים האיסלנדים המקוריים באמיל הירש ופול ראד. ב"מתחת לעץ", סיגורדסון מנצח על שורה של חיכוכים הפוקדים שכונה קטנה ושלווה (שזו דרך יפה לתאר סרט על חבורה של זקנים איסלנדים שמתווכחים על עץ). נראה חביב, מסוג הסרטים הקטנים שמשובצים בלב סמדר בפסטיבל ירושלים.
~
וגם: תשע שנים אחרי "אישה בלי ראש", הבמאית הארגנטינאית המוערכת לוקרסיה מרטל הגיעה לוונציה עם סרטה הארוך הרביעי, Zama, בהפקת אוגוסטין ופדרו אלמודובר, המתרחש בקולוניה ספרדית מרוחקת בשנת 1790; פול שרדר התמודד בתחרות המרכזית עם First Reformed, דרמה בעלת טונים דתיים בכיכובו של אית'ן הוק; עבדלטיף קשיש, שהפך בקאן 2013 לשיחת היום עם הרומן הלסבי "כחול הוא הצבע החם ביותר", הגיע לפסטיבל עם הדרמה הרומנטית, Mektoub, My Love, אודות תסריטאי שנאלץ לבחור בין שתי נשים; האחיות לבית האופנה רודארטה, קייט ולורה מאלווי, הקרינו באחת ממסגרות הצד את סרטן הראשון, Woodshock, שנראה כמו טריפ הזייתי עם קירסטן דנסט; הבמאי הבריטי מרטין מקדונה ("שבעה פסיכופטים"), נטל חלק בתחרות עם Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, בכיכובם של פרנסס מקדורמנד, וודי הרלסון וקיילב לנדרי-ג'ונס, שזיכה אותו בפרס התסריט הטוב ביותר; הבמאית האיטלקייה סוזנה ניצ'יארלי הביאה למסך את סיפורה של ניקו מ"הוולווט אנדרגראונד", בסרטה העלילתי Nico, 1988, אשר זכה בפרס הסרט הטוב ביותר במסגרת "אופקים".
~
בגזרה הדוקומנטרית ניתן היה לאתר השנה כמה תותחים כבדים: בכורה עולמית לסרט של פרסונת האמנות הסינית, איי וויי-וויי, Human Flow, המתעד את משבר הפליטים הגלובלי על פני 23 מדינות, לאורך יותר משנה; דוקומנטרי חדש לאייבל פררה, Piazza Vittorio, המגולל סיפורים אנושיים שמתרכזים לאורך יום אחד בכיכר ויטוריו שברומא (כולל הופעה של ויליאם דפו); ויליאם פרידקין, חוזר לטריטוריה של "מגרש השדים" והפעם בסיפור מקריפ על מגרש השדים האמיתי של הוותיקן, בסרט The Devil and Father Amorth; ארול מוריס ("הקו הכחול הדק") מבקש לחשוף את ניסויי ה-LSD והשליטה המוחית שערך הסי.איי.איי ואת מותו של איש משפחה ב-Wormwood; הדוקומנטריסט האפי פרדריק וייסמן, מכוון את העדשה אל הספרייה הציבורית של העיר ניו-יורק, בניסיון להבין מה השתמר ומה התחדש במוסד הוותיק, לאורך 197 הדקות של EX LIBRIS – The New York Public Library, שזיכו אותו בפרס פיפרסקי.
~
הזוכים במסגרת התחרות המרכזית
אריה הזהב: The Shape of Water (גיירמו דל טורו)
פרס חבר השופטים: Foxtrot (שמוליק מעוז)
אריה הכסף + אריה העתיד לסרט ביכורים: Custody (קסבייה לגראן)
השחקן הטוב ביותר: קאמל אל-באשה (The Insult / זיאד דוויירי)
השחקנית הטובה ביותר: שרלוט רמפלינג (Hannah / אנדראה פלאורו)
התסריט הטוב ביותר: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (מרטין מקדונה)
פרס מיוחד מטעם חבר השופטים: Sweet Country (ווארוויק תורנטון)
פרס ע"ש מרצ'לו מסטרויאני: צ'רלי פלאמר (Lean on Pete / אנדרו האיי)
פרס פיפרסקי: Ex Libris: The New York Public Library (פרדריק וייסמן)
*את רשימת הזוכים המלאה, תוכלו למצוא כאן. כמו כן, אלו הזוכים במסגרת "שבוע המבקרים"; ואלו במסגרת "ימי ונציה" (בהם "געגוע" של שבי גביזון, שזכה בפרס חביב הקהל).
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, פסטיבלי קולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s