פסטיבל קאן 2017: עשרים סרטים נבחרים – חלק ב' (+ הזוכים המאושרים)

איזה יופי! "הכיכר" לרובן אוסטלנד, הוא הזוכה הגדול בפרס דקל הזהב! אני לגמרי בעד, בייחוד כשאליזבת מוס בפנים. אבל רגע לפני שמגיעים לקו הסיום (שנחצה אמש עם טקס הענקת הפרסים) – להלן 10 סרטים נוספים מפסטיבל קאן 2017 שיהיה שווה לחכות להם + רשימת הזוכים המלאה בתחתית הפוסט
~
11. The Meyerowitz Stories (New and Selected) / בימוי: נוח באומבך / ארה"ב
מסגרת: התחרות המרכזית
ככל שזה נוגע לי, אחרי "חיים בין השורות" ו"מרגו בחתונה", נוח באומבך איבד את זה. טוב, אולי לא באמת, אבל הוא מעולם לא חזר למסלול שגרם לי להריע לו בתשוקה מהיציע. למעשה, מי שמצליח כיום "לעשות באומבך" כהלכתו, הוא אלכס רוס פרי – הדמויות הפגומות, המיליה האינטלקטואלי, הצילום האקסטטי, הדיאלוגים הסרקסטיים והרוח האכזרית, הממזרית, הקצת מרושעת, שנושבת בכל.
במידה מסוימת, "סיפורי מאירוביץ (חדשים ונבחרים)" נשמע ונראה כמו חזרה לבאומבך הישן והטוב. הוא שב לביים דרמה משפחתית שמטפלת ביחסי הורים וילדים (אם כי הפעם כבר לא מדובר בנערים מתבגרים). את דמות האב הדומיננטי מגלם דסטין הופמן – במראה מזוקן שמעלה באוב את המטמורפוזה של ג'ף דניאלס – כשאת אשתו הנוכחית מגלמת השחקנית הבריטית המצחיקה, אמה תומפסון.
הסרט, שמהווה את טבילת האש הראשונה של באומבך בפסטיבל, כולל מפגש פסגה בין בן סטילר לאדם סנדלר, שלא התראו על אותו סט צילומים מאז "גילמור המאושר" ב-1996. תמיד היה נראה לי שהעולם יקרוס אם השניים האלה יגלמו אחים על המסך, אבל מסתבר שזה קרה והכי משמח שזה קרה בסרט של נוח באומבך. בקרוב בנטפליקס.
~
12. Wonderstruck / בימוי: טוד היינס / ארה"ב
מסגרת: התחרות המרכזית
לאחר 8 שנות היעדרות מהנוף הקולנועי, חזר טוד היינס לתודעה בזכות הצלחת העיבוד שביים לרומן הלסבי של פטרישה הייסמית'. שנתיים בלבד חלפו מאז "קרול", אך הבמאי האמריקאי כבר חמוש בעיבוד חדש והפעם לספר הנעורים של בריאן סלזניק, "מעשה פלאים" (שראה אור בעברית בהוצאת "כתר", 2012).
ספרו הקודם של סלזניק, "התגלית של הוגו קברה", הפך לסרט של מרטין סקורסזה שגרף 5 פסלוני אוסקר. בדומה לו, גם "מעשה פלאים" הוא רומן המורכב ממילים וציורים. כך מתוארת העלילה בגב הספר: "בן ורוז חיים במרחק חמישים שנה זה מזה, ושניהם מתגעגעים למשהו חשוב ומסתורי שחסר בחייהם. בן חולם על האב שמעולם לא הכיר, ורוז חולמת על שחקנית קולנוע מסתורית. באחד הימים מגלה בן רמז משונה בחדרה של אמו, ואילו רוז מגלה קצה חוט בעיתון, וכל אחד מהם יוצא לבדו למסע נועז אחר האמת שאבדה לו". שני קווי העלילה המקבילים מקבלים טיפול סגנוני שונה, הן בספר והן בסרט.
העיבוד הקולנועי של הספר כולל פלא נוסף והוא מפגש מחודש של טוד היינס עם ג'וליאן מור. השניים האלה הולכים יחד כבר למעלה מ-20 שנה: מור השתתפה בסרטו השני של היינס, "Safe”, משנת 1995, ומאוחר יותר גילמה את הדמות הראשית במלודרמה הסירקית "הרחק מגן עדן".
~
13. 120 Beats Per Minute (במקור: 120 battements par minute) / בימוי: רובין קמפילו / צרפת
מסגרת: התחרות המרכזית
הבמאי הצרפתי רובין קמפילו הגיע לפסטיבל קאן עם שני סרטים, אך תחת כובעים שונים: תסריטאי "הסדנה", בשיתוף לורן קאנטה שגם ביים את הסרט, אשר הוקרן במסגרת "מבט מסוים" (השניים עבדו יחד בעבר על "בין הקירות"); ובמאי-תסריטאי-עורך "120 פעימות לדקה", שהוקרן בתחרות המרכזית.
סרטו הקודם של קמפילו, "הנערים מהמזרח", הוא לטעמי מהסרטים הלהט"בים החזקים והמצמיתים שנראו על המסכים בעשור האחרון. דרמת מתח נועזת ורגישה, מבוימת ביד בוטחת, ששואבת אותך פנימה. למרבה השמחה, גם "120 פעימות לדקה" מתמקם בספירה הלהט"בית. הוא מתחקה אחר פועלה של הקבוצה האקטיביסטית "אקט אפ" (קואליציית איידס לשחרור כוח) אשר נוסדה רשמית בשנת 1987, ופעלה לשיפור תנאיהם של נשאי איידס תוך דרישה להביא להכחדת הנגיף באמצעות מחקר, חקיקה וטיפול רפואי.
הפוסטר של "120 פעימות לדקה" עתיד להיות צפוף בתארים. בטקס הנעילה, התכבד הסרט בפרס הגרנד פרי – השני בחשיבותו בפסטיבל; זכה בפרס הקוויר פאלם (המוענק לסרטים העוסקים בנושאים להט"ביים) וקטף את פרס פיפרסקי, שניתן מטעם ההתאחדות הבינלאומית של מבקרי הקולנוע, בין מתמודדי התחרות המרכזית.
 ~
14. The Beguiled / בימוי: סופיה קופולה / ארה"ב
מסגרת: התחרות המרכזית
לאורך תקופה מסוימת, דובר על כך שסופיה קופולה תביים עיבוד לייב-אקשן ל"בת הים הקטנה". Funny Or Die כבר הריצו על זה דאחקה ונראה היה שהדרך רצופה דגיגונים מקפצים, עד אשר נחתה בשורת איוב המוכרת: חילוקי דעות אמנותיים. אז קופולה הלכה לביים ספיישל כריסמס נחמד עם ביל מארי ומשם פרססה לעבד מחדש את הרומן של תומאס קאלינן, "הנקמניות", 46 שנים לאחר שעשה זאת דון סיגל. חתיכת מהפך.
העלילה עוסקת במתרחש בפנימייה לבנות, לאחר שחייל פצוע בא אל שעריה ונאסף לטיפול מסור במיוחד. לטובת המסע, קופולה גייסה את הנוסעת המתמידה קירסטן דנסט, את אל פנינג ואת הרכש החדש: ניקול קידמן. את קלינט איסטווד, שגילם את תפקיד החייל בסרט משנת 1971, מחליף קולין פארל הגבר-גבר (בהופעה השנייה שלו לצד קידמן במסגרת סרטי התחרות).
התוצאה הסופית הקנתה לסופיה קופולה את פרס הבמאית הטובה ביותר, ולמעשה הפכה אותה לאישה השנייה בהיסטוריה של הפסטיבל שזכתה בתואר הנכסף. הפעם הקודמת הייתה בשנת 1961 (!) כאשר הבמאית הסובייטית יוליה סולנצבה קיבלה את הפרס עבור "כרוניקה של שנים בוערות".
~
15. Loveless (במקור: Nelyubov) / בימוי: אנדריי זוויאגינצב / רוסיה
מסגרת: התחרות המרכזית
בשנת 2003, העניק פסטיבל ונציה את פרס אריה הזהב לסרט הביכורים המהפנט של אנדריי זוויאגינצב, "השיבה". בקאן התעשתו עד מהרה ומאז גרפו את כל סרטיו הבאים של הבמאי הרוסי המוערך. למעט "ילנה", שהוקרן במסגרת "מבט מסוים", "הגירוש" ו"לוויתן" נבחרו להתמודד בתחרות המרכזית, כמו גם סרטו הנוכחי, "Loveless".
הדרמה החדשה של זוויאגינצב, עוסקת בזוג הורים שחווה תהליך גירושין. במהלך אחד הריבים המכוערים ביניהם, מגלים השניים כי בנם נעלם. את התסריט כתב אולג נגין, ששיתף פעולה עם הבמאי בשלושת סרטיו הקודמים. בניגוד לשמו, "Loveless" דווקא זכה לחיבה מצד אלמודובר ושות' שבחרו להעניק לו את פרס חבר השופטים.
~
16. Radiance (במקור: Hikari) / בימוי: נעמי קוואסה / יפן, צרפת
מסגרת: התחרות המרכזית
זה לא פסטיבל קאן בלי סרט חדש של נעמי קוואסה. לפני מעט יותר משנה, ערכה הבמאית היפנית את בכורתה המסחרית על המסכים בישראל עם "אן" המרגש, שהוקרן בקאן 2015 במסגרת "מבט מסוים". השנה היא חזרה לריביירה עם דרמה שהתמקמה בין 19 המתמודדים בתחרות המרכזית, על קשר שנרקם בין צלם הלוקה בראייתו לבין צעירה מבודדת.
פרט לנעמי קוואסה וקיושי קורוסאווה, הנציג היפני השלישי בפסטיבל קאן הוא טקאשי מייקה, שהציג מחוץ לתחרות את "בן אלמוות" – סרט נקמה המבוסס על מנגת סמוראים באותו שם מאת הירואקי סאמורה.
~
17. You Were Never Really Here / בימוי: לין רמזי / בריטניה, ארה"ב, צרפת
מסגרת: התחרות המרכזית
הנה שני שמות שלא חשבתי שאתקל בהם יחד: לין רמזי וג'ונתן איימס. האחת היא במאית בריטית שבארסנל שלה ניתן למצוא סרטי התבגרות פיוטיים ועוכרי שלווה ("מלכודת עכברים", "חייבים לדבר על קווין"); השני הוא יוצר סדרת הטלוויזיה הנהדרת "משועמם" עם ג'ייסון שוורצמן, ומחבר רומנים קומיים כדוגמת "התעורר, אדוני!" ו"הגבר הנוסף".
סרטה החדש של רמזי – שנראה כי התאוששה מהסקנדל סביב "לג'ין יש אקדח", אותו הייתה אמורה לביים – מבוסס בחופשיות על נובלה פרי עטו של איימס, You Were Never Really Here, שראתה אור בשנת 2013. במרכז העלילה, ותיק מלחמה (חואקין פיניקס) יוצא להציל ילדה מטבעת של סוחרי מין.
זהו הפיצ'ר הרביעי של רמזי לאורך 21 שנות קריירה, והשני שלה ברציפות שמתמודד במסגרת התחרות המרכזית. הוא זיכה אותה בפרס התסריט הטוב ביותר (שנחלק עם יורגוס לנטימוס ואפתימיס פיליפו עבור "The Killing of a Sacred Deer”) והרחיב את מדף העיטורים של חואקין פיניקס עם פרס השחקן הטוב ביותר.
~
18. A Prayer Before Dawn / בימוי: ז'אן סטפן סובר / צרפת, בריטניה
מסגרת: הקרנות חצות
ז'אן סטפן סובר הוא ככל הנראה הבמאי הכי פחות מוכר ברשימה, אבל הקליפ ששוחרר מסרטו החדש, "תפילה לפני עלות השחר", לכד את תשומת לבי. הסרטים שלו עמוסים בדמויות מהאזורים הפחות מעונבים של החיים: צעירים שגרים בערים אלימות ומסוכנות; ילדים לוחמים אכזריים באפריקה ופאנקיסטים פורקי עול. סרטו החדש מתרחש גם הוא בסביבה מלחיצה ומתבסס על סיפור חייו האמיתי של בילי מור – צעיר לבן ששרד את שהותו הקשה בכלא "קלונג פרם" בבנגקוק, בכך שהפך לאלוף אגרוף תאילנדי. בתפקיד הראשי מככב ג'ו קול ("חדר מנוחה"), שעתיד להופיע גם ב"וודשוק" המסקרן עם קירסטן דנסט.
~
19. The Double Lover (במקור: L'amant double) / בימוי: פרנסואה אוזון / צרפת
מסגרת: התחרות המרכזית
לאורך הקריירה הארוכה שלו, פרנסואה אוזון ליהטט במגוון רחב של ז'אנרים: קומדיה שחורה, מיוזיקל, ריאליזם פנטסטי ואחרים. The Double Lover, מוצא את הבמאי הצרפתי הפורה במגרש המותחן הפסיכו-סקסואלי. במרכז הסרט עומדת מערכת יחסים רומנטית שמתפתחת בין אישה שברירית לפסיכואנליטיקאי המסתורי שלה. בתפריט: עירום, אקדחים וצרפתים.
~
20. Good Time / בימוי: האחים ג'ושוע ובן ספדי / ארה"ב 
מסגרת: התחרות המרכזית
האחים ג'ושוע ובן ספדי אמנם עוד לא מתגלגלים על הלשון כמו צמדים משפחתיים אחרים בעולם הקולנוע, אבל הבמאים החרוצים של עולם האינדי נעים כבר כמה שנים בין קאן לסאנדנס. ב-2008 הם הציגו במסגרת "שבועיים של הבמאים" את "התענוג בלהישדד", ובשנה העוקבת את "לך תביא קצת רוזמרין" (שאת בכורתו בארה"ב ערך בפסטיבל של רדפורד ביוטה); ב-2014, הם פקדו את פסטיבל ונציה עם הדרמה המחוספסת "השד יודע מה"; והשנה הם הצליחו לפרוץ לתחרות המרכזית בקאן עם Good Time.
הבחירה ברוברט פטינסון לתפקיד הראשי, עשויה לשרת את שני הצדדים: היא מרחיבה את מעגל הצופים המקורי של האחים האמריקאים ומנגד, מאפשרת לשחקן האנגלי להמשיך ולעצב את הקריירה האיכותית שלו פוסט-דמדומים. הפעם הוא מגלם שודד בנק שמבקש לחלץ את אחיו מהכלא ולהימלט מן האנשים שרודפים אחריו.
ליצירת הריאליזם הוויטלי של הסרט, גייסו האחים את שון פרייס וויליאמס – הצלם הקבוע של אלכס רוס פרי ("תקשיב פיליפ", "מלכת העולם") ואחד השמות הלוהטים בעולם האינדי בשנים האחרונות.
~
5 קצרים בולטים במיוחד
לצד חידושים כמו הקרנת פרקים ראשונים מתוך דרמות טלוויזיוניות מדוברות, הוחלט השנה לתת מקום לטכנולוגיה המציעה חוויית צפייה אימרסיבית, שעד כה בלטה בעיקר בעולם משחקי המחשב: מציאות מדומה. למשימה נרתמו אלחנדרו גונסלס איניאריטו וצלם העל עמנואל לובצקי, אשר יצרו יחד סרט בן 7 דקות בשם "Flesh and Sand". הסרט מאפשר לצופה לנוע בחלל ולחוות שבריר ממציאות חייו של פליט המבקש לעבור את גבול מקסיקו-ארה"ב. זה מהלך מאוד מעניין שעשוי לעורר בצופה אפשרויות חדשות של הזדהות: היכולת להיכנס לעורה של דמות ולראות את העולם מנקודת מבטה, מעולם לא הייתה מוחשית יותר. למעט סרטו של איניאריטו, ניתן לציין גם את "סוף טוב" ו"הירח של צדק" כסרטים שביקשו לעסוק במשבר הפליטים, ככל הנראה מזווית לא שגרתית.
אף על-פי שניקול קידמן הוכתרה למלכה החדשה של פסטיבל קאן, מקומה של קריסטן סטיוארט לא נפקד מן השטיח האדום: הסרט הקצר הראשון בבימויה, "Come Swim", הוקרן במסגרת אירועי חגיגות 70 שנה לפסטיבל; כמוהו גם סרטו הקצר האחרון של הבמאי האירני המנוח, עבאס קיארוסטמי, "Twenty Four Frames".
יאן גונזלס – אחיו של אנתוני, מהרכב האינדי M83 – חזר לפסטיבל 4 שנים אחרי שהקרין ב"שבוע המבקרים" את סרט הביכורים המסוגנן שלו, "You and the Night". הפעם הוא הסתפק בסרט קצר, "Islands", שהוקרן במסגרת הקרנות מיוחדות וזכה בפרס ה"קוויר פאלם" לסרט הקצר הטוב ביותר.
אף על פי שישראל לא זכתה להתמודד השנה בתחרויות הגדולות, נציגות ישראלית בכל זאת נרשמה בתחרות הסינפונדסיון לסרטי סטודנטים, עם סרטו הקצר של יובל אהרוני, "בן ממשיך", על צעיר שמגלה צד נסתר בחייו של אביו המנוח.
~
ועוד 10 סרטים שראוי לציין
☑ Based on a True Story – סופרת שחווה תקופה קשה, נקלעת ליחסים עם מעריצה אובססיבית. רומן פולנסקי מביים תסריט שכתב עם אוליבייה אסיאס על-פי רומן מאת דלפין דה ויגאן.
☑ The Florida Project – שון בייקר, האיש שצילם סרט שלם באייפון וחרך איתו את סצנת הפסטיבלים, חוזר עם פיצ'ר על הרפתקאות של ילדים ומאבקים של מבוגרים, במהלך חופשת קיץ אחת. עם ווילאם דפו וקיילב לנדרי ג'ונס.
☑ Lover for a Day – פיליפ גארל בסרט גל חדשי נוסף. מה הקאצ'? אחרי שהתרגלנו לראות את בנו לואי בתפקידים הראשיים, הפעם הוא מביים את בתו, אסתר. אין על הגארלים.
☑ Let the Sunshine In – הבמאית הצרפתייה קלייר דני ("חומר לבן") מעבדת את "שיח אהבה" של רולאן בארת לסרט עלילתי עם ז'ולייט בינוש.
☑ Jeannette – ברונו דומון מביים מיוזיקל על שנות ילדותה של ז'אן דארק.
☑ Golden Years – הבמאי הצרפתי, אנדרה טשינה ("להיות בן 17"), בדרמה המבוססת על סיפור אמיתי אודות עריק צבאי שמבקש להסתתר באמצעות הסוואתו לאישה.
☑ $Patti Cake – סרט על צעירה לבנה מג'רזי שמבקשת להגשים את עצמה כראפרית, בלי רבל ווילסון? How Could You?! אחרי הבאז מפסטיבל סאנדנס, הבמאי האמריקאי ג'רמי ג'ספר כובש עוד פסגה.
☑ Alive in France – אייבל פררה האגדי מתעד את מסע ההופעות שערך אשתקד עם להקתו בצרפת.
☑ Becoming Cary Grant – סרט תיעודי של מארק קידל על קארי גרנט, כולל פרטים על ניסיונו של האייקון ההוליוודי בטיפול פסיכדלי.
☑ ממערב לירדן – הוקרן במסגרת "השבועיים של הבמאים". עמוס גיתאי חוזר לגדה המערבית, 35 שנה אחרי סרטו התיעודי "יומן שדה", על מנת ללכוד את מציאות חייהם של אזרחים ישראלים ופלסטינים המבקשים לגבור על השלכות הכיבוש, ולבחון את הקשרים שמשתרגים בין קציני צבא, פעילי זכויות אדם, עיתונאים, אלמנות, אמהות שכולות ומתנחלים.
~
ולסיום, להלן רשימת הזוכים בפרסים המרכזיים בפסטיבל קאן 2017
התחרות הרשמית:
דקל הזהב: "הכיכר" (בימוי: רובן אוסטלנד / שוודיה, דנמרק, ארה"ב, צרפת)
הפרס הגדול של חבר השופטים: "120 פעימות לדקה" (בימוי: רובין קמפילו / צרפת)
פרס השופטים: Loveless (בימוי: אנדריי זוויאגינצב / רוסיה)
הבמאית הטובה ביותר: סופיה קופולה ("הנקמניות")
התסריט הטוב ביותר: יורגוס לנטימוס ואפתימיס פיליפו ("The Killing of a Sacred Deer”); לין רמזי (“You Were Never Really Here")
השחקנית הטובה ביותר: דיאן קרוגר ("In the Fade” / בימוי: פאטי אקין)
השחקן הטוב ביותר: חואקין פיניקס (“You Were Never Really Here" / בימוי: לין רמזי)
פרס מיוחד מחבר השופטים: ניקול קידמן
מבט מסוים:
הסרט הטוב ביותר: "A Man of Integrity" (בימוי: מוחמד רסולוף / אירן)
פרס השופטים: "April's Daughter" (בימוי: מישל פרנקו / מקסיקו)
הבמאי הטוב ביותר: טיילור שרידן ("Wind River")
השחקנית הטובה ביותר: ג'סמין טרינקה ("Fortunata" / בימוי: סרג'יו קסטליטו)
פרס הנרטיב הפואטי: "ברברה" (בימוי: מתייה אמלריק / צרפת)
מסגרות צדדיות ופרסים נוספים:
שבוע המבקרים הבינלאומי: "Makala" (בימוי: עמנואל גראס / צרפת)
שבועיים של הבמאים: "The Rider" (בימוי: קלואי ז'או / ארה"ב)
פרס פיפרסקי: "120 פעימות לדקה" (בימוי: רובין קמפילו / צרפת); "Closeness" (בימוי: קנטמיר בלאגוב / רוסיה); "The Nothing Factory" (בימוי: פדרו פינהו / פורטוגל)
קוויר פאלם: "120 פעימות לדקה" (בימוי: רובין קמפילו / צרפת)
מצלמת הזהב (סרט ביכורים): "Montparnasse Bienvenue" (בימוי: לאונור סראי / אירן)
פרס ראשון בתחרות הסינפונדסיון: "Paul is Here" (בימוי: ולנטינה מאורל / בלגיה)
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה פסטיבלי קולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על פסטיבל קאן 2017: עשרים סרטים נבחרים – חלק ב' (+ הזוכים המאושרים)

  1. ראנדיל הגיב:

    תגיד, ראית במקרה את הסרט הדרום קוריאני שנטפליקס הפיקו "Lucid Drams". הוא עלה משום מקום לפני יומיים לנטפליקס ולא שמעתי עליו כלום לפני/אחרי. יש לך מושג במה מדובר?

    • עמית ל. הגיב:

      עדיין לא, אבל האמת שגם בשבילי זו הייתה הפתעה. אני מניח שהפרויקטים הבינלאומיים של נטפליקס זוכים לפרסום חובק עולם כשמדובר בשמות גדולים ומוכרים כמו בונג ג'ון-הו או ז'ראר דפארדיה. היות ומדובר בסרט ביכורים של במאי-תסריטאי אלמוני ובקאסט קוריאני למהדרין, יתכן שנפלה החלטה לכוון את מותחן המד"ב הזה לקהל הקוריאני (כפי שסדרת הדרמה היפנית בהפקת נטפליקס, "היבּאנה: ניצוץ", שווקה בעיקר לקהל המקומי שלה).

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s