פרס חבר השופטים: סיפור קצר שלי במגזין Shortcuts

וגם: מבט על סצנת הקעקועים המחתרתית בסיאול ~ אחר צהריים עם טסאי מינג-ליאנג ולי קאנג-שֶנג ~ סינגל חדש של פּאפּא טופּו + שני שירים מהעבר
The Jury Prize
~
1. Shortcuts: גיליון #1 למגזין קולנוע ויצירה קצרה
חודש מאי הסתיים ואתו גם מטלת כתיבה תובענית, הררי מאמרים וכמה בקבוקי ויינשטפן. לא מעט דברים קרו, קולנועית-לי ספיקינג, בחודש האחרון. בראש ובראשונה, פסטיבל קאן שהפגיז בליין-אפ שווה במיוחד – צ'אן-ווק, דולן, ורהובן, אסאיאס, קורה-אדה, ג'רמוש, סאנג-הו, פוקאדה, לפיד, קולירין ואחרים – אבל גם אירועים מקומיים ששלפו את חובבי הקולנוע מבתיהם: פסטיבל דוקאביב שרקח השנה תוכנייה מרשימה עם המון סרטים מדוברים והפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה שעדיין רץ (גם הוא עם שורה של הקרנות מלבבות) ויסתיים ב-7 ביוני.
אך זה לא נגמר כאן: החל מה-5 ועד ה-9 ביוני, יתקיים בשדרות פסטיבל קולנוע דרום שיעלה בטרום בכורה את החדשים של ערן קולירין ("מעבר להרים ולגבעות"), איתן גרין ("חדרי הבית"), מני יעיש ("אבינו") ואחרים; וממש אחריו, מה-9 ועד ה-16 ביוני, יתקיים הפסטיבל הבינלאומי ה-18 לסרטי סטודנטים בתל-אביב, במהלכו תוכלו לפגוש את: מישל הזנוויציוס ("הארטיסט"), דיוויד גורדון גרין ("ג'ורג' וושינגטון"), ז'ואו פדרו רודריגז ("פאנטום"), מוניקה ווילי (עורכת כמה מסרטיו הבולטים של מיכאל הנקה), גוטץ שפילמן (התסריטאי האוסטרי של "נקמה") ואחרים, שיעבירו סדנאות אמן.
לרגל פסטיבל סרטי הסטודנטים, הוחלט השנה להוציא לאור מגזין קולנוע ויצירה קצרה בשם Shortcuts. המגזין, בעריכת דיקלה זקס ונעמה רק, כולל תכנים אמנותיים מסוגות שונות בהקשר למדיום הקולנועי וליצירה הקצרה. בין ראיון עם אתגר קרת, הגיג של דיוויד לינץ' ומאמרים על קולנוע, וידיאו-ארט ושירה, יתפרסם גם סיפור קצר שכתבתי בשם "פרס חבר השופטים". טעימה מן הסיפור תוכלו למצוא בראש הפוסט, בעוד שהמגזין המלא יופץ לקראת ובמהלך ימי הפסטיבל בסינמטק תל-אביב.
~
2. מבט על סצנת היופי הבלתי חוקית בדרום-קוריאה
גרייס ניוטרל, אמנית קעקועים ואקטיביסטית (ובחורה עם בחירות אסתטיות נועזות למדי), יצאה לסיאול על מנת לחקור את סצנת הקעקועים הבלתי חוקית שמתקיימת בה ואת השפעות הקיי-פופ על תפישת היופי של הקוריאנים.
ניוטרל ספגה לא מעט ביקורת מגולשים על הנימה הביקורתית שלה ביחס לאובססיית הניתוחים הפלסטיים של קוריאניות צעירות, בעוד שהיא עצמה לא חסכה מפגשים אינטימיים עם סכין המנתחים. אך הנקודה שאנשים מפספסים היא שהניתוחים של ניוטרל נועדו לאתגר את תפישות היופי המקובלות ולאפשר לה לבטא את השונוּת והייחודיות שבה, בעוד שהניתוחים הפלסטיים של נערות צעירות בקוריאה נועדו להפוך אותן לחלק מההגמוניה, "לנרמל" אותן וליישר אותן בהתאם לסטנדרט היופי שפשט בחברה בהשפעת תעשייה שגורפת מכך הררי מזומנים.
KGReaction

חולה על התגובה של הבחורה הזאת! (דקה 01:26)

יחד עם זאת, כאשר היא שואלת בחורה קוריאנית בג'קוזי, "האם נשים קוריאניות לא עורכות ניתוחים פלסטיים בגיל צעיר מדי?" והמרואיינת משיבה כי "באופן כללי, אנשים עורכים ניתוחים כשהם מסיימים את לימודיהם באוניברסיטה", ניוטרל משיבה כי בעיניה הניתוחים הללו נראים קיצוניים ביחס לגילן הצעיר של הבנות; בנוסף, כשהמרואיינת מודה כי לא חשה בלחץ חברתי לבצע ניתוחים, ניוטרל מדברת על השפעת הקיי-פופ על אידיאל היופי של בנות צעירות. יתכן כמובן שאנשים לא תמיד מודעים לאופן בו החברה והמדיה מעצבות את תפישותיהם ולכך שהחלטות הנראות לכאורה אינדיווידואליות וחפות מהשפעה חיצונית, הן למעשה תולדה של נורמות שהשתרשו בתרבות נתונה. אבל ניוטרל לא עושה את הצעד הנוסף לבסס את הטענות הללו בטרם היא ניגשת לחקור את סצנת הקעקועים המחתרתית בסיאול (היא כן חוזרת לעסוק בזה בשלב מאוחר יותר, בשיחה עם ג'יי פארק).
למרות הנקודות הבעייתיות, מדובר בדוקומנטרי מעניין, מרגש ויפה לעין שממשיך להזין את העניין הבלתי פוסק שיש לרבים מאתנו בתרבות הקוריאנית.
~
3. אחר צהריים עם טסאי מינג-ליאנג ולי קאנג-שֶנג
בפסטיבל קאן שנערך לאחרונה, עלה לבמה השחקן הצרפתי האיקוני ז'אן פייר לאו, לקבלת דקל זהב של כבוד. 57 שנים עברו מאז נישא על כפיים באותו פסטיבל, בהיותו בן 14 בלבד, עבור תפקידו כאנטואן דואנל ב-"400 המלקות" של טריפו. ז'אן פייר לאו חזר לעבוד עם טריפו שוב ושוב לאורך השנים והפך לאחד השחקנים המבוקשים בין במאי הגל החדש הצרפתי.
דינמיקה בין במאי לשחקן היא עסק מורכב. לאורך שנות קיומו של הקולנוע, ניתן למצוא עדויות למערכות יחסים ארוכות טווח בין במאים לשחקנים. האם מישהו יכול לדמיין היום את דיוויד או. ראסל עושה סרטים בלי ג'ניפר לורנס? האם פוסטר לסרט חדש של טים ברטון אינו מעורר בכם התניה לאתר את פניו המסוידות של ג'וני דפ? יחד עם זאת, נראה כי מערכת היחסים האדוקה ביותר בין במאי לשחקן שמורה לבמאי הארט-האוס הטיוואני, טסאי מינג-ליאנג, ולמוזה הבלתי נדלית שלו, לי קאנג-שנג.
השניים עובדים יחד החל משנת 1989. לי קאנג-שנג הוא כיום בן 47, טסאי מינג-ליאנג בן 58. אשתקד בפסטיבל ונציה, נערכה הקרנת בכורה לסרט Afternoon, המתעד שיחה בת למעלה משעתיים בין שניהם. לאחרונה עלה קטע קצר ומרגש מתוכו בו טסאי מדבר על כך שאנשים לא מצליחים להבין את הקשר ביניהם אך הוא מרגיש בר מזל על שזכה בו. מקסים לשמוע דבר כזה ויש לי תחושה שהסרט המלא לא יותר עין יבשה בקהל.
~
4. Ópalo Negro: סינגל מתוך האלבום החדש של פּאפּא טופּו
PAPA TOPO, להקת אינדי פופ מהעיר ביניסאלם שבספרד, נמצאת בסביבה כבר 8 שנים. היא הוקמה על-ידי המוסיקאי הממושקף אדריאה ארבונה אוררו (Adrià Arbona Orero), לאחר שהעלה למייספייס שירים בהקלטה ביתית ששבו את אוזנו של גייה מילקיוויי (מלהקת La Casa Azul). בגלגולה הראשון כללה הלהקה את הזמרת פאוליטה דֶמאיז, ולצד חברים מתחלפים הוציאה מספר סינגלים, בהם Oso Panda הממכר בטירוף שהעניק להם בוסט רציני במדד הפופולאריות.
בשנת 2012, לאחר שהוציאו את האי.פי Rotación y Traslación בלייבל הפופ הנהדר "אלפנט", דֶמאיז פרשה מהלהקה וכעת זו כוללת ארבעה חברים. האמת היא שהפרישה של דֶמאיז ממש מבאסת. הקול הרך והנעים שלה השתלב בול בפופ המתוק של אוררו, שנדף ארומת טווי, עדינות ושמחת חיים. הגלגול הנוכחי של "פּאפּא טופּו" מתאפיין בצליל קשוח ומסיבתי יותר, אם כי עדיין קליט ואפ-ליפטינג.
לאחרונה שחררה הלהקה סוף סוף אלבום באורך מלא עם קליפ חדש לשיר הנושא, Ópalo Negro. חלק מרצועות האלבום ניתנות להאזנה בעמוד הזה.
~
5. PAPA TOPO: שני סינגלים מן העבר
Oso Panda / סינגל / שנה: 2010
רק כדי להבין עם איזו מוסיקה הלהקה הזו התחילה, תעיפו מבט בקליפ המשעשע ללהיט ההורס הזה שידגדג לכם באוזן כמו לשון רטובה של כלב (ואדריאה כזה חמוד כאן שבא למות).
En Un Momento / מתוך: Rotación Y Traslación / שנה: 2012
המלודיה הקסומה והשירה הענוגה של En Un Momento, היא דוגמא נוספת לשילוב המנצח שהיה לשניים האלה. אחד השירים היפים ביותר ברפרטואר ההולך ומתעבה של הלהקה.
פוסט זה פורסם בקטגוריה מוסיקה, סיפורים קצרים, סרטים קצרים, פינת יצירה, פסטיבלי קולנוע, קולנוע טייוואני, קולנוע תיעודי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s