הגיע זמן לישון

AsleepBY
~
1. עיבוד קולנועי ל"ישנה" של בננה יושימוטו
בתקופת בית-הספר, קרה לא אחת שהיה עלי להציג את עצמי בפני קבוצה חדשה ורנדומלית של בני אנוש. במקרים שכאלה, נתבקש כל אחד מחברי הקבוצה לספר קצת על עצמו ועל תחביביו. התשובה הרווחת שנהגתי להפריח לחלל באותן סיטואציות מביכות הייתה: "אני אוהב לראות טלוויזיה, לבלות עם חברים ולישון". אני כמעט בטוח שאמרתי את זה. "לישון" (כתחביב!). בתקופת החטיבה והתיכון, שנ"צ הייתה מרכיב הכרחי בסדר היום שלי. אבל שינה היא גילטי פלז'ר. אם יוצאים מנקודת הנחה שזמן הוא המרכיב היקר ביותר בקיום האנושי, שינה היא תענוג כמעט מזוכיסטי. אין דבר יותר מבוזבז מאשר להיכנס למיטה באמצע היום ולהרביץ כמה שעות שינה. בייחוד כשלוקחים בחשבון את "השינה הגדולה", שבלאו הכי כולנו נצלול לתוכה ביום מן הימים (וסליחה על המורבידיות). אני אשן כשאמות – עכשיו הזמן לחיות! ובכל זאת, קשה היה לי להימנע מכך. במצבים מסוימים, ניתן לחוש במשהו מתוק, אופורי אפילו, במעבר מערות לשינה.
לפני כשלוש שנים, בתקופת הבננה יושימוטו שלי, קראתי את קובץ הסיפורים המשולש "ישנה", שפורסם במקור ב-1989 ותורגם לעברית ב-2003 (בצעד מבורך, כתר הוציאו השנה מחדש את "המטבח", שקשה היה לאתר בחנויות; וצעד מבורך אף יותר יהיה לו ימשיכו לתרגם ספרים נוספים שלה שטרם ראו אור בעברית). יש משהו מאוד אינטימי וחמים בכתיבה של בננה יושימוטו. השילוב בין חיי היומיום של הדמויות לבין מפגשים מקריים עם חברי ילדות, אהבות, התאבדויות, סקס, טונים לסביים, אלמנטים מיסטיים, חלומות וזיכרונות באווירה של "מלנכוליה רומנטית" – מייצר סוג של קסם (בתוספת, כמובן, השמות היפניים שנשמעים קסומים בפני עצמם לאוזניים מערביות). עם זאת, כמו שקורה למשל ב-N.P, האפקט עשוי לגלוש למתקתקות יתר שקצת קשה לבלוע.
את "ישנה" אני זוכר די במעורפל, אבל זכור לי שמבין שלושת הסיפורים, חיבבתי במיוחד את הסיפור האחרון שנושא את שם הקובץ. הסיפור הזה, עובד לאחרונה לסרט על-ידי הצלם והקולנוען היפני, שינגו ווקאגי. במרכז "ישנה", ניצבת בחורה בשם טראקו, המנהלת רומן עם גבר בגיל העמידה שאשתו שקועה בתרדמת. על רקע התאבדותה של חברתה, טראקו נסחפת יותר ויותר לעולם השינה, מחכה שהגבר בו היא מאוהבת יעיר אותה בצלצולי טלפון. האינטימיות והאווירה הסגרירית ששורה בטריילר, הן בהחלט הכיוון הנכון לקחת את הסיפור הזה.
למרבה הפלא, בסוף השבוע האחרון עלה לאקרנים ביפן סרט המבוסס על רומן נוסף מאת בננה יושימוטו, Umi no Futa (או: There Is No Lid on the Sea), שפורסם ביפן בשנת 2006, לאחר שהופיע בעיתון יוֹמִיוּרי שִׂימבּון, בין 2003-2004. הסרט, בבימויו של קייסוקה טויושימה, עוסק בבחורה שמואסת בחיים בטוקיו ומחליטה לשוב לעיר הולדתה. היא מחליטה לפתוח שם חנות קטנה לממכר ברד בסירופ (שנראה מאוד טעים ואוורירי, יש לציין) ולנהל אותה עם בחורה נוספת.
~
2. מקס ריכטר מזמין אתכם להירדם עם יצירה מוסיקלית באורך 8 שעות
ברוב המקרים, כשמישהו אומר על יצירה מוסיקלית שהיא מרדימה אותו, יש להניח שלא מדובר במחמאה. אך לא כך כשמגיעים לדבר על היצירה המוסיקלית החדשה של מקס ריכטר, המלחין הבריטי הנפלא שאחראי בין השאר לפסקול המרטיט של סדרת הטלוויזיה The Leftovers ולאלבומים כדוגמת Memoryhouse ו-The Blue Notebooks.
השנה, ריכטר הלחין את היצירה המוסיקלית הבודדה הארוכה ביותר שהוקלטה מעולם – שיר ערש באורך שמונה שעות, בשם Sleep. מעבר לגרסה המוקלטת המלאה והמקוצרת (בת 60 הדקות), "שינה" אמורה להתבצע גם בפני קהל. בשורה מרעישה לכל אותם חובבי קונצרטים שנוהגים לנסר את האווירה באמצעות כלי נגינה פרטי משלהם. "נו, אז איך היה?", ישאלו אתכם למחרת הקונצרט. "אין לי מושג", תשיבו, "אבל אני מרגיש ממש ערני!".
~
3. טוקיו חולמת
להירדם ברכבת אחרי יום מעייף, זה לא המראה הכי סקסי בעולם. הרגע הזה בו אתה מתעורר מול פרצוף חסר הבעה ברכבת וקולט שבמשך 20 דקות ודאי נראית לו כמו דג מחוץ למים. מצד שני, כשאתה עייף (או שיכור), לא ממש אכפת לך שאותו פרצוף חסר הבעה ינצור בזיכרונו את דמותך הלא סקסית בעליל, עם הפה הפעור בטיפשות והראש שמטלטל מצד לצד. אתה עייף ושכולם יקפצו. אבל כן היה לך אכפת לו היית מופיע, ללא הודעה מוקדמת, בסרט שמורכב כולו מאנשים נרדמים ברכבת. לפעמים צריך לדעת מול מי להירדם (ובעיקר, לוודא שאין לו מצלמה מול הפרצוף שלך!). מצד שני, אם היית יפני, אולי זה היה פחות נורא. כי כמו שאפשר לראות ב"טוקיו חולמת", יפנים מצליחים לשמור על ארשת של מכובדות, או סתם להיראות חמודים, גם כשהם נותנים מנוחה לעפעפייהם ולצווארם במהלך נסיעה יומית ברכבת.
~
4. הוצאה מחודשת לשני הרומנים הראשונים של הרוקי מורקמי: "שמע את הרוח שרה" ו"פינבול, 1973"
בעוד שמעט מאוד ספרות יפנית מוצאת דרכה לחנויות הספרים בישראל מדי שנה, ספריו של הרוקי מורקמי מתורגמים לעברית באופן קונסיסטנטי, החל משנת 1999. למעשה, הגענו למצב שספריו המתורגמים כבר רואים אור מחדש ("הפיל הנעלם", "קפקא על החוף" ו"ריקוד האדמה" זכו לכריכות מעודכנות) ואפילו הנובלות "שינה", "הספרייה המוזרה" ו"המתקפה על המאפייה" יצאו בארץ במהדורות מאוירות ומטופחות. אך חדי העין שביניכם ודאי הבחינו כי משהו חסר. שני הרומנים הראשונים של מורקמי. "שמע את הרוח שרה" ו"פינבול, 1973". שני הספרים הקצרים פורסמו במקור בשנת 1979 ו-1980 בהתאמה. הם אף תורגמו לאנגלית במחצית השנייה של שנות ה-80, אך לא זכו להפצה רחבה ועותק פיזי שלהם ניתן להשגה עבור סכומים גבוהים למדי. אך נואו מור! "שמע את הרוח שרה" ו"פינבול, 1973", ייצאו לאור בכרך אחד ב-4 באוגוסט השנה, בתרגום חדש לאנגלית, פלוס הקדמה מאת הסופר היפני בכבודו ובעצמו.
"שמע את הרוח שרה" ו"פינבול, 1973", עוסקים בהתבגרותם של שני בחורים צעירים – המספר חסר השם וחברו המכונה "עכבר". הם מהווים את שני הרומנים הראשונים במסגרת "הטרילוגיה של העכבר", כשאת החלק השלישי משלים "מרדף הכבשה" שיצא בעברית ב-2004 (לטרילוגיה אגב, נוסף מאוחר יותר הרומן "לרקוד לרקוד לרקוד"). עד שהספר יעלה למדפים, תוכלו להאזין לפרק הפתיחה.
~
5. קנדימן אימג'ינריום: Serph בהופעה חיה
בהתאם לרוח היפנית של הפוסט, הנה משהו שיעיר אתכם: הופעה חיה של סרף! אם סוכריות גומי היו עושות מסיבה, הן היו מפזזות לצליליו הקסומים של סרף. ומהם הצלילים של סרף? תמהיל צבעוני ותוסס של אלקטרוניקה, פופ, ג'אז ועוד, במבנים משונים, מפותלים ומקפיצים. סרף החל לשחרר אלבומים משנת 2009, רובם בלייבל היפני המעולה, "נובל" (האלבום האחרון שלו, Hyperion Suites, יצא באפריל השנה). ההופעה החיה של סרף, שעלתה בעמוד הבית הרשמי של הלייבל, מתרחשת כולה במעין קופסא סמי שקופה, עליה מוקרנים שלל אפקטים ויזואליים נאים לעין.
Advertisements
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, יפן, מוסיקה, ספרות היא רכילות, ספרים שצריך לתרגם, סרטים קצרים, קולנוע יפני, קולנוע תיעודי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על הגיע זמן לישון

  1. בצלאל א הגיב:

    אתה מסתכן בטענה שקיים אדם ששמו בננה יושימוטו.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s