התפקידים הקרובים של ג'סי אייזנברג (והקשר שבין קומיקון לג'נוסייד)

7Jesse
מתולתל, קארה, ארוך, קצר, גלי, קירח – מי ידע שלפריזורה של ג'סי אייזנברג יש כל-כך הרבה אופציות? ובכן, מסתבר שהשחקן האמריקאי בן ה-31 מתעתד להציג לנו את כולן בלא פחות משבעה תפקידים חדשים (!) שיתפרשו על פני שארית השנה הנוכחית וזו שאחריה. לא כולם על המסך, אגב. אייזנברג הוא גם מחזאי ושחקן תיאטרון (עיבוד מקומי למחזה שלו אף עלה בשנה שעברה בבית לסין, תחת השם "סיפור ישן חדש" וזכה להצלחה ביקורתית). ומה שלא פחות מרשים הוא המנעד הרחב שאייזנברג משייט בו – החל מסרטי אינדי קטנים ועד לבלוקבסטרים אימתניים. דרמה של במאי נורבגי עם איזבל הופר? אקשן-סטלנים עם קריסטן סטיוארט? סרט חדש של וודי אלן? צ'ק, צ'ק אנד צ'ק. אה כן, ויש גם את לקס לות'ר.
~
1. The End of the Tour / בימוי: ג'יימס פונסולדט / ארה"ב, 2015
בשנת 1996, יצא הסופר האמריקני דייוויד פוסטר וואלאס למסע בן חמישה ימים בארצות-הברית, במטרה לקדם את ספרו החדש, "אינפיניט ג'סט" (שלימים יתברג ברשימת השבועון "טיים" כאחד ממאה הרומנים הגדולים שיצאו בין 1923-2006). אל וואלאס הצטרף עיתונאי הרולינג סטון, דיוויד ליפסקי, מתוך כוונה לפרסם במגזין כתבה על הסופר הצעיר. הכתבה לא פורסמה בסופו של דבר. לאחר התאבדותו המדוברת של וואלאס בשנת 2008, ערך ליפסקי את השיחות המגוונות שקיים עמו במהלך המסע, לספר שראה אור בשנת 2010, Although Of Course You End Up Becoming Yourself: A Road Trip With David Foster Wallace.
בשלהי שנת 2013, נתבשרנו כי ספרו של ליפסקי עתיד לשמש בסיס לסרט עלילתי בבימויו של ג'יימס פונסולדט ("העכשיו המדהים"), The End of the Tour, על-פי תסריט של המחזאי זוכה הפוליצר, דונלד מרגוליס. אף כי משפחתו של וואלאס ממש לא הייתה מרוצה מהעניין, זה לא מנע מהסרט לרקום עור וגידים, ובמידה והרחקתם עד ליוטה הקרירה בתחילת השנה, יכלתם לצפות בו בהקרנת בכורה בפסטיבל סאנדנס.
אם חשבתם שבן אפלק הוא ליהוק זוועתי לאיש העטלף – מה תגידו על ג'ייסון סיגל (?!) בתפקיד דייוויד פוסטר וואלאס? מצד שני, מתיו מקונוהיי הוכיח לי שיש לפעמים את התפקיד הזה שגואל את השחקנים הפחות אהובים עלי וגורם לי להריע להם למרות הכל. דווקא מהמקום הזה יהיה מעניין לראות מה סיגל יעשה עם התפקיד, כשחובת ההוכחה עליו. בינתיים האלמנט שהכי צורם לי בטריילר הוא הניסיון הבעייתי להתחקות אחר אופן הדיבור והנימה של וואלאס. לעומת סיגל, הבחירה באייזנברג לגלם את תפקיד העיתונאי נראית כמעט מתבקשת. זה תפקיד מאוד אייזנברגי – ורבלי, אינטליגנטי, חד אבחנה וקצת חרדתי. הסרט זכה עד כה לביקורות חיוביות, ולמרות שמדובר בפרוייקט שמעורר בי הסתייגות מסוימת, לא תמצאו אותי פוסח עליו.
~
2. Louder Than Bombs / בימוי: יואכים טרייר / נורבגיה, צרפת, דנמרק, 2015
איזבל הופר וג'סי אייזנברג באותו שוט, זה מסוג האירועים האלה שרק כשהם מתממשים לנגד עיניך אתה פתאום קולט עד כמה חלמת עליהם מבלי שידעת שחלמת עליהם. הדרמה הראשונה בשפה האנגלית של הבמאי הנורבגי הסופר-מוכשר, יואכים טרייר ("שכתוב", "אוסלו, 31 באוגוסט"), שנכתבה במשותף עם התסריטאי הקבוע שלו, אסקיל ווגט, מתמקדת במערכת יחסים בין צלמת מלחמות מצליחה לבין שני ילדיה ובעלה (גבריאל ביירן), המגלים סוד שקשור בעברה. עלילת הסרט, שהוקרן לאחרונה בפסטיבל קאן, מתפרשת על פני תקופות שונות כשאת פערי הזמן ניתן להסיק באמצעות… כן! השיער של ג'סי אייזנברג. הוא נראה כל-כך חמוד עם כל התסרוקות האלה! Can't Wait.
~
3. American Ultra / בימוי: נימה נוריזדה / ארה"ב, 2015
שש שנים לאחר שהופיעו יחד ב"אדוונצ'רלנד" הזכור לטובה, ג'סי אייזנברג וקיי סטו מאחדים כוחות פעם נוספת – הידד! – כשהפעם אייזנברג הוא לא אחר מאשר… כוכב אקשן. הליהוק של אייזנברג לתפקיד זבן סטלן שמגלה כי הוא למעשה מכונת הרג קטלנית הוא לגמרי אדיר, והחיבור המחודש עם סטיוארט הוא הדובדבן שעל עוגיית הבראוניז הזאת. את "אמריקן אולטרה" ביים נימה נוריזדה ("פרוייקט X") על-פי תסריט של מקס לנדיס ("כרוניקה בזמן אמת"), שחווה שנה מקצועית מוצלחת בפני עצמו.
~
4. The Spoils (מחזה) / בימוי: סקוט אליוט / 2015
כאמור, פרט להופעותיו הקולנועיות, אייזנברג מככב על הבמה במחזות אוף ברודווי פרי עטו. בשנת 2011 העלה את הקומדיה "אסונסיון", על צמד שותפים לדירה שפוגשים באישה פיליפינית ומנסים להוכיח לה עד כמה הם "פתוחים" ו"נאורים" בדעותיהם; בשנת 2013 העלה את הדרמדי The Revisionist, על מפגש משפחתי בין סופר יהודי-אמריקאי צעיר לבין ניצולת שואה שחיה בגפה (בגילומה של השחקנית הבריטית המוערכת, ונסה רדגרייב); ולאחרונה העלה את The Spoils, בו הוא מגלם צעיר בלתי נסבל אשר מחליט לחרב את מערכת היחסים של אהובתו מבית-הספר עם בן זוגה המיועד, במטרה לזכות בה בחזרה. המחזה עלה עד כה בהרצה מוקדמת שהחלה ב-5 במאי והסתיימה ב-28 ביוני.
3Jeplays
~
5. Batman v Superman: Dawn of Justice / בימוי: זאק סניידר / ארה"ב, 2016
לפני כשבוע וחצי, ג'סי אייזנברג השתתף יחד עם יתר הקאסט של "באטמן נגד סופרמן", בכנס הקומיקון השנתי שנערך בסן דייגו. זה מה שהיה לו לומר על החוויה בראיון שנערך בתחילת שבוע שעבר:
It is like being screamed at by thousands of people. I don't know what the experience is throughout history, probably some kind of genocide. I can't think of anything that's equivalent
כצפוי, כמו כל חריגה ממשטרת המחשבות בעידן הפי.סי, הזעם האינטרנטי הקדוש הציף את אתרי הבידור המרכזיים (לרבות כמה תגובות שקראו להחרים את הסרט) רק משום שהחוויה של ג'סי אייזנברג בקומיקון עברה עליו כמו רצח עם. כמובן שצוות יחסי הציבור של השחקן עט מיד על הקרע והאיץ באייזנברג לתפור אותו בסוג של התנצלות. אבל בפני מי ג'סי אייזנברג צריך היה להתנצל? בפני משפחות של קורבנות ג'נוסייד? בפני הקהל המריע בקומיקון? בפני אובמה? לטס פייס איט: יותר משהפשע של אייזנברג היה שימוש במילה "ג'נוסייד", האאוטרייג' הצדקני התורן פרץ משום שמישהו העז לומר שהוא לא נהנה בקומיקון. ואם אתה לא נהנה בקומיקון, משהו כנראה לא בסדר אצלך. לא נורא, עד ה-25 במרס 2016, יעבור להם.
למעשה, תחושתי היא כזו: כש"באטמן נגד סופרמן" יעלה לאקרנים, הוא יחלק את הצופים לשני מחנות עיקריים – אלו שיאהבו את הסרט למרות ג'סי אייזנברג, ואלו שיאהבו את הסרט בגלל ג'סי אייזנברג. אם חייזר היה נוחת בכדור הארץ וקורא את הטוקבקים, הוא עשוי היה לחשוב שלקס לות'ר זו הדמות הכי מורכבת שנראתה אי פעם על המסך. לכל אחד יש את הלקס לות'ר שלו, כפי שהוא מדמיין אותו על בסיס הקומיקס, וכשנתקלים שוב ושוב באותן משאלות לב ממורמרות – למה לא ליהקו את בראיין קראנסטון? למה לא ליהקו את מייקל פאסבנדר? למה הוא לא קירח? – מגיעים למסקנה שהדמיון של רוב האנשים די מוגבל.
אני לא אשקר – הבומבסטיות האפית של הטריילר גרמה לאישוניי לנצנץ כחתול בחשכה. אבל בתוך כל הקדרות והרצינות והמבטים הקפואים והמבטים הזוהרים, הדמות היחידה שעושה חיים, בתוספת חיוכים קריפיים וקצת booze, היא לקס לות'ר. אייזנברג לוקח את לות'ר למקום אחר וסביר להניח שהמעריצים הפנאטיים לא יפסיקו להתבכיין על זה. עבור כל השאר, אני נוטה להאמין שההופעה של אייזנברג – שלא מעט תופסים כרגע כחוליה החלשה של הטריילר – תהיה הדבר המענג ביותר ב"באטמן נגד סופרמן", משחקית-לי ספיקינג. מה שכן, אין ספק שבין כל הפריזורות השונות של אייזנברג, זו של לקס לות'ר היא אישיו לא פחות מרכזי מהסכם הגרעין עם אירן. ככה זה נראה לפני:
וככה אחרי חפיפה:
~
6. Now You See Me: The Second Act / בימוי: ג'ון מ. צ'ו / ארה"ב, 2016
אנשים אוהבים לראות קוסמים על המסך. Now You See Me (ובעברית "האשליה"), היה אחד משוברי הקופות המפתיעים של 2013 ומעניין לשם לב כי בדומה לכמה מהסרטים המצליחים בשנים האחרונות, גם כאן מדובר בסרט אנסמבל. בשנה הבאה נוכל לראות את אייזנברג חובר מחדש לחבורת האילוזיוניסטים הגרנדיוזית, אם כי הפעם מושכות הבימוי הועברו מהבמאי הצרפתי לואי לטרייה, אל הבמאי האמריקאי-סיני, ג'ון מ. צ'ו (כי מה יותר הגיוני מאשר להחליף במאי שהכניס למעלה מ-350 מיליון דולר בבמאי שביים סרטים דוקומנטריים על ג'סטין ביבר?). בנוסף, הסרט יתהדר בשחקן חיזוק שהוא גם במקרה (או שלא?) הקוסם המצליח בהיסטוריה של הקולנוע.

~
7. סרט חדש של וודי אלן / ארה"ב, 2016
תיאורטית, אין שחקן שמתאים יותר לשחק בסרט של וודי אלן מאשר ג'סי אייזנברג. יחד עם זאת, בפעם האחרונה שוודי אלן וג'סי אייזנברג נפגשו, זה נגמר ב"לרומא באהבה" (2012). אמנם הסרט היה לטעמי פחות גרוע ממה שעשו ממנו – ואפילו די מהנה – אך הפוטנציאל של "ג'סי אייזנברג בסרט של וודי אלן" לא בדיוק התממש. אולי משום שתפקיד היהודי הנוירוטי האינטלקטואל השנון החרדתי והמשעשע כבר היה תפוס על ידי אלן עצמו, ואולי בשל ריבוי העלילות והדמויות שיצרו תפקידים קטנים יחסית, בניגוד לספוטלייט שניתן למשל לקייט בלאנשט או ללארי דייוויד.
בעוד "איש ללא היגיון" עולה בימים אלו לאקרנים, אלן כבר מחמם מנועים לקראת סרטו הבא שכולל את אחת מנבחרות הליהוק היותר מסקרנות שערך בשנים האחרונות: ג'סי אייזנברג חוזר לזירה ומסתבר שגם הפעם הוא עתיד לשתף פעולה עם… קריסטן סטיוארט! האו קול! קריסטן סטיוארט בסרט של וודי אלן! ואם זה לא מספיק, יש גם את ברוס וויליס (שאמנם עשה כמה וכמה קומדיות – וקומדיות אוף-ביט – בקריירה שלו, אך עדיין, זה ליהוק מעניין). שם הסרט ופרטי העלילה טרם פורסמו, אבל זה לא באמת משנה – I'm Sold!
Jessewoody
~
* Bream Gives Me Hiccups: And Other Stories / אסופת סיפורים קצרים (2015) + סדרה קומית באמזון
החשש הכי גדול של שחקן השולח ידו בתחומי אמנות נוספים – ספרות, תאטרון וכו' – הוא שיאמרו עליו שהוא ג'יימס פרנקו. כנראה שלא בכדי משויך לאסופת הסיפורים של ג'סי אייזנברג, ציטוט מ"אינטרטיינמנט וויקלי" שאומר:
This isn’t a James Franco situation where he’s trying to pass off his snapchats as performance art. Eisenberg is truly a talented writer… Hilarious and poignant
את הציטוט המפרגן ניתן יהיה לבחון באופן רשמי החל מה-8 בספטמבר השנה, כשייצא לאור ספרו הראשון של אייזנברג, שיכלול בין השאר את הטקסטים הקומיים שפרסם ב"מקסוויניז" וב"ניו-יורקר". אלו מכם שלא יכולים לחכות, ישמחו לדעת שאת Bream Gives Me Hiccups – אסופת טורים של מבקר מסעדות בן 9 – ניתן לקרוא און-ליין באתר של מקסוויניז. אך זה לא נגמר כאן. בתחילת השנה פורסם שאייזנברג עתיד לעבד את אסופת הטורים לסדרה קומית שתעלה באמזון, אותה הוא יכתוב, יפיק ויביים. בקיצור, אם נזקקתם להשראה שתעודד אתכם להפחית שעות שינה לטובת מימוש יצירתי, היא בוודאי טמונה כאן.
Jesseshort
~
[*התמונה בראש הפוסט לקוחה מתוך הפוסטר הנהדר של The End of the Tour]
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, ספרות היא רכילות, קולנוע אינדי, קולנוע אמריקאי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על התפקידים הקרובים של ג'סי אייזנברג (והקשר שבין קומיקון לג'נוסייד)

  1. בצלאל א הגיב:

    כרגיל . מאמר מושקע ומרהיב.

    יש לנו מזל שאתה עובד בשבילנו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s