פסטיבל קאן 2015 – חלק ג

LTB
סקירה שלישית ואחרונה של 10 סרטים נוספים מתוך פסטיבל קאן 2015. הפעם תוכלו למצוא הצצות מרנינות לחדשים של: יואכים טרייר, קיושי קורוסאווה, ז'אקו ואן דורמל, ג'רמי סולנייה, נביל עיוש, קורנליו פורומבויו, פיליפ גארל ואחרים. למקרה שפספסתם את הפוסטים הקודמים בסדרה – אתם מוזמנים להקליק על הפוסט הראשון ומיד אחריו על הפוסט השני (או להפך).
~
21. Louder Than Bombs / בימוי: יואכים טרייר / נורבגיה, צרפת, דנמרק, ארה"ב
מסגרת: התחרות המרכזית
לצד "הלובסטר" של יורגוס לנטימוס, ובמידה מסוימת גם "אהבה" של גספר נואה, 109 הדקות של Louder Than Bombs הן הדבר שאני הכי מחכה לו השנה על המסך. הסרט הזה מייצר מפגש חלומי בין שלושה כישרונות גדולים: הבמאי הנורבגי יואכים טרייר – שפרץ לחיינו בשנת 2006 עם סרט הסופרים הרוקנ'רולי "שכתוב" והמשיך 5 שנים לאחר מכן עם "אוסלו, 31 באוגוסט", שהוקרן במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן וזכה לפרגון ביקורתי – ושניים מהשחקנים האהובים עלי בתבל, ג'סי אייזנברג ואיזבל הופר.
Louder Than Bombs, עוסק במערכת יחסים בין צלמת מלחמות מצליחה לבין שני ילדיה ובעלה (גבריאל ביירן), המגלים סוד שקשור בעברה. הסרט מהווה את שיתוף הפעולה החמישי בין טרייר לתסריטאי אסקיל ווגט, אשר שחרר אשתקד את סרטו הראשון כבמאי, "עיוורת". קבלו שני קליפים מבטיחים מתוך "רועש יותר מפצצות" (יפה לג'סי שיער חלק!), פלוס אחד נוסף.
קליפ II
~
22. Journey to the Shore / בימוי: קיושי קורוסאווה / יפן
מסגרת: מבט מסוים
ככל שמדובר בקולנוע יפני, פסטיבל קאן לא חשף השנה כשרון חדש נוצץ, אך בכל זאת סיפק כמה יצירות מצופות של קולנוענים ותיקים. למעט הסרטים החדשים של הירוקאזו קורה-אדה ונעמי קוואסה, תיערך בקאן הקרנה מיוחדת לסרט הערפדים החדש של טקאשי מיאיקה, "אפוקליפסת היאקוזה: המלחמה הגדולה של העולם התחתון"; ובמסגרת "קאן קלאסיק" יוקרנו שתי רסטורציות – האחת, לסרטו של קנג'י מיזוגוצ'י, "סיפורה של החרצית האחרונה" (1939), השניה, לסרט הראשון בסאגת היאקוזה של קינג'י פוקסאקו, "קרבות בלי כבוד ואנושיות" (1973).
מעבר לכך, משמח למצוא גם את החדש של קיושי קורוסאווה הנהדר, "מסע אל החוף", במסגרת התחרותית של "מבט מסוים". קורוסאווה לא ביקר בפסטיבל מאז 2008, עת זכה באותה מסגרת תחרותית בפרס השופטים עבור "טוקיו סונטה". סרטו החדש מבוסס על רומן מאת קאזומי יומוטו, ומגולל סיפור על בעל שחוזר לאשתו – שלוש שנים לאחר שטבע בים – ויוצא איתה למסע.
~
23. The Brand New Testament / בימוי: ז'אקו ואן דורמל / לוקסמבורג, צרפת, בלגיה
מסגרת: שבועיים של במאים
הבמאי והתסריטאי הבלגי, ז'אקו ואן דורמל, הימם את העולם ב-2009 עם דרמת המד"ב נזילת הזמנים "מר אף אחד", בכיכובו של ג'ארד לטו. למרבה השמחה, השנה הוא חוזר עם קומדיה מדליקה שכתב, הפיק וביים, בשם The Brand New Testament, שתוקרן במסגרת שבועיים של במאים. במרכז הסרט עומדת הדמות האולטימטיבית מכולן: אלוהים! כן, אלוהים קיים ומסתבר שהוא טיפוס די בעייתי שמתגורר בבריסל עם אשתו ובתו בת העשר. יום אחד מחליטה הילדה למרוד באביה ומדליפה ממחשבו את מועדי סיום חייהם של כל אזרחי העולם, באמצעות SMS… נשמע אדיר, לא?
~
24. The Grief of Others / בימוי: פטריק וואנג / ארה"ב
מסגרת: ACID
בין מסגרות ההקרנה המקבילות לאלו של פסטיבל קאן, ישנה מסגרת ACID – ארגון המורכב מבמאים צרפתים וזרים, המביע את תמיכתו בתשעה סרטים מדי שנה, כתמיכה של אנשי קולנוע באנשי קולנוע אחרים. מבט ברשימת הסרטים בקטגוריה חושף פרט מעניין: כל המשתתפים הם סרטים צרפתיים/קופרודוקציות צרפתיות, למעט סרט אמריקאי אחד, דובר אנגלית, "אבלם של אחרים". זהו סרטו השני של פטריק וואנג – מפיק, שחקן, תסריטאי ובמאי קולנוע ותיאטרון. סרטו הקודם, In the Family היה דרמה משפחתית גאה באורך 169 דקות (שצולמה ב-35 מ"מ), על גבר שנלחם לגדל את בנו הביולוגי של בן זוגו, לאחר שהאחרון נהרג בתאונה.
The Grief of Others, שהוקרן השנה בפסטיבל SXSW, הוא עיבוד לספרה של לאה האגר כהן, העוסק בהתמודדותה של משפחה עם מותו של תינוק. מעבר לפוטנציאל הדרמטי, מצא חן בעיני הצילום, שיש בו מעין חספוס אינטימי יפה שכזה.
~
25. Green Room / בימוי: ג'רמי סולנייה / ארה"ב
מסגרת: שבועיים של במאים
שנתיים לאחר שזכה בקאן בפרס פיפרסקי, במסגרת "שבועיים של במאים", עבור מותחן האינדי האהוד "נקמה כחולה", הבמאי/תסריטאי/צלם האמריקני, ג'רמי סולנייה, שב כעת לאותה המסגרת עם סרט מדמם חדש בשם "גרין רום", בכיכובו של פטריק סטיוארט. במרכז העלילה ניצבת להקת פאנק-רוק הנלחמת נגד כנופיית ניאו-נאצים, לאחר שחבריה היו עדים לפשע מחריד שביצעו. "X נגד נאצים" תמיד נשמע כמו פרמיס מנצח ועל כן ודאי נתאגד בעתיד הקרוב עם מגש פיצה וחברים ונהנה מהעניין.
~
26. Dope / בימוי: ריק פאמוייווה / ארה"ב
מסגרת: סרט הנעילה של שבועיים של במאים
עוד בשבועיים של במאים, יוקרן סרטו החדש של הבמאי האמריקני ריק פאמוייווה, Dope, שערך את בכורתו מוקדם יותר השנה בפסטיבל סאנדנס. עושה רושם כי בדומה ל-Dear White People של ג'סטין סימיאן ואדריאנה סראנו שיצא בשנה שעברה, גם Dope היא קומדיה שעושה שימוש מודע בסטריאוטיפים אפרו-אמריקניים ומשחקת איתם באופן אינטליגנטי ומשעשע. את עלילת הסרט מוביל גיק אפרו-אמריקני, שיחד עם שני חבריו הטובים מגיע למסיבה מחתרתית ומתגלגל להרפתקה שעשויה לשנות אותו. זוכה פרס מיוחד מטעם השופטים בסאנדנס על עריכה.
~
27. Standing Tall / בימוי: עמנואל ברקו / צרפת
מסגרת: מחוץ לתחרות
את המהדורה ה-68 של פסטיבל קאן, פתחה השנה דרמה חברתית צרפתית של עמנואל ברקו, "בראש מורם", שהוקרנה מחוץ לתחרות. עלילת הסרט מתחקה אחר חייו של צעיר פרובלמטי, מגיל 6 ועד 18, דרך מערכת המשפט ודרך ניסיונותיה המפרכים של שופטת ויועצת (אותה מגלמת קתרין דנב) להציל אותו. את הנער מגלם רוד פאראדוט, בתצוגת משחק ראשונה על המסך, במה שהוא אגב סרט הפתיחה הראשון של הפסטיבל, מזה 28 שנים, שבוים על-ידי אישה.
~
28. Much Loved / בימוי: נביל עיוש / מרוקו, צרפת
מסגרת: שבועיים של במאים
החל משנת 2010, מוענק בקאן פרס עבור יצירה קולנועית העוסקת בתמות או בדמויות להט"ביות. בין הסרטים המועמדים השנה לפרס "קוויר פאלם" מככבים: "קרול" של טוד היינס (שהאהדה הביקורתית כלפיו הופכת אותו כרגע לפייבוריט), "מרגריט וג'וליאן" – פרויקט גנוז של טריפו, המגולל סיפור אהבה בין אח לאחות; "איימי" – הסרט התיעודי על איימי וויינהאוס; "אהבה" של גספר נואה; Dope שאוזכר לא מכבר, וגם סרטו החדש של הבמאי הצרפתי נביל עיוש, Much Loved.
עיוש, בן לאם תוניסאית יהודיה ואב מרוקאי מוסלמי, חוזר לפסטיבל לאחר היעדרות בת שלוש שנים, עת הוקרן סרטו האחרון, "סוסיו של אלוהים" במסגרת מבט מסוים. יתכן שסרטו החדש יעורר קצת הדים (אם לא בקאן אז לפחות בהמשך דרכו) בשל עיסוקו בחבורת נשים העוסקת בזנות במרוקו. להלן קטע קצר מתוכו.
~
29. The Treasure / בימוי: קורנליו פורומבויו / רומניה
מסגרת: מבט מסוים
שני נציגים מוכרים מ"הגל הרומני החדש" מככבים השנה במסגרת מבט מסוים: האחד הוא ראדו מונטאן ("יום שלישי, אחרי החגים", "בוגי") – שהתארח אשתקד בפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים בתל-אביב – עם One Floor Below, על אדם שהיה עד לריב משפחתי שהסתיים ברצח; השני הוא קורנליו פורומבויו ("שם תואר, משטרה"), שחוזר למסך שנתיים אחרי היצירה הרפלקסיבית "כשערב יורד על בוקרשט", עם The Treasure, על אדם שיוצא לחיפוש אחר מטמון בעקבות סוד שנחשף בפניו על-ידי שכנו. קשה לדעת האם הפורמליזם נטול הפשרות שאפיין את סרטיו הקודמים יתבטא גם הפעם על המסך, אך הטריילר עושה רושם קליל יותר, עם סיפור בעל נופך של הרפתקה קומית. האמת שאותי הוא דווקא פחות מלהיב מקודמיו, אבל מסרט חדש של פורומבויו קשה להתעלם.
~
30. In the Shadow of Women / בימוי: פיליפ גארל / צרפת
מסגרת: שבועיים של במאים
בסוף שנת 2013, דירג מגזין הקולנוע Film Comment, את עשרת הסרטים הטובים של השנה. במקום הראשון ברשימת הסרטים שלא זכו להפצה בארה"ב, ניצב סרטו של פיליפ גארל "קנאה", בו כיכב בנו הכשרוני, לואי גארל. כעת, לפסטיבל קאן מגיע פיליפ גארל עם סרט חדש בשם In the Shadow of Women, שנראה כמו המשך ישיר מבחינה סגנונית, לסרטו הקודם. גארל, שאת סרטו הארוך הראשון ביים ב-1967, נחשב למי שעד היום עושה סרטים ברוח הגל החדש הצרפתי, והטריילר הבא מרמז כי גם סרטו הנוכחי אינו חורג מכך.
כמו כן, משפחת גארל הולכת לחגוג השנה בריביירה, שכן פרט לסרטו של האב, גם לואי גארל מגיע לפסטיבל הנחשק עם סרט חדש (וראשון) בבימויו ובכיכובו – דרמדי רומנטית בשם "שני חברים", שכתב יחד עם כריסטוף הונורה (שביים את גארל ב"Ma Mere"), על ניצב בסרטים שמתאהב בזבנית מחנות סנדיוויצ'ים ברכבת, האוצרת סוד משונה. הסרט מוקרן במסגרת "שבוע המבקרים", בעוד סרטו של אביו פתח את מסגרת "שבועיים של במאים".
~
סרטים נוספים: סיפור על אהבה וחושך (בימוי: נטלי פורטמן / ישראל); My Golden Years (בימוי: ארנו דפלשן / צרפת); Marguerite & Julien (בימוי: ואלרי דונזלי / צרפת); Dheepan (בימוי: ז'אק אודיאר / צרפת); Sicario (בימוי: דניס וילנב / ארה"ב); Irrational Man (בימוי: וודי אלן / ארה"ב); A Perfect Day (בימוי: פרננדו לאון דה ארנואה / ספרד); Cosmodrama (בימוי: פיליפ פרננדז / צרפת); Raging Rose (בימוי: ג'וליה קוואלסקי / צרפת, פולין); Amy (בימוי: אסיף קפדיה / בריטניה); Hitchcock/Truffaut (בימוי: קנת ג'ונס / ארה"ב).
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, פסטיבלי קולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על פסטיבל קאן 2015 – חלק ג

  1. אלעד הגיב:

    לגבי הסרט של אודיאר…ממזמן לא היה לנו סרט צרפתי שעסק במהגרים. תוספת חשובה. זה ממש כבר מעבר לבדיחה עצובה.

  2. מה היינו עושים בלעדייך? לקחתי הרבה המלצות, רב תודות! אל תפסיק עם הבלוג לעולם!🙂

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s