פסטיבל קאן 2015 – חלק ב

Thlo
הגזרה מתחממת עם עוד קליפים וטריילרים מתוך 10 סרטים לוהטים המוקרנים בימים אלו בפסטיבל קאן 2015, והפעם תוכלו למצוא בין השאר את החדשים של יורגוס לנטימוס, גספר נואה, הו הסיאו-הסיין, ג'יה ז'אנג-קה, טוד היינס, לזלו נמש, מישל פרנקו וברילנטה מנדוזה (ויש גם קולנוע קוריאני!). פוסט שני מתוך שלושה.
~
11. The Lobster / בימוי: יורגוס לנטימוס / יוון, צרפת, אירלנד, הולנד, בריטניה
מסגרת: התחרות המרכזית
מבין למעלה מ-170 הסרטים שמוקרנים במהדורה ה-68 של פסטיבל קאן, "הלובסטר" הוא אחד משלושת הסרטים שאני הכי מצפה להם השנה מהרביירה, ובכלל. יורגוס לנטימוס נחשב לאחד הקולות הבולטים, אם לא הבולט שבהם, בקולנוע היווני החדש, לצד במאים/ות כמו: אתינה רייצ'ל טסאנגארי ("אטנברג"), באביס מקרידיס ("L"), אלכסנדרוס אווראנאס ("מיס אלימות"), אלינה פסיקו ("השיבה הנצחית של אנטוניס פאראסקבאס") והתסריטאי אפטימיס פיליפו, שכתב עם לנטימוס את מרבית סרטיו, לרבות זה הנוכחי. קולנוע שהביא אל הבד שורה של דרמות אבסורדיות אפלות (ומשעשעות, בדרכן הביזארית), שמתאפיינות לרוב בשוטים סטאטיים טעונים, הבעות חתומות ואלימות מתפרצת.
אז אחרי "שיני כלב" העצמתי ו"הרי האלפים", המוצלח מעט פחות, יורגוס לנטימוס חוזר עם סרט ראשון בשפה האנגלית – יצירת מד"ב דיסטופית בכיכובם של קולין פארל, ג'ון סי ריילי, בן ווישאו ורייצ'ל ווייז. כמי שהמחשבה על קולין פארל מעוררת בו בדרך כלל תגובה אלרגית חריפה, אני מוכרח להודות שהצפייה בשני הקטעים הבאים מתוך "הלובסטר" הפיגו את חששותיי די מהר. לא ברור האם לנטימוס ניסה להפוך את פארל ליווני, אבל הטרנספורמציה הזו בהחלט עוזרת. כאן תוכלו למצוא את הקטע השני, ואם תשאלו אותי, כל העסק נראה מאוד מבטיח.
~
12. Love / בימוי: גספר נואה / צרפת
מסגרת: הקרנות חצות
שש שנים ארוכות (מדי) חלפו מאז הטריפ הויזואלי הבוהק של Enter the Void. שש שנים בהם הילד הרע של הקולנוע הצרפתי ביים קליפים ואפיזודות למיניהן, השתתף בסרט תיעודי עם הרמוני קורין ובעיקר עורר את ציפייתם של סינפילים וחובבי פורנו אמנותי באור ניאון, לקראת הפרוייקט הגדול הבא שלו. הפרוייקט הזה הוא "אהבה" והפוסטרים של "אהבה" מדגימים את כל מה ש-Thumbnail עם רמז לציצי חשוף ידע כבר מזמן – סקס מוכר, והוא מוכר בעיקר אם הוא כולל נשיקות משולשות, איברים חשופים ומיצי גוף דביקים. כמובן שהכל יהפוך להרבה יותר מעניין דרך משקפי התלת-ממד שיאפשרו לקהל לגעת בזיעה ולהתפלש במצעים יחד עם הדמויות, כי ריקודים של פינה באוש וסרטים של מלייס זה כל-כך 2011. בינתיים יש הצצה לסצנה מתוך הסרט ולמרבה ההפתעה, כולם כאן לובשים חולצה!
~
13. The Assassin / בימוי: הו הסיאו-הסיין / טאיוואן
מסגרת: התחרות המרכזית
סרט אמנויות לחימה אסיאתי לא נשמע כמו משהו יוצא דופן במחוזותינו, אבל הוא בכל זאת יוצא דופן כאשר מביים אותו הו הסיאו-הסיין – הבמאי הטאיוואני המוערך, שנודע בסרטיו הפיוטיים, העדינים, האיטיים והרגישים כדוגמת "זמן לחיות, זמן למות" (1985), "עיר של עצבות" (1989) ו"קפה לומייר" (2003). בהקשר זה, מעניין למשל להיזכר באנג לי – במאי טאיוואני רגיש נוסף שהמעבר שלו לסרט וו-שֹיה הוליד כידוע את "נמר, דרקון", שזכה להצלחה ביקורתית ומסחרית מסחררת. מעניין יהיה לראות אילו מטענים יביא הו הסיאו-הסיין לסרטו החדש והאם יהיו שוטים ארוכים של בהייה מדיטטיבית בחרבות.
~
14. Mountains May Depart / בימוי: ג'יה ז'אנג-קה / סין
מטאיוואן קופצים לסין העממית ואל סרטו השמיני באורך מלא של ג'יה ז'אנג-קה – במאי אהוד נוסף בפסטיבלי קולנוע בכלל ובפסטיבל קאן בפרט. Mountains May Depart, הוא למעשה הסרט הרביעי של הבמאי הסיני שמשתתף בתחרות המרכזית. קדמו לו "מגע של חטא" (2013), "עיר 24" (2008) ו"תענוגות לא מוכרים" (2002). סרטו החדש מחולק לשלוש תקופות – הוא מתחיל בסין של 1990, קופץ להווה ומסתיים באוסטרליה של שנת 2025. Intriguing.
~
15. Carol / בימוי: טוד היינס / ארה"ב
מסגרת: התחרות המרכזית
במידה ולא קראתם את ספריה של פטרישה הייסמית', רוב הסיכויים שנתקלתם בעיבודים הקולנועיים של כמה מהם, כמו: "זרים ברכבת" של אלפרד היצ'קוק, "הכשרון של מר ריפלי" של אנתוני מינגלה או "החבר האמריקאי" של וים ונדרס. לרשימה המכובדת מצטרף כעת סרטו החדש של טוד היינס, "קרול", בכיכובה של קייט בלאנשט.
לאור הממד הקווירי שנוכח בסרטיו של היינס, לא מפתיע שבחר לעבד דווקא את "מחיר המלח" של הייסמית' –  ספר המעמיד במרכזו רומן לסבי בניו-יורק של שנות ה-50. הייסמית' עצמה אגב, הייתה ביסקסואלית ואם להסתמך על העיבודים ליצירותיה, גם חלק מן הדמויות שלה לא היו בדיוק סטרייטיות. היינס חוזר למסך הגדול אחרי היעדרות ארוכה – סרטו האחרון "אני לא שם" (שזיכה את בלאנשט במועמדות לאוסקר), יצא ב-2007 ויש לקוות כי היצירה החדשה של במאי "הרחק מגן עדן" ו"וולווט גולדמיין" תהיה שווה את ההמתנה.
~
16. Son of Saul / בימוי: לזלו נמש / הונגריה
מסגרת: התחרות המרכזית
נכון לעכשיו, נראה כי מדובר באחד הסרטים הכי מדוברים בפסטיבל הנוכחי. "בן של שאול", הוא סרט ביכורים של הבמאי ההונגרי לזלו נמש, מי ששימש בעברו כעוזר הבמאי של בלה טאר. הסרט מגולל את סיפורו של זונדרקומנדו המצווה לאסוף ולשרוף את מתי תאי הגזים. כשהוא מגלה את בנו בין הנספים, הוא מנסה להביאו לקבורה הולמת. "בן של שאול" הוכרז על-ידי תיירי פרמו (המנהל האמנותי של הפסטיבל), כיצירה שצפויה לעורר דיון בשל האופן בו היא בוחרת לתאר את השואה, ובהתחשב בבאז סביבה ובנושא עצמו, סביר להניח שהיא תגיע אלינו במהלך השנה.
~
17. קולנוע דרום-קוריאני: Coin Locker Girl / Office / The Shameless / Madonna
מסגרות: (2) מבט מסוים, הקרנות חצות, הקרנות מיוחדות
התמהיל הנוכחי של הקולנוע הקוריאני, מזכיר במידה מסוימת את זה של שנה שעברה – שילוב בין דרמה נשית קודרת במסגרת "מבט מסוים" לבין דרמות מתח/אקשן במסגרות פחות מעונבות.
ברמה פרטנית יותר, הנציגות הקוריאנית בפסטיבל קאן מונה השנה ארבעה סרטים: Madonna, דרמת מתח בלשית של הבמאית שין סו-וון (מי שביימה לפני כשנתיים את "פלוטו" – דרמת מתח אפלה ומוערכת על רצח שמתרחש בתיכון יוקרתי) ו-The Shameless, דרמה על מערכת יחסים שמתפתחת בין בלש לאישה שבן זוגה ביצע רצח, בבימויו של או סונג-אוק (שהיה תסריטאי שותף ב"דג ירוק" של לי צ'אנג-דונג וב"כריסמס באוגוסט" של הור ג'ין-הו) – שניהם ישתתפו במסגרת "מבט מסוים".
ב"הקרנת חצות" יעלה הסרט Office, מותחן רוצח סדרתי של הבמאי הונג וון-צ'אן (שהיה תסריטאי שותף במותחנים החזקים של נא הונג-ג'ין, "דה צ'ייסר" ו"הים הצהוב"); ובמסגרת "הקרנות מיוחדות" יעלה סרט הביכורים של הא ג'ון-היא, Coin Locker Girl, על תינוקת המתגלה בתא לוקר ברכבת תחתית, אשר גדלה תחת חסותה של ראשת כנופיה. כך הם נראים בקליפ אפקטיבי אחד.
~
18. Chronic / בימוי: מישל פרנקו / ארה"ב
מסגרת: התחרות המרכזית
שלוש שנים אחרי שזכה בפרס הגדול במסגרת "מבט מסוים" עבור הדרמה דוברת הספרדית "אחרי לוסיה", נוחת הבמאי המקסיקני מישל פרנקו היישר אל התחרות המרכזית עם סרט חדש, דובר אנגלית, בשם Chronic. במרכז העלילה – שנשמעת כמו דאונר רציני – ניצב מטפל (טים רות') הסועד חולים סופניים. מעניין לשם לב אגב כי בנוסף למישל פרנקו, גם יורגוס לנטימוס וגם יואכים טרייר מגיעים השנה לקאן עם סרט ראשון דובר אנגלית. אם לשפוט בינתיים על-פי הקליפים השונים, עושה רושם שהמעבר הזה הולך להיות מוצלח מאוד.
~
19. The Here After / בימוי: מגנוס פון-הורן / צרפת, פולין, שוודיה
מסגרת: שבועיים של במאים
בין כל השמות הגדולים והמדוברים, תמיד משמח לאתר איזו יצירה חבויה ושווה באחת מן המסגרות הצדדיות. אחת מהן היא דרמת הביכורים השוודית The Here After, של הבמאי מגנוס פון-הורן – סרט המשתלב במיטב המסורת של דרמות בית-ספר מלחיצות ואלימות. הפעם מדובר בתלמיד שמשתחרר מן הכלא לאחר שריצה מאסר בעוון פשע שביצע, אלא שחזרתו לבית הספר נתקלת בתגובות עוינות במיוחד מצד התלמידים. נראה קר וטעון.
~
20. Trap / בימוי: ברילנטה מנדוזה / פיליפינים
מסגרת: מבט מסוים
לצד לאב דיאז, הבמאי ברילנטה מנדוזה הוא מהנציגים היותר מוכרים של הקולנוע הפיליפיני העכשווי (בעיקר אם אתם עכברי פסטיבלים). אחרי סרטים כמו Masseur, על בחור פיליפיני שמעניק שירות ללקוחות הומוסקסואלים ב"במכון עיסוי"; ו-Service, שמתרחש כולו בבית קולנוע פורנוגרפי, נראה כי החדש של מנדוזה פחות סנסציוני מקודמיו אך מאוד אקטואלי – עלילתו כורכת בין שלושה ניצולים ששרדו את טייפון האיאן ההרסני, שפגע בפיליפינים בנובמבר 2013. את התפקיד הראשי ב"מלכודת" מגלמת הכוכבת הפיליפינית בת ה-61, נורה אונור, שרושמת לזכותה למעלה מ-190 תפקידים בקולנוע ובטלוויזיה (!).
Advertisements
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, פסטיבלי קולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על פסטיבל קאן 2015 – חלק ב

  1. פינגבאק: פסטיבל קאן 2015 – חלק ג | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

  2. סופי. הגיב:

    Coin Locker Girl יוקרן בחיפה! במסגרת "טרוף בחצות".
    http://www.haifaff.co.il/Movie%20Info.php?id=8676

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s