רעש באוזניים: פוסט-רוק ושוגייז אסיאתי

AsPr
החוויה הרגשית שפוסט-רוק מספק, לא דומה לשום דבר אחר בעולם המוסיקה. אני חושב שאחת הסיבות לכך נובעת מהמבנה שמאפיין המון יצירות פוסט-רוק שמקביל – איך לנסח את זה? אה! – לסקס. זה מתחיל במשחק מקדים. פה לטיפת גיטרה. שם נגיעת תוף. ערוצי נחל ראשוניים שנפגשים ומתלכדים לכדי זרם יציב ומדוד. בלי למהר. יש נופים יפים בדרך. והזרימה הופכת אינטנסיבית יותר – המשחק המקדים הופך למעשה אהבים. וכשהעניינים מתלהטים לכדי שיא – שוונג! – הזרם נשפך במפלי סאונד אדירים, שוצפים וגועשים. פרץ אורגזמטי של צלילים וצבעים שלרגע יוצר תחושה של התעלות. אקסטזה. וכשהרגע חולף, אתה מרגיש מעט תשוש. אבל מאושר מן החוויה.
לאחר שבשנה/שנתיים האחרונות התעסקתי לא מעט בפופ ואינדי-רוק ממזרח אסיה, הגיע הזמן לבדוק אילו להקות פוסט-רוק מרנינות יש ליפן ולקוריאה להציע ואם כבר, אז למה לא להרחיב את היריעה ולקפוץ גם לתאילנד ולסין? מעבר ללהקות פוסט-רוק, המיקס הבא יכיל גם סקירה של להקות שוגייז וקצת דרים-פופ אסיאתי, בשביל המגוון והנפש. כמו כן, פרט לשירים עצמם (שלא כולם חדשים, יש לציין) תוכלו למצוא בסוף המגה-פוסט הזה 4 אלבומים משובחים של חלק מהלהקות והאמנים שהוזכרו בו.
~
1. Connection / ביצוע: Jambinai / דרום-קוריאה
הקליפ הקולנועי המפעים הזה שעלה בסוף שנה שעברה ליצירה המוסיקלית Connection, מגיע למעשה שנתיים אחרי שיצא אלבום הבכורה של אחת מלהקות האינדי הייחודיות שקמו בשנים האחרונות בדרום-קוריאה, Jambinai. שלושת חברי הלהקה חלקו במקור את אותה הכיתה באוניברסיטה הלאומית לאמנויות של קוריאה, כשהתמחו בלימודי מוסיקה קוריאנית מסורתית. לא מפתיע אם כן שהמוסיקה שלהם כוללת השפעות מוסיקליות מסורתיות – תוך שימוש בכלי נגינה קוריאניים מסורתיים כדוגמת Geomungo ו-Haegeum – אך אלה נמהלות לתוך קדירה מוסיקלית סמיכה שמערבבת פוסט-רוק ונויז עם השפעה (גדולה לדבריהם) של להקה כמו ניין אינץ' ניילז. Jambinai נחשפו לקהל הרחב שמחוץ לקוריאה כשהופיעו אשתקד בפסטיבל SXSW, שנה בה גם שחררו מחדש את אלבומם הראשון, Différance, לשמחת המעריצים הטריים. דו נוט מיס.
~
2. Precog (Shoegaze arrange) / הפקה: Kensei Ogata / ביצוע: Kana Hanazawa / יפן
קאנה האנאזאווה, בת ה-26, היא זמרת ומדובבת סדרות אנימה ומשחקי וידיאו עם קילומטראז' מרשים למדי שהחל בגיל 14. משאל שנערך בתוכנית רדיו ביפן בשנת 2010 זיכה אותה בתואר "המדובבת הטובה ביותר", ומאז תחילת הקריירה שלה ניצבים מאחוריה קרוב ל-140 סדרות אנימה ו-35 משחקי וידיאו (וזה עוד מבלי לציין סרטים ופרוייקטים נוספים).
בין הסינגלים ששחררה משנת 2012, היו גם שני אלבומים באורך מלא: claire (מ-2013) ו-25 (מ-2014). Precog הוא שיר שהופיע במקור במשחק הוידיאו היפני THE iDOLM@STER Dearly Stars, בו דיבבה האנאזאווה את דמותה של ארי. גרסת הרמיקס לשיר הזה, לקוחה מתוך האי.פי Tatuki Seksu, שמבודד את הקול הפייתי של האנאזאווה משיריה המקוריים ואורג אותו מחדש באטמוספירת שוגייז דחוסה ומתקתקה, בהפקתו של קנסיי אוגאטה.
[מילים ותרגום]
~
3. Marginal Man / ביצוע: Yukari / דרום-קוריאה
מעבר לכך שטיסות הן דבר יקר, בזמן האחרון עושה רושם שהן גם דבר מסוכן. למזלנו, כדי להפליג מכבלי המציאות היומיומית בבטחה ובזול, אפשר פשוט לעצום את העיניים, להדליק מנורת לבה, להגביר את הווליום ולשייט על ענן מרשמלו של דרים-פופ אלקטרוני, חלומי ומרגיע, פרי עבודתה של יוקארי – זמרת, מלחינה ומפיקה מסיאול, שהחלה לפעול בשדה המוזיקה האלקטרונית משלהי 2011. יוקארי שחררה בינתיים אלבום קסום בשם Echo (שמופיע במלואו בתחתית הפוסט) המונה 6 שירים ועוד 4 רמיקסים. Marginal Man, הוא מהרצועות היפות שבו.
~
4. Where We Begin / ביצוע: Mono / יפן
אי אפשר לכתוב פוסט על פוסט-רוק אסיאתי, מבלי לשריין מקום לרביעיית MONO. להקת רוק-אינסטרומנטלי שנוסדה בטוקיו, 1999, ובנתה לעצמה שם רציני ברחבי אסיה, אירופה וארה"ב עם הופעות אינטנסיביות ו-8 אלבומי אולפן. Where We Begin היא רצועה שלקוחה מתוך אלבומם האחרון, The Last Dawn, שיצא אשתקד במקביל לאלבום נוסף שלהם בשם, Rays of Darkness. הקליפ עצמו מורכב מקטעים הלקוחים מתוך סרט קצר באותו שם, שהוא שיתוף פעולה בין הלהקה לבין הקולנוען מיצויו מיאזאקי. רק לי מתחשק פתאום לראות קליפ פוסט-רוק של טרנס מאליק?
~
5. 299Addiction / ביצוע: Tokyo Shoegazer / יפן
כפי שאמר אייג'נט סמית' לניאו, "Everything that has a beginning has an end", והסוף של להקת השוגייז היפנית "טוקיו שוגייזר" מבאס למדי, בהתחשב בכך שהחבר'ה האלה פעלו כולה בין השנים 2010 ל-2013. למעשה, הלהקה נוסדה די במקרה – הם התכוונו להופיע באופן חד פעמי במסיבת יום ההולדת של המתופף – ולמעט אי.פי (שהוקלט לפני המסיבה) הספיקה להוציא שני אלבומים: Crystallize (2011) ו-Turnaround (2013). כמו עדת מעריצים בכניסה להופעה של וואן דיירקשן, גם רצועת הפתיחה של אלבומם הראשון היא עיסה רעשנית שלובשת צורה ככל שהיא שועטת קדימה.
~
6. Dew / ביצוע: Desktop Error / תאילנד
והופּ, הגענו לתאילנד! מסתבר כי בעבר נהגו להקות רוק-אלטרנטיבי מקומיות להופיע בבר-מסעדה במרכז בנגקוק, שנקרא Lullabar (והפך ברבות הימים ל"לוליפופ"). Desktop Error, הייתה אחת מן הלהקות שפקדו את המקום, עם ביצועי קאוורים ללהקות כמו רדיוהד, פינק פלויד והסטון רוזס. אך תשוקתם למוסיקה לא באה על סיפוקה ועל כן החלו ליצור חומרים מקוריים.
התמיכה לה זכו מלייבל האינדי המוערך, SO::ON Dry FLOWER, ומהמפיק המוסיקלי היפני קואיצ'י שימיזו, הובילו ב-2006 לאי.פי ראשון בשם Instinct, שהקנה להם את נקודת הפריצה לסצנת האינדי-רוק התאילנדית. שלוש שנים לאחר מכן יצא אלבומם הראשון, Ticket to Home, כשבשנה שעברה יצא אלבומם השני, Keep Looking at the Window. אם תהיתם איך נשמע תמהיל אינדי/פוסט-רוק/שוגייז תאילנדי, קבלו שיר מתוך אלבומם השני עם קליפ שיאיר לכם את החדר.
~
7. Secret Life / ביצוע: Dear Eloise / סין
"אלואיז היקרה", היא להקה שמגלמת את כל מה שאני אוהב ב"רוק חדר שינה". אותו שילוב בין שכבות דיסטורשן חלליות בניחוח לו-פיי אינטימי, עם קול שירה מרוחק שמהדהד על רקע החספוס הכללי של הסאונד אשר נשמע גדול וקטן בו זמנית, כשאת הכל יוצרים רק שני אנשים, בעל ואישה, בחלל ביתי.
על Dear Eloise נכתב כי הם אחד מן הסודות השמורים של סצנת המוסיקה המחתרתית של בייג'ינג. להקה שהיא למעשה צמד המורכב מיאנג האיסונג (Yang Haisong) – סולן להקת האינדי הסינית The PK14 ומוסיקאי מוערך בעל השפעה שפעיל למעלה מעשור – ואשתו, סוון שיה (Sun Xia). הם החלו לפתח גרעין מעריצים מסור החל משנת 2007, ועד כה הפיצו 8 ריליסים, לרבות Farewell to the Summer שיצא בראשית ינואר השנה. Secret Life, היא רצועה סקסית ואפלולית שלקוחה מתוך אלבומם המלא השני Beauty in Strangers, מ-2012.
~
8. Felicity is Out There / ביצוע: Inspirative / תאילנד
עוד פוסט-רוק מבנגקוק, והפעם מדובר בלהקת Inspirative. הלהקה החלה במקור מפרויקט סולו של הגיטריסט נופּאנאן פאניצ'ארואֵן בשנת 2006, וכעבור שנתיים הצטרפו כל חבריה. Inspirative הפיצו עד כה בסביבות 7 ריליסים, לרבות אלבום באורך מלא מ-2010 בשם Memories Come Rushing Up To Meet Me Now, שעלה בשנה שעברה לאייטונס. אישית, אני הרוס על ה-LP של החבר'ה האלה. הגיטרות המייללות שלהם פועלות כמו מנוע שמעיף אותך לחלל, עם התפרצויות סאונד מחוספסות ורחבות שגורמות לשערות שעל היד להזדקר. נוסף לקליפ הבא, שווה לבדוק גם את: KL Streets ו-He's Gazing You From The Black Mirror.
~
9. Infinity / ביצוע: Vidulgi OoyoO / דרום-קוריאה
חברי להקת השוגייז והפסיכדליה הקוריאנית, Vidulgi OoyoO (ובעברית: "חלב יונה"), התקבצו להם במקור בשנת 2003. אך כשהמתופף נאלץ להתגייס לצבא בשנה שלאחר מכן, וכשהסולן-גיטריסט פרש, הלהקה לקחה פסק זמן קצר. ב-2007, כשהיא כבר עם סולן חדש ומתופף משוחרר, Vidulgi OoyoO הוציאו דמו בשם Elephant/Siren, וכעבור שנה כבר היה באמתחתם אלבום מלא בשם Aero. מאז הספיקו להוציא אי.פי משותף עם להקת bliss.city.east (שהתפרקה מאז) ו-LP נוסף בשם Officially Pronounced ALIVE, שעלה למדפים לפני כשנתיים. Infinity, שלקוח מתוכו, הוא נכון לעכשיו הטראק הכי לוהט מבין החומרים ששמעתי מהם. אחלה גרוב!
~
10. Two of Us (Starry Starry Night OST) / ביצוע: World's End Girlfriend / יפן
כמה יופי, תום, רגש ועדינות צריכים להיות בבנאדם כדי להלחין פיסת מוסיקה יפה ומתוקה שכזו? *Sigh* האיש שאחראי לפיסת המוסיקה הזו הוא המוסיקאי היפני קאצוהיקו מָאֶדַה, אשר עומד מאחורי פרוייקט הסולו World's End Girlfriend, הפעיל מזה כ-15 שנה. הוא הוציא עד כה כמות מכובדת של חומרים, שמערבים בין השפעות קלאסיות (עם שימוש בכלים כמו צ'לו וכינורות), אמביינט, פוסט-רוק, פופ ואלקטרוניקה. בין עבודותיו ניתן למצוא שני פסקולים: האחד לסרטו של הירוקאזו קורה-אדה "בובה מתנפחת" (2009), השני הוא פסקול מקסים וענוג לסרט ההתבגרות הטאיוואני-סיני, Starry Starry Night (2011). השיר הבא מתוכו הוא חריגה מסוימת מהכיוון של המיקסטייפ הזה, אבל ראוי להאזנה Nonetheless.
~*~      ~*~      ~*~      ~*~      ~*~      ~*~      ~*~      ~*~      ~*~      ~*~     ~*~     ~*~     ~*~     ~*~
אלבום 1: Echo / אמנית: Yukari / דרום-קוריאה (2012)
במילותיו של פרנק קוסטנזה: "Serenity Now!"
~
אלבום 2: For My Parents / להקה: MONO / יפן (2012)
היה זה לילה קר ואפל…
~
אלבום 3: Beauty in Strangers / להקה: Dear Eloise / סין (2012)
תסתכלו על הצד החיובי: כשסין תשלוט בעולם, לפחות יותר אנשים יכירו את Dear Eloise.
~
אלבום 4: Seven Idiots / להקה: World's End Girlfriend / יפן (2010)
 מה זה הכתם האדום הזה על הקיר? אה כן, זה המוח שלי שעף אחרי 7 דקות מהדבר הזה.
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה ג'יי-רוק, יפן, מוסיקה, קיי-אינדי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על רעש באוזניים: פוסט-רוק ושוגייז אסיאתי

  1. or הגיב:

    אדיר , תודה על החשיפה 🙂

  2. פינגבאק: שירה אלקטרונית | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s