פסטיבל בוסאן 2014

Bus2014
פסטיבל בוסאן 2014 (BIFF) נפתח במהדורתו ה-19, ב-2 באוקטובר ויבוא לסיומו בתום עשרה ימים, קרי ב-11 לחודש. כפי שיודע כל חובב קולנוע אסיאתי מן המניין, אין כיף גדול יותר מאשר לחרוש על התוכנייה השנתית ולראות אילו בשורות חדשות מגיעות מדרום-קוריאה, יפן, סין, הונג-קונג, טייוואן וממדינות דרום-מזרח אסיה.
השנה מארח הפסטיבל את הבמאי ההונגרי, בלה טאר, ואת הבמאי האיראני, אסגאר פרהאדי, אשר מעברים כיתות אמן. במסגרת הרטרוספקטיבית, מוקרנים השנה 8 סרטים של הבמאי והמפיק הקוריאני, צ'ונג ג'ין-וו (CHUNG Jin Woo) – שביים במהלך הקריירה למעלה מ-50 סרטים והפיק 110 בקירוב – ומסגרות מיוחדות מוקדשת לקולנוע טורקי חדש וכן לסרטיהן של במאיות גאורגיות.
מעבר לקולנוע אסיאתי, הפסטיבל מקרין גם סרטים מכל העולם, לרבות ישראל, כשהנציגים המקומיים השנה הם: נדב לפיד עם "הגננת", אסף קורמן עם "את לי לילה", ושירה גפן עם "בורג". יחד עם זאת, במהלך הסקירה הקרובה אשתדל להתמקד בעיקר בתוצרת האסייתית.
~
1. A Midsummer's Fantasia / בימוי: ג'אנג קון-ג'יי / דרום-קוריאה / 2014
בעולם מושלם, כשסרטי אינדי קוריאניים היו מסיימים את סבב הפסטיבלים שלהם בעולם, הם היו מגיעים להקרנות בסינמטק או בקולנוע הארט-האוס שקרוב לביתכם, ומשם לעותקי די.וי.די ובלו-ריי מתורגמים לאנגלית, בהישג יד. אבל מאחר ואנחנו חיים במציאות קצת פחות אידיאלית, אנו עשויים להיתקל במכשול בדרכנו לראות סרט כמו Sleepless Night – יצירתו הצנועה (65 דק') של הבמאי הקוריאני העצמאי, ג'אנג קון-ג'יי, שזכתה לביקורות חמות כשהוקרנה בפסטיבלי הקולנוע בסיאול, טוקיו, ונקובר ורוטרדם, במהלך 2012-2013.
סרטו החדש של ג'אנג קון-ג'יי, A Midsummer's Fantasia, הוא שיתוף פעולה קוריאני-יפני בהפקתה של נעמי קוואסה, המתאר את חוויותיו של במאי קוריאני והעוזרת שלו, בהגיעם לעיירה קטנה ביפן. יש משהו מאוד הונג סאנג-סואי בסינופסיס ובדיאלוג הבא שנשלף מתוכו (למעט העובדה שאף אחד כאן לא משתכר מסוג'ו ושהקצב קצת יותר מהיר). נקווה שהפעם ניתן יהיה להשיגו לפחות בפורמט לצפייה ביתית.
[לצפייה בוימיאו]
~
2. Our Family / בימוי: אישי יויה / יפן / 2014
בשנת 2013, נבחר סרטו של הבמאי אישי יויה, The Great Passage, לייצג את יפן בקטגוריית הסרט הזר באוסקר. הסרט לא צלח אמנם את רשימת המועמדים הסופית (לא ברור אגב, למה לא שלחו באותה שנה את "סיפור משפחתי" של הירוקאזו קורה-אדה), אך זיכה את יויה במולדתו בפרס הבמאי הטוב ביותר מטעם האקדמיה היפנית. כעת הוא שב עם דרמה משפחתית המבוססת על ספרו הסמי-אוטוביוגרפי של קאזומאסה הייאמי, Our Family, על משפחה יפנית שמתכנסת מחדש בעקבות מחלה קשה שפוקדת את האם.
[לצפייה ביוטיוב]
~
3. 03-FLATS / בימוי: ליי יואן בין / סינגפור / 2014 (דוקומנטרי)
במאי נוסף שאני מחפש בנרות את יצירתו הקודמת הוא, ליי יואן בין, שביים בשנת 2009 את "ימים לבנים" – סרט עצמאי בשחור לבן על קורותיהם של 3 סטודנטים בודדים בדירה בסינגפור. נכתב כי המנטור שלו הוא הבמאי הטייוואני, הו הסיאו-הסיין, ואת התמחותו עשה אצל טסאי מינג-ליאנג. JFC!
לפסטיבל בוסאן הוא מגיע עם סרט תיעודי בשם "03 דירות". בשנת 2012, דווח כי 82% מהתושבים בסינגפור, מתגוררים בדירות שנבנו ע"י הממשלה. סרטו של ליי יואן בין, עוקב אחר 3 נשים שונות שקוראות תגר על עיצוב הדירה המסורתי (ועל כן האידיאולוגי) שנקבע ע"י הממשלה, ומארגנות מחדש את החלל על פי רצונן. לא יודע מה אתכם, אבל אני מסוגל לבהות בצילומים של הבניינים האלה שעות (וגם באנשים מכינים אוכל, משום מה).
[לצפייה בוימיאו]
~
4. Sharing / בימוי: מאקוטו שינוזאקי / יפן / 2014
לקח לי המון זמן לאתר את הטריילר הזה, אבל היה שווה למצוא אותו. Sharing נראה כמו סרט דל תקציב עם טון מעניין וסיפור מוזר, שעוסק בטראומה שנולדה בעקבות רעידת האדמה ההרסנית שפקדה את יפן, ב-11 במרץ, 2011. את הסרט ביים מאקוטו שינוזאקי, שעשה לא מעט דברים לאורך השנים: בשנת 1996 זכה בפרס בפסטיבל ברלין, עבור סרטו הארוך הראשון, Welcome Home; הוא ביים סרט תיעודי על הפקת הסרט "קיקוז'ירו" שביים חברו, טקאשי קיטאנו; כתב ספר על ההיסטוריה של קולנוע האימה, עם קיושי קורוסאווה; ומשמש מרצה באוניברסיטת ריקיו שבטוקיו. אחלה הספק.
[לצפייה ביוטיוב]
~
5. Set Me Free / בימוי: קים טיי-יונג / דרום-קוריאה / 2014
מוקדם יותר השנה, הבמאי הקוריאני קים טיי-יונג הוציא יחד עם קים ג'ו קוואנג-סו, את One Night Only – צמד סרטים גאים קצרים, שכל אחד מן הבמאים ביים בנפרד. מוקדם עוד יותר השנה, עלה לאקרנים סרט קצר נוסף של קים טיי-יונג, בשם One Summer Night. לבוסאן הוא מגיע עם פיצ'ר ראשון בשם Set Me Free, שהפוסטר העצמתי שלו מככב בראש הפוסט. עלילת הסרט נעה סביב תיכוניסט שגדל בבית הארחה בחסות הכנסייה הקתולית. מאחר ואינו רוצה לחזור לבית אביו ואחיו, הוא מחליט להונות את סביבתו, ומספר כי ברצונו להפוך לכומר. צפו לדרמה מעיקה ועגמומית, Right up my alley.
[לצפייה ביוטיוב]
~
6. Partners in Crime / בימוי: צ'אנג ג'ונג-צ'י / טייוואן / 2014
אחרי שני סרטים תיעודיים וסרט עלילתי אחד (Touch of the Light) שזיכה אותו בפרס הבמאי החדש הטוב ביותר בפסטיבל Golden Horse שבטייוואן, צ'אנג ג'ונג-צ'י מגיע עם Partners in Crime – מותחן מסתורין על 3 תלמידי תיכון שמבינים כי מאחורי התאבדותה של בת כיתתם היפה, רב הנסתר על הגלוי. הסרט הוקרן לאחרונה גם בפסטיבל טורונטו.
[לצפייה ביוטיוב]
~
7. Exit / בימוי: שיין סיאנג / טייוואן, הונג-קונג, סין / 2014
Exit, מתואר באתר הפסטיבל כסרט פמיניסטי, במרכזו עומדת אישה בגיל העמידה, שמבודדת מן החברה וממשפחתה. יש משהו מיוחד בטון של הטריילר, שעוטף את התכנים הדרמטיים שלו במעין עליצות שחורה. זהו סרטו הארוך הראשון של שיין סיאנג כבמאי יחיד, לאחר שנים בהן עבד בעיקר כצלם בתעשיית הקולנוע הטייוואנית.
[לצפייה ביוטיוב]
~
8. A Matter of Interpretation / בימוי: לי קוואנג-קוק / דרום-קוריאה / 2014
אם ציינתי מקודם שהסרט החדש של ג'אנג קון-ג'יי, מזכיר לי את הונג סאנג-סו, יהיה מאוד מעניין לראות את סרטו השני של לי קוואנג-קוק, שאשכרה עבד כעוזר במאי בכמה מן הסרטים האהובים עלי של הונג סאנג-סו, בהם: Tale of Cinema, Like You Know It All ו-HaHaHa (ואף משתמש באחד השחקנים האהובים על הונג, יו ג'ון-סאנג).
A Matter of Interpretation (שמגיע 3 שנים אחרי Romance Joe), מתחיל עם שחקנית שנוטשת אולם תיאטרון בזעם, משהיא נוכחת לדעת שאיש לא הגיע להצגה שלה. עד שתקרה בדרכנו ההזדמנות לצפות בו, להלן דיאלוג חביב עם בלש שמתמחה בחלומות.
[לצפייה ביוטיוב]
~
9. The Teacher's Diary / בימוי: ניטהיוואט טאראטורן / תאילנד / 2014
הסרט שנבחר לייצג את תאילנד בקטגוריית הסרט הזר של אוסקר 2015. The Teacher's Diary, מגולל את סיפורו של מתאבק לשעבר שהופך למורה בבית-ספר בכפר. במהלך עבודתו, הוא מוצא יומן של מורה שלימדה לפניו בבית הספר, אשר מסייע לו להפיג את תחושת הבדידות וגורם לו לחוש חיבור אל האישה שמאחורי המילים (מזכיר קצת את "הבית באגם", לא?). קשה להאמין שיש לרונית אלקבץ ממה לחשוש במקרה הזה, אך עם זאת עושה רושם שמדובר בדרמדי רומנטית, קיטשית וחביבה, מבית היוצר של סטודיו GTH.
[לצפייה ביוטיוב]
~
10. Finding Fanny / בימוי: הומי אדאג'אניה / הודו / 2014
אני כזה קלולס כשזה מגיע לקולנוע הודי. למעט אולי סרטי אקשן עצומים ומופרכים במיוחד, אני לא מוצא את עצמי מתעניין כל-כך בקולנוע שיש להודו להציע (לא שזה מייצג משהו – מבט מהיר בתגובות לטריילרים הודיים ביוטיוב, חושף קהל עצום, תוסס וגועש של צופים ומעריצים). יחד עם זאת, Finding Fanny, נראית כמו קומדיית מסע עממית, מצחיקה וברוח טובה, שאני אשמח לראות.
[לצפייה ביוטיוב]
~
11. Roaring Currents / בימוי: קים האן-מין / דרום-קוריאה / 2014
שובר הקופות הגדול ביותר בכל הזמנים בקוריאה (לסרט מקומי), עם למעלה מ-17 מיליון צופים. מדובר בדרמת מלחמה היסטורית, מהבמאי של "מלחמת החצים", שמשחזרת את אחד הקרבות המפורסמים והגדולים בתולדות קוריאה.
בין השנים 1592-1598, פלשו היפנים לממלכת צ'וסון בקוריאה הקדומה, במה שנחשב לאירוע טראומטי (הקוריאנים סברו שהם בלתי ניתנים לכיבוש משום שארצם הייתה הררית, כך שגם לא התבסס בה צבא חזק בתקופה זו). בשנת 1593, הגיעו הסינים לעזרה והדפו את היפנים דרומה, בעוד הקוריאנים זינבו בספינות האספקה כדי להטביען. עפ"י הגרסה הקוריאנית לקרב במיונג-ניאנג, אדמירל לי סון-שין נותר עם תריסר ספינות צב בלבד, בעוד שליפנים היו 330 ספינות. הוא פיתה אותם להיכנס למייצרים צרים, שם ארב להם ו – Spoiler alert – הביס אותם.
Roaring Currents, הוא כאמור שיחזור של הקרב הגדול במיונג-ניאנג, כשאת אדמירל לי סון-שין מגלם צ'וי מין-סיק (שאייש את התפקיד הראשי ב"אולדבוי" של פארק צ'אן-ווק, ולאחרונה ניתן היה לחזות בו בתפקיד האיש הרע ב"לוסי", של לוק בסון). יש הטוענים כי ההצלחה הפנומנלית של הסרט בקרב הקהל המקומי נובעת מהצגת ההיסטוריה הקוריאנית באחד מרגעיה ההרואים ביותר, ובתקופה למודת אסונות כשל היום, אין כמו סרט מן הסוג הזה להעלאת הזקפה הלאומית.
[לצפייה ביוטיוב]
~
12. Five Minutes To Tomorrow / בימוי: יוקיסאדה איסאו / סין, יפן / 2014
לפעמים לא נורא שאין כתוביות, שכן במקרה הזה הן סתם היו מסיחות את דעתי מלבהות בפנים היפות של הרומה מיורה. מצד שני, לפעמים גם נחמד לדעת במה הפנים היפות האלה משחקות, אז אם להתמקד לרגע בפרטים זניחים כמו עלילה, Five Minutes To Tomorrow, עוסק בבחור בודד שנקלע לקשר עם שתי תאומות זהות (שמגולמות ע"י אותה שחקנית). הצילום, התאורה והצבעים, מצליחים לכבוש את העין.
[לצפייה ביוטיוב]
~
13. End of Winter / בימוי: קים דיי-הוואן / דרום-קוריאה / 2014
סרט ביכורים באורך מלא של קים דיי-הוואן, שבוים בעודו סטודנט בגראד סקול ללימודי קולנוע שבאונ' דנקוק (תמיד מעודד לשמוע על סטודנטים שמביימים פיצ'רים). משפחה קוריאנית – אב, אם, שני בנים ונשותיהם – מתכנסת במסעדה סינית. לאחר טקס הפרישה של האב מתפקידו כמורה בתיכון, הוא מכריז במסעדה, לתדהמת הנוכחים, כי בכוונתו להתגרש מאישתו. אף כי הקטע הבא מתוך "סוף החורף" אינו חושף יותר מדי, יש כאן פוטנציאל לדרמה משפחתית מעניינת.
[לצפייה ביוטיוב]
~
14. Wild Flowers / בימוי: פארק סוק-יאנג / דרום-קוריאה / 2014
סרט ביכורים נוסף מקוריאה, הפעם של הבמאי פארק סוק-יאנג. בקיצור נמרץ: מדובר בדרמה על שתי נערות שבורחות מהבית, מתמודדות עם סכנות, ומחפשות מוטל להעביר בו את הלילה.
[לצפייה ביוטיוב]
~
את רשימת הסרטים המלאה של פסטיבל בוסאן 2014, תוכלו למצוא באתר הרשמי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, פסטיבלי קולנוע, קולנוע הודי, קולנוע טייוואני, קולנוע יפני, קולנוע סינגפורי, קולנוע סיני, קולנוע קוריאני, קולנוע תאילנדי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על פסטיבל בוסאן 2014

  1. אלעד הגיב:

    סקירה נהדרת, ומעניינת במיוחד שכן השלל הזה עדיף מזה המוקרן בימים אלו בחיפה.

    הסרט שבינתיים נקרא/נראה המבטיח ביותר, מבחינתי, הוא זה :

    שימו לב שבטריילר כמעט אי אפשר לדעת שזה סרט בכורה של הבמאית [! נדיר בתעשייה הקוריאנית] והסרט בעיקר מתעטר בשמו של לי צ'אנג דונג המעוטר [בצדק] כמפיק. פירס קונראן, בעל הבלוג האינטנסיבי ביותר והמוצלח ביותר על עולם הקולנוע הקוריאני, נתן לסרט ציון מושלם. אני די סומך על דעתו באופן כללי.

    גם הסרט הטייוואני ו- exit עושים לי חשק עז….

    אגב, החודש עולה, אחרי פרק זמן לא מבוטל הסרט החדש של לי האה ג'ון שעשה את castway on the moon המופתי. קוראים לו my dictator. הטריילר מאכזב אבל התסריט כרגיל מקורי ולשמחתי לתפקיד הראשי התגנב סול קיונג גו שהחליף את צ'וי מון סיק שהיה אמור לקבל את התפקיד הראשי לפי הפרסומים המוקדמים שיצאו. סול קיונג גו הוא אחד מהשחקנים המצליחים בקוריאה אבל עדיין פחות מוכרים לקהל המערבי. שני התפקידים הגדולים שלו היו בסרטיו הראשונים של אותו לי צ'אנג דונג [אואזיס ו"סוכריית מנטה"].

    • עמית ל. הגיב:

      תודה!
      למרות ההתקמצנות המבאסת בקולנוע אסיאתי בפסטיבל חיפה, אני חושב שבכל זאת יש לא מעט דברים אחרים, ומאוד מעניינים, לראות בו.

      את הטריילר ל-Girl At My Door, העליתי בזמנו באחד הפוסטים על פסטיבל קאן. לי צ'אנג-דונג הוא שם מוכר יחסית לחובבי ארט-האוס קוריאני (הוא גם אחד משני הבמאים הקוריאניים היחידים שסרט שלהם יצא במהדורת קריטריון) ומן הסתם השם שלו יעזור למשוך יותר תשומת לב לסרט, אבל מקוממת ההחלטה להעלים כמעט לחלוטין את שם הבמאית (וזה לא שאין נשים במאיות בקוריאה. מעט אמנם, אבל יש. הסרט שזכה באחת המסגרות בבוסאן בשנה שעברה, Pascha, בוים ע"י אישה למשל). אני יוצא מנקודת הנחה שזו החלטה שיווקית בעיקרה, ועדיין :/

      הבלוג של פירס קונראן באמת אחלה! מסכים איתך בעניין. וכן, הטריילר ל"דיקטטור שלי", פחות מלהיב ממה שאפשר היה לצפות ביחס לסרט חדש של לי היי-ג'ון, אבל נראה משעשע בסך הכל.

  2. מיכאל גינזבורג הגיב:

    הבמאי הטייוואני, הו הסיאו-הסיין – אפשר בבקשה שמו באנגלית או קישור לעמוד שלו ב- IMDB ?

    ותודה לך על הסקירות המרתקות, עולם הקולנוע האסיאתי המודרני קורץ לי מאוד, לא יצא לי להודות לך על ההמלצה
    של 'לילה עגום', דרמה מעולה! (Bleak Night)

    ואם אםשר לבקש שבכל איזכור שלך במאי או סרט אסיאתי, לצרף שם באנגלית או עמוד IMDB כי לעיתים מאוד קשה למצוא 🙂

    • עמית ל. הגיב:

      בטח, השם של הו הסיאו-הסיין נכתב באנגלית כך: Hou Hsiao-Hsien. אישית, אני יכול להמליץ לך על "קפה לומייר" (Café Lumière) שיצא לו ב-2003. ראיתי את הסרט הזה לראשונה לפני שנתיים בערך והתאהבתי בו קליל. הוא מהווה מחווה לסרטים של יאסוז'ירו אוזו, אם כי לא חובה להכיר את אוזו כדי ליהנות ממנו. העלילה שלו מאוד מצומצמת וכוללת המון שיטוטים במרחבים אורבניים, שינה, המתנה, דברים כאלה. יש לו גם קטע עם רכבות שממש שבה אותי. אם אתה במצב רוח שליו או מהורהר, הוא יכול להלך עליך קסם.

      שמח שנהנית מ-Bleak Night. אני ממש מקווה שהבמאי שלו יוציא משהו חדש בעתיד הקרוב. ואני אשתדל להוסיף בעתיד את השמות באנגלית. זה באמת יכול להיות קצת טריקי לחפש אותם.

  3. פינגבאק: סלרפּ סלרפּ | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

להגיב על עמית ל. לבטל

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s