פסטיבל קאן 2014 – חלק ב'

Cannes-2014
בעודנו משתזפים לאורו הבוהק של צג המחשב, פסטיבל קאן 2014 נכנס ליומו השישי. בתחילת השבוע שעבר, פתחתי בסקירת עשרה סרטים נבחרים מתוך הפסטיבל והנה מגיעה סקירה נוספת, כשהפעם כל הסרטים מתהדרים בקליפים וטריילרים רעננים.
~
11. Force Majeure / בימוי: רובן אוסטלונד / שוודיה
מסגרת: מבט מסוים
רובן אוסטלונד, אחד הקולות הבולטים והמסקרנים שיצאו משוודיה בשנים האחרונות, הטריד לא מעט צופים עם Play, סרטו הקודם שגולל סדרת מעשי בריונות של חבורת נערים כהי עור כנגד נערים לבנים, עפ"י אירועים שהתרחשו בשוודיה בין השנים 2006-2008. סרטו החדש של אוסטלונד, Force Majeure – מה שנקרא בדיני חוזים "סיכול" – עוסק במשפחה היוצאת לחופשת סקי בהרי האלפים שבצרפת. אירוע חריג של מפולת שלגים (שהיא מן הסתם מטאפורה) מערערת את היציבות של התא המשפחתי. בינתיים כל הקטעים ששוחררו מתוכו, לרבות הטריילר, מציבים אותו גבוה גבוה ברשימת ה-Must See שלי.
~
12. Lost River / בימוי: ראיין גוסלינג / ארה"ב
מסגרת: מבט מסוים
האמת, יש המון דברים לצפות להם בסרט הראשון של ראיין גוסלינג כבמאי. אך לפני כן, הרשו לי להתבאס רשמית מהשם האפור שנבחר לו: "נהר אבוד". ומה שיותר מבאס זה שכבר היה לסרט אחלה שם במקור: How To Catch A Monster. שם עם הבטחה. אבל יכול להיות שחשבו כי הוא מבטיח דבר מסוים לקהל מסוים, ומישהו חשש לכספו.
מצד שני, הסרט כולל את כריסטינה הנדריקס האלוהית (ג'ואן מ"מד מן", למקרה שצלצל לכם מוכר) ואת איאן דה קייסטקר (שהתחבב עלי בתפקיד פיץ, מ"סוכני שילד"), בסיפור על אם חד הורית שנסחפת לעולם תת-קרקעי אפל, בעוד בנה מגלה נתיב המוביל אותו אל עיר סודית מתחת למים (מאוד ניל גיימני מצדו).
מבט בתמונות מוקדמות ששוחררו מהסרט, מציף השפעות של במאים כמו ניקולס וינדינג רפן – שכידוע ביים את גוסלינג ב"דרייב" ו"רק אלוהים סולח" – ודייויד לינץ'. הטונים האפלים של גוסלינג אגב, לא אמורים להפתיע אם נזכרים באלבום הספוקי הנהדר שהוציא עם זאק שילדס, Dead Man's Bones, שאמור היה לשמש פסקול למחזה על סיפור אהבה בין רוחות ומפלצות. הנה קליפ ראשון שעלה לפני שעה קלה לרשת, ולמרות שהוא לא Jaw-dropping כפי שייחלתי, אני עדיין מאוד אופטימי.
~
13. גט – המשפט של ויויאן אמסלם / בימוי: רונית ושלומי אלקבץ / ישראל, צרפת, גרמניה
על אף שלא צפיתי בשני הסרטים הקודמים בטרילוגיה של רונית ושלומי אלקבץ  – "ולקחת לך אישה" (2005), ו"שבעה" (2008) – עלי להודות כי הטריילר לסרט החדש שנועל אותה נראה חזק במיוחד. רונית אלקבץ עצמה היא דמות שתמיד מושכת אותי אבל בה בעת, מפחידה אותי. לפעמים נדמה לי שאם תפקיד יצריך ממנה לחתוך כמה ורידים, היא לא תהסס לעשות זאת. השילוב הזה בין טוטאליות למעיין נובע של אמוציות סוערות, הוא גם מה שהופך אותה לשחקנית כל-כך ממגנטת, ותצוגת המשחק הפנומנלית שלה בשני הקטעים ששוחררו מתוך "גט" היא ביטוי מוצלח לכך.
הסרט מתרחש כולו בין כותלי בית-דין רבני ומתאר, כפי שרומזת הכותרת, את משפט הגירושין הממושך של ויויאן אמסלם. תוסיפו לזה את הביקורות המצוינות שזכה להן מאורי קליין ואבנר שביט – שמעידים גם על הצלחה ותשואות גורפות מן הנוכחים בהקרנה – וקיבלתם עוד סרט ישראלי שווה לחכות לו.
~
14. Darker Than Midnight / בימוי: סבסטיאנו ריסו / איטליה
מסגרת: שבוע המבקרים
מעבר להקרנתו במסגרת שבוע המבקרים, סרט הביכורים של הבמאי האיטלקי סבסטיאנו ריסו, נראה כמועמד אפשרי נוסף לפרס ה"קוויר פאלם". הוא מגולל את סיפורו של נער אנדרוגני אשר מראהו הנשי אינו מתיישב עם תפישותיו של אביו לגבי גבריות (הוא כנראה לא צפה באירוויזיון האחרון). על כן הוא מחליט לברוח מהבית ומגלה עולם שלם שמתנהל בפארק וילה בליני שבקטניה. לדברי הבמאי אגב, השחקן הראשי נבחר בעקבות סקירה של לא פחות מ-9,000 פרצופים, משלוש ערים שונות (!).
~
15. Mad Love / בימוי: ג'סיקה האוזנר / אוסטריה, לוקסמבורג, גרמניה
מסגרת: מבט מסוים
איזה טריילר משעשע. הוא נראה קצת כמו ג'יין אוסטן על כדורים – מתרחש בראשית המאה ה-19 (אם כי בברלין) ומתאר את השלבים האחרונים בחייהם של הסופר, המחזאי והמשורר הגרמני, היינריך פון קלייסט ("מיכאל קולהאס") ואהובתו, הנרייטה פוגל. הפער בין הצבעוניות וההתרחשויות המשובבות ברקע לבין העגמומיות של פון קלייסט, יוצר מן טון Quirky שלא אופייני ממש לסרטים תקופתיים. נראה חמוד, קומי ורומנטי בדרכו.
~
16. The Tribe / בימוי: מיירוסלב סלאבושפיצקי / אוקראינה, הולנד
מסגרת: שבוע המבקרים
הנה קונספט מעניין: סרט שלם שמתנהל כולו בשפת הסימנים, ללא כתוביות וללא ווייס-אובר, כשגיבוריו הצעירים הם חירשים-אילמים. כל זה קורה בפיצ'ר הראשון של הבמאי האוקראיני מיירוסלב סלאבושפיצקי (שביים בעברו מספר סרטים קצרים). גם השחקנים עצמם אגב, הם חירשים-אילמים. אם לוקחים בחשבון אלמנטים שהטריילר רומז עליהם, כמו סקס ואלימות, "השבט" נראה כמו משהו שלא עתיד לעשות חיים קלים לצופים שלו. בנוסף, משהו בו הדהד אצלי את "אפטר-סקול" של אנטוניו קמפוס, שזה כבר סימן טוב (תלוי איך מסתכלים על זה).
~
17. You're Sleeping Nicole / בימוי: סטפן לפלר / קנדה
מסגרת: שבועיים של הבמאים
מעבר לסרטים החדשים של דייויד קרוננברג וקסבייה דולן (שמככבים כאמור בתחרות הרשמית), קנדה מספקת לפסטיבל קאן גם את הבמאי סטפן לפלר – יוצר ייחודי בעל טון אבסורדי ואקסצנטרי שבאמתחתו שני סרטים עלילתיים משונים, דוברי צרפתית: "קונטיננטל, סרט ללא רובים" מ-2007 (שהבמאי הקנדי דני קוטה כינה "סרט אודות חפצים מדליקים") ו"Familiar Grounds" מ-2011. מבלי ששמתי לב מסתבר שלפלר סיים סרט חדש, הפעם בשחור לבן, בשם Tu dors Nicole, על קיץ בחייה של בחורה בת 22 ששומרת על בית הוריה. הומור דֵדפֶּן עם פסקול ווירדי הולם.
~
18. Still the Water / בימוי: נעמי קוואסה / יפן
מסגרת: התחרות הרשמית
שני סרטים יפנים חדשים באורך מלא מוצגים השנה בקאן. האחד הוא סרט האנימציה של איסאו טקהאטה (במאי "קבר הגחליליות"), "The Tale of Princess Kaguya" בהפקת סטודיו ג'יבלי, שמוקרן במסגרת השבועיים של הבמאים; השני הוא סרטה החדש של הבמאית היפנית המוערכת נעמי קוואסה, Still the Water, שמוקרן בתחרות הרשמית.
קוואסה היא במאית פרודוקטיבית שאינה זרה לפסטיבל הצרפתי. היא פועלת עוד משנות ה-90 והפילמוגרפיה שלה כוללת המון סרטים דוקומנטריים לצד פיצ'רים עלילתיים. סרטה החדש מגולל סיפור התבגרות שמתרחש באי אממי-אושימה ביפן, במהלכו נער מוצא גופה צפה על פני הים ויוצא עם חברתו לפענח את המסתורין.
~
19. Goodbye to Language / בימוי: ז'אן לוק גודאר / שוויץ
מסגרת: התחרות הרשמית
לז'אן לוק-גודאר יש סרט חדש! אישה נשואה פוגשת בגבר רווק. הם אוהבים, הם מתווכחים, הם מתכסחים. כלב משוטט בין עיירה לכפר. העונות מתחלפות. זוהי רק חלק מהעלילה הפשוטה והנהירה לסרט הפשוט והנהיר של אחד האייקונים הגדולים של הגל הצרפתי החדש, וכדי להגביר את הפוטנציאל המסחרי – הוא אפילו בתלת-ממד! מכאן, הדרך לסרט פרנצ'ייז הוליוודי נראית קצרה מתמיד.
~
20. Leviathan / בימוי: אנדריי זוויאגינצב / רוסיה
מסגרת: התחרות הרשמית
אחרי סרט הביכורים המופתי שלו – "השיבה", משנת 2003 – ביים אנדריי זביאגינצ'ב את "הגירוש" (2007) ואת "ילנה" (2011), ואם חשבתם שחיבתו של הבמאי הרוסי לסרטים ארוכים עם שמות קצרים הגיעה לקצה, כעת מגיע "לויתן", שנוחת עם מלוא כובד משקלו בתחרות הרשמית. הסרט מתרחש בחצי אי הגובל בים ברנץ, ומגולל את מאבקו של גבר בראש עיר מושחת. הוא כולל מספר רב של דמויות, מבוסס בחופשיות על ספר איוב ומתואר כסרט המתרחב בהדרגה לממדים מיתיים, שעוסק במצב האנושי על כדור הארץ בכללותו. בקיצור, תכינו את הפופקורן!
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, פסטיבלי קולנוע, קולנוע אוסטרי, קולנוע איטלקי, קולנוע אמריקאי, קולנוע יפני, קולנוע ישראלי, קולנוע צרפתי, קולנוע קנדי, קולנוע רוסי, קולנוע שוודי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על פסטיבל קאן 2014 – חלק ב'

  1. מיכאל גינזבורג הגיב:

    תודה רבה!

  2. פינגבאק: פסטיבל קאן 2014 – חלק ג' | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s