קיי-פופ טיים (4#): הגברת הנעלמת

Kpop4
1. Toheart (WooHyun & Key) – Delicious
אם יש משהו שמבאס אותי בדרום-קוריאה בפרט ובתרבויות אסיאתיות בכלל, זה היחס השמרני והמטופש שלהם ללהט"בים. בעולם שכזה, קיי-פופ הוא סוג של אנומליה. הקליפ הבא של וו-היון וקי (מלהקות Infinite ו-Shinee בהתאמה), הוא דוגמה משונה ודי משעשעת שמבטאת את האמביוולנטיות של הז'אנר הזה בכל הנוגע להומוסקסואליות. על פניו הקליפ מציג שני חברים או אחים, שחוזרים לחדר ילדותם ומפנטזים על אותה בחורה. אבל מה באמת קורה ב-Delicious המתקתק?
הקליפ נפתח בפריים של קיר כשוו-היון וקי ממוסגרים בין משקופים. הם מסירים את הוילונות המאובקים מן החדר המחניק וחושפים מעין עליית גג ישנה בה הם פותחים עוד ועוד "תיבות" ו"מגירות". מה שמצחיק הוא שגם אם אתם לא דוברי קוריאנית, את הפזמון אתם לא יכולים לפספס: Come On Girl, Love Is So Nutritious, Come On Girl, Love Is So Delicious. אלא שבכל הקליפ אין שום בחורה. נאדה. אפילו לא רקדניות ליווי (והקליפ הזה, פלוס פספוסים, הוא פאקינג 7 דקות!).
אבל זה יותר מזה: לא רק שאין שום Girl בקליפ (שמוגדרת אגב כ-Dream Girl ועל כן ממשותה מוטלת בספק), אלא שלוו-היון ולקי אין לרוב נקודת מבט (וכשכן יש להם, הם מביטים זה בזה). הם מציצים ממשקפת או מתרפקים על חלון ראווה (מבפנים) אבל אין לנו מושג מה הם רואים. המבט בקולנוע – כאקט כוחני ומנכס – משויך לעמדת שליטה אקטיבית (לרוב גברית) שמכונן את המתבונן כסובייקט.
ישנו מאמר מעניין של ריצ'ארד דייר בשם Don’t Look Now, שמדבר על הניסיון לישב את אי הנוחות שנוצרת בסיטואציות בהן גברים מהווים מושא ארוטי להתבוננות נשית. ברבים מן המקרים, המודל הגברי מביט אל-על (באופן שמרמז על שאיפה לעניין רוחני) או הלאה/הצִדה – באופן שמצביע על עניין במשהו שהצופה הנשית אינה יכולה לראות ובכך מתעלם מקיומה. אלא שכאן ההתבוננות אינה אגבית אלא המהות, ומעבר לכך, כשהם מביטים במראה, וו-היון וקי הם אובייקטים למבט שלנו: המצלמה ממקמת אותנו בעמדת צפייה מציצנית "מאחורי המראה" (מה שמדגיש את אלמנט ההתבוננות) ברגעים האינטימיים של הבוקר, כביכול ללא ידיעתם.
כיוון שאין נשים בעולם שלהם, והם לא מפסיקים לשיר עד כמה הם חמים על בחורות, אין בקליפ פורקן מובהק של תשוקה או אינטראקציה רומנטית בין שני המינים, משום שהמין השני לא באמת מעניין אותם. אך מאחר והחברה אוסרת עליהם לממש את התשוקה הזו ביניהם, הם מתעלים אותה לריבים. מעבר לזה, מתקבל כאן רושם די ברור שהשניים מאוהבים אחד בשני: הם מעבירים פרח זה לזה, מצחצחים יחד שיניים כזוג שהרגע התעורר (הטפט!), יושבים זה מול זה בחליפות לארוחת ערב רומנטית בדיינר (ככה מתלבשים לדיינר? לא נסחפנו?) ומתנצחים למי יש "זר" יותר גדול. שימו לב גם שהם לא ישנים במיטות נפרדות – זה לצד זה – אלא אחד מתחת לשני: וו-היון למטה (Bottom) וקי למעלה (Top).
בהקשר זה ראוי לציין גם שקי הוא אחד האיידולים הקוריאניים ששאלת הזהות המינית שלהם מעוררת הכי הרבה סמני שאלה ברשת (ותלי פרשנויות, בהסתמך בין השאר על קטעי וידאו מן הסוג הזה). הומוסקסואליות היא כאמור עדיין ביג-נו-נו בתעשיית הפופ הקוריאנית, אבל זה לא אומר שאי אפשר להכניס אותה מהדלת האחורית (וסליחה על משחק המילים).
~
2. Orange Caramel – Catallena
אחד הקליפים המקוריים והביזאריים שראיתי בקיי-פופ מזה הרבה זמן. יש כאן אוסף דימויים קיצוני למדי שעשוי בצורה מעוררת התפעלות. מצד אחד זה נראה כמו סיוט פמיניסטי מהגיהינום, עם נשים שארוזות, מתומחרות ונמכרות כמוצר צריכה טעים, צבעוני וקל לעיכול. מצד שני, ניתן לפרש זאת גם כביקורת כלפי האופן בו התעשייה (לכאורה תעשיית המזון, אך כולנו יודעים באיזו תעשייה מדובר) עושה אובייקטיפיקציה לנשים צעירות ומשווקת אותן להמונים באריזה אטרקטיבית על גבי פס יצור אכזרי. זה די מבריק כשחושבים על זה ומה גם שהשיר מדליק לגמרי.
*ניתן להוסיף כתוביות
~
3. TVXQ! / Tohoshinki – Something
מהלהקות הוותיקות שהובילו את "הגל הקוריאני" שפרץ את גבולות דרום-קוריאה החל מסוף שנות התשעים. במקור, TVXQ היו להקה בת 5 בנים שהחלה לפעול בשנת 2003. שש שנים מאוחר יותר, הגיעו 3 מחברי הלהקה למסקנה שחוזה מחייב של 13 שנים עם הסוכנות שמנהלת אותם, S.M. Entertainment, לא נשמע הגיוני במיוחד (לרבות השגות נוספות מהתחום הכלכלי), מה שהוביל למאבק משפטי ולפרישתם מן הלהקה למען ייסוד להקה נפרדת בשם JYJ. שני החברים הנותרים, יוּ‏‏-נוֹאוֹ יוּ‏נהוֹ וצ'וֹ‏יקָ‏אנג צָ‏'אנגמין (המכונים יו-נואו ומקס) המשיכו בפעילותם והוציאו בתחילת השנה את האלבום Tense. השיר הבא הוא לא החדש ביותר שיצא מתוכו אבל אני מאוד אוהב את הגוון הג'אזי הנוצץ והחלקלק שלו. חוץ מזה, יש להם גם אחלה מוּבְז.
[גרסה מתורגמת]
~
4. K.will & Mamamoo – Peppermint Chocolate
קיי וויל, מהקולות היפים ביותר בקיי-פופ לטעמי (ומי שאחראי לאחד השירים האהובים עלי בז'אנר), תורם את מיתריו החמים לשיתוף פעולה עם רביעיית הבנות המתחילה, מאמא-מוּ. אליהם מצטרף גם Wheesung, שאמון על קטעי הראפ. התוצאה היא שיר קייצי, כיפי ורקיד שאפשר לשם על ריפיט בלי להתעייף ומוהל יפה את כשרונן של כל הנפשות הפועלות.
*ניתן להוסיף כתוביות
~
5. Lee Seung Hwan – Things That Only Happen to Me
בשורה התחתונה, בלדה טובה צריכה לצלוח מבחן פשוט: או שהיא גורמת לך לבכות או שהיא לא גורמת לך לבכות ו"דברים שקורים רק לי", צולחת את המבחן הזה בהצלחה. מדובר ברצועת הקאמבק של לי סונג-הוואן, בן ה-48, שהחל את פעילותו בסוף שנות השמונים. זו בלדה מבוססת פסנתר שנפתחת באופן מינימלי, עדין ושקט עם הקול הבאמת יפהפה ומרגש של לי סונג-הוואן. היא מתפתחת בהדרגה, מקבלת מעין פסון המנוני ומועצמת בשירת מקהלה מצמררת של מיסת יום ראשון (יכול היה להיות מגניב לשמוע מקהלה שחורה באמת, שמתחרעת בסיום). גם הקליפ האלגנטי נראה חריג בנוף העכשווי של נצנצים וכוריאוגרפיות קופצניות.
[גרסה מתורגמת]
~
6. BTOB – Beep Beep
כמות להקות הבנים והבנות שתעשיית הקיי-פופ מנפיקה מדי שנה גורמת לי לחשוב שבסוף יהיו יותר זמרים ממאזינים קוריאניים, אך בכל זאת, בין כל הבנים והבנות עם השיער המושלם והשחור בעיניים, יש כמה שמצליחים להישאר מעל המים. BTOB היא להקת בנים צעירה שנוסדה אך לפני שנתיים – לא חדשניים או יוצאי דופן או משהו, אבל עם כמה יציאות לא רעות.
Wow, עם הביט המייקל ג'קסוני, היה השיר הראשון שלהם שתפס לי את האוזן והעין (בשנה שעברה, אגב ג'קסון, הם הוציאו שיר בשם Thriller עם קליפ ששאב אף הוא מהחומר המקורי, רק ששכחת איך הוא נשמע ברגע שסיימת לשמוע אותו). "ביפ ביפ", שיצא לפני חודש הוא השיר הטוב ביותר ששחררו עד כה – יחידת פופ מהודקת עם נגיעות אר אנ בי שיושבת טוב על האוזן והישבן. יש שמצאו בו דמיון מסוים ל-Growl של EXO, אבל אני אשאיר לכם לשפוט.
[מילים+תרגום]
~
7. Puer Kim – Manyo Maash
זמרת עם שיק סאדו-מזוכיסטי כבולה לכיסא באולפן הקלטות שמופעל על ידי בובות הוא הקונספט של הקליפ החדש של פיור קים, שגם אותו אם תרצו, ניתן לראות כביקורת על תעשיית ייצור הלהיטים הקוריאנית. בהקשר לכך, הקליפ עורר סקנדלון שנבע מהעובדה שעל עורפן של שתיים מן הבובות ניתן לראות את ראשי התיבות YG ו-SM אותן ניתן ליחס לשתיים מסוכנויות המוסיקה והכשרונות החזקות בדרום-קוריאה: S.M. Entertainment ו-YG Entertainment (מה שהוביל להודעת הבהרה כי מדובר בסך הכל "בקונספט"). לשיר יש גוון איימי ווינהאוסי שבהחלט עזר לו להתחבב עלי ופיור קים עצמה נראית כמו בחורה שסבבה להריץ איתה כמה שורות (של שירים כמובן, של שירים).
*ניתן להוסיף כתוביות
~
8. Monsterz – All ready Go lady
וואלה, בהתחלה שקלתי לפרוש מהעסק הבא אבל עכשיו אני פשוט לא יכול להשתחרר מהביט המידבק של הסינגל הדיגיטלי החדש של שלישיית Monsterz. הקליפ נראה כמו פרומו לעונה חדשה של "נולד לרקוד" עם נגיעות סליזיות נוסח LMFAO (שאולי זה לא מפתיע, אחרי הכל שניים מחברי הלהקה אכן השתתפו בתוכנית ריקוד של Mnet בשם Dancing 9). טראשי אך ממכר.
~
9. C-CLOWN – Justice
בגדול מדובר בקליפ קיי-פופ סטנדרטי למדי עם בחורים קוריאנים חתיכים בחולצות נטולות שרוולים, שיער סגול, מכנסי-חצאית וכוריאוגרפיה עצבנית. מצד שני, נדמה לי שלא העליתי עד היום קליפ של סי-קלאון, ומתוך מיקסטייפ הקיי-פופ האקראי שערכתי לעצמי, השיר הזה בלט כמו נעץ על תחתית של כיסא. לשמוע רק בפול-ווליום.
[גרסה מתורגמת]
~
10. Yoo Seung-woo – With the heart to forget you (Kim Kwang-seok Cover)
אח, איזה קול יא רבאק! הנער הצעיר הזה גדל ואתו גם הכישרון. יש שיאמרו כי יו סונג-וו הוא בבסיסו, קול יפה שיודע לנגן על גיטרה, ובמובן הזה השירים הבאמת יפים ומוצלחים שהוא מבצע הם לרוב לא שלו אלא גרסאות כיסוי של אחרים (כמו שקורה כאן), אבל יש בהגשה שלו ובחריגות שלו בנוף הקיי-פופ העכשווי משהו שבכל זאת גורם לך לשם לב אליו. אני מאוד מקווה שעם השנים הוא יתרחק מהתעשייה ויפנה לכיוון עצמאי שיאפשר לו חופש אמנותי גדול יותר. בינתיים ניתן לשמוע אותו מבצע את השיר הבא במסגרת ערב לזכרו של זמר הפולק-רוק הקוריאני קים קוואנג-סוק, שנולד בשנת 1964 ושלח יד בנפשו ב-1996.
[מילים+תרגום]
Advertisements
פוסט זה פורסם בקטגוריה מוסיקה, קיי-פופ. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s