פסטיבל ברלין 2014: קולנוע אסייתי

NU
פסטיבל ברלין 2014 כבר בעיצומו (במהדורתו ה-64) ובהתחשב בכמות הסרטים העצומה שהוא מכיל, לא מן הנמנע שאקדיש לו יותר מפוסט אחד. על אף שהפיקנטריה על פון-טרייר וחבורתו משעשעת למדי (שייה לה-בוף מסתובב עם שקית נייר על הראש ועליה הכיתוב "I'm Not Famous Anymore") הפוסט הנוכחי יתמקד מן הסתם בסרטים. בפעם האחרונה היו אלה 10 יצירות קולנועיות בעלות תמות להט"ביות שיתמודדו על פרס טדי, ואם אתם קוראים את הבלוג מספיק זמן ודאי לא תופתעו לגלות כי כעת הגיעה שעתו של הקולנוע האסייתי, שזוכה לייצוג נהדר השנה בפסטיבל הברלינאי.
~
1. 2030 / בימוי: מין נגויין-וו (וייטנאם)
מדרום-מזרח אסיה מגיע סרט המד"ב העתידני 2030, בבימויו של הקולנוען הוייטנאמי מין נגויין-וו (Buffalo Boy), אשר פתח את מסגרת פנורמה. הסרט מתרחש בדרום וייטנאם בשנת 2030, לאחר שהתחממות גלובלית הובילה חלקים נרחבים מהמדינה אל מתחת למים. הוא מוגדר כמותחן מד"ב אפוקליפטי רומנטי אטמוספרי, ובזמן שהוליווד עסוקה בשיבוט נוסף של סרט גיבורי על כלשהו, 2030 נראה כמו מצרך נדיר.
~
2.  Journey to the West / בימוי: טסאי מינג-ליאנג (טייוואן)
אם לסינפלים יש חלומות רטובים, רוב הסיכויים שהם נראים כמו Journey to the West: סרט חדש של במאי הארט האוס הטייוואני טסאי מינג-ליאנג, בו חובר שחקנו הקבוע מזה 25 שנים, לי קאנג-שנג, לתופעת הטבע המכונה דניס לבאנט – שחקנו הקבוע של הבמאי הצרפתי ליאוס קאראקס ("מנועים קדושים").
Journey to the West, שאורכו כשעה, ממשיך את סדרת "Walker", שהחלה ב-2012 והמשיכה עם סרטים קצרים נוספים, בחלקם גילם לי קאנג-שנג נזיר בודהיסטי שצועד באיטיות בלתי נתפשת בערים שונות. הפעם הוא מגיע לרחובות הצרפתיים של מרסיי ואם תרצו ליישר קו, תוכלו לצפות בסרט המקורי (שהוקרן לרוב בגלריות לאמנות).
ב-2013 שחרר טסאי מינג-ליאנג את Stray Dogs, שקטף בוונציה את פרס חבר השופטים והוכרז ע"י הבמאי כסרטו הארוך האחרון. בואו נקווה שהוא לא יעמוד בהבטחה הזו ושנזכה לראות כאן את שני הסרטים הללו על מסך גדול בתקופה הקרובה.
~
3. The Midnight After / בימוי: פרוט צ'אן (סין)
בשנת 2004 יצאה אסופה מוצלחת של סרטי אימה אסייתיים קצרים בשם Three… Extremes: טקאשי מייקה (יפן) ביים את Box האווירתי, פארק צ'אן-ווק (דרום-קוריאה) ביים את Cut הסדיסטי ופרוט צ'אן (הונג-קונג) ביים את Dumplings המוזר, בו אישה אוכלת כופתאות מסתוריות שמונעות ממנה להזדקן. Dumplings צולם ע"י כריסטופר דויל הענק והורחב לסרט באורך מלא באותו שם. פרוט ביים מאז כל מני דברים אך נראה כי סרטו החדש, The Midnight After, הוא משהו שבאמת שווה לצפות לו.
מבוסס על הרומן הוויראלי Lost on a Minibus from Mongkok to Taipo, סרטו של צ'אן מתחקה אחר חבורה שמאכלסת מיניבוס הנוסע ברחובותיה ההומים של הונג-קונג. השוס הגדול מגיע כשהמיניבוס יוצא מתוך מנהרה והחבורה מגלה כי העיר… התרוקנה מכל נפש חיה. נראה חזק.
~
4. Forma / בימוי: איומי סאקאמוטו (יפן)
עד שאיומי סאקאמוטו הגיעה לביים את סרטה הראשון, Forma, היא שימשה כעוזרת צלם, תאורה ובימוי בסרטיו של במאי הקאלט היפני שיניה טסוקאמוטו ("טטסואו: איש הברזל"), וביימה בין השאר קליפים ודוקומנטרים. Forma, זכה בפרס הסרט הטוב ביותר במסגרת Japanese Cinema Splash של פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-26 בטוקיו. הוא מגולל את סיפורן של שתי חברות לשעבר מן התיכון, שפוגשות זו את זו במקרה והאחת מציעה לאחרת עבודה. הטריילר מציע סרט אינטימי וסהרורי משהו, שמזכיר לי קצת את הספרים של בננה יושימוטו.
~
5. Ten Minutes / בימוי: לי יונג-סונג (דרום-קוריאה)
כפי שטענתי בעבר, מי שרוצה ללמוד היום קולנוע, מומלץ שיעשה זאת בדרום-קוריאה. בשנים האחרונות לדוגמא, החלו באקדמיה הקוריאנית לאמנויות הקולנוע (KAFA, שזוכה לתמיכה ממשלתית) לייצר סרטי גמר באורך מלא. כך קיבלנו את Bleak Night האדיר של יוּן סונג-היוֹן, "חוחים" של קים ג'ונג-היון ואת When Winter Screams של לי סמואל, שיצא לפני כשנתיים.
גם "10 דקות", הוא סרט גמר באורך מלא (Thesis film ליתר דיוק) הפעם של לי יונג-סונג, מאוניברסיטת דנקוק. במרכז הסרט ניצב בחור צעיר שמוצא עצמו נאבק על צדק בסביבת עבודה חדשה. הוא הוקרן בשנה שעברה בפסטיבל בוסאן, בו זכה בפרס פיפרסקי. לחצו על התמונה לצפייה בקטע מתורגם מתוכו.
10M
~
6. Blind Massage / בימוי: לו יה (סין)
הבמאי הסיני לו יה קנה את הערכתי לראשונה עם הדרמה הגאה "קדחת האביב" (מ-2009), שהוקרנה בפסטיבל קאן ואף זיכתה אותו בפרס התסריט הטוב ביותר (הסרט ניתן לצפייה מלאה וחוקית בוואלה VOD). לפני שנתיים הוקרנה בקאן יצירה נוספת שלו, דרמת מתח בשם Mystery (שזכתה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרסי הקולנוע האסייתי 2013). כעת הוא מגיע לברלין עם Blind Massage שמוקרן במסגרת התחרות הרשמית. סרטו החדש מתאר מכון לעיסוי בנאנג'ינג בו כל המועסקים לוקים בעיוורון, ולכל אחד מהם סיפור אישי משלו. ווראייטי העלו ליוטיוב שלושה קטעים. להלן אחד מהם.
~
7. The Little House / בימוי: יוז'י ימאדה (יפן)
בשנה שעברה ניתן היה לראות בפסטיבל הסרטים בחיפה את "משפחה מטוקיו", עיבוד עכשווי של הבמאי היפני הוותיק יוז'י ימאדה לסרטו המשובח של אוזו, "סיפור טוקיו", שנעשה לרגל שישים שנה לקיומו. ימאדה אמנם בן 82, אך נראה כי כוחו עוד במותניו – השנה הוא מביא לתחרות הרשמית בברלין סיפור אהבה המתרחש בזמן מלחמת העולם השנייה. The Little House עוסק באישה המתאהבת בקולגה צעיר של בעלה. כשעוזרת הבית מגלה זאת, היא מוצאת עצמה מטלטלת בין אהבה לנאמנות. הסגנון נראה אולד סקול, חמים ומשופשף.
~
8. Homeland / בימוי: נאו קובוטה (יפן)
שיהיו בריאים היפנים. רק לאחרונה דווח כי סופת השלג – הקשה ביותר זה 45 שנה –  שמשתוללת בימים אלו ביפן, גבתה יותר מ-1000 פצועים ולפחות שבעה הרוגים. אסונות הטבע שפוקדים את ארץ השמש העולה, באים לידי ביטוי גם בקולנוע היפני העכשווי. ב-2011 הייתה זו רעידת האדמה הקשה בסנדאי שזכתה להתייחסות בסרטו של שיון סונו, "The Land Of Hope". כעת זהו סרטו של נאו קובוטה שמתאר את החיים שאחרי הטרגדיה, עם סיפור על בחור צעיר (קניצ'י מטסויאמה המופלא) שחוזר הביתה אל כפר חקלאי קטן, הממוקם בסמוך לאזור פוקושימה המזוהם.
~
9. Ice Poison / בימוי: מידי ז. (טייוואן)
אפרופו טסאי מינג-ליאנג, בשנה שעברה הסתובבה בפסטיבלים אסופה של סרטים קצרים בשם Letters from the South מאת במאים ילידי דרום מזרח אסיה. למעט מינג-ליאנג השתתפו בה טאן צ'וי-מוי, טאן רויסטון, קו סאן, אסראט אדיטיה ומידי ז. מה שנחמד באסופות האלה הוא שהן יכולות לתפקד כמו עמוד באמאזון: אם אהבת את X יש מצב גדול שתאהב גם את Y. עדיין לא ראיתי סרטים של מידי ז. אך Ice Poison בהחלט מעורר את סקרנותי. מידי ז. נולד במיאנמר (בורמה), בשנת 1982, וסרטו החדש מתאר את המצב הפוליטי באזור דרך סיפורם של חקלאי עני ואם חסרת פרוטה. הצבעים, הפסקול והעריכה, בולטים במיוחד בטריילר הזה.
~
10. Joy of Man’s Desiring / בימוי: מסאקאזו סוגיטה (יפן)
סרט נוסף העוסק בהתמודדות עם פגעי הטבע ביפן, הפעם דרך סיפורה של ילדה ואחיה הקטן שאיבדו את הוריהם ברעידת אדמה. הם נלקחים לביתם של קרובי משפחה, בעוד האח הקטן אינו יודע כי הוריו כבר לא בין החיים. זהו סרט הביכורים של הבמאי היפני מסאקאזו סוגיטה ואחרי צפייה בטריילר הפיוטי והמרגש שלו, יש להניח כי לסרט המלא מומלץ להצטייד בקופסת טישו שלמה.
~
11. Black Coal, Thin Ice / בימוי: ינאן דאו (סין)
היה קשה לצמצם את הבחירה לעשרה סרטים שכן שווה לאזכר גם את המותחן Black Coal, Thin Ice של הבמאי הסיני דאו ינאן (Night Train), שמוקרן במסגרת התחרות הרשמית. את הסרט מוביל בלש לשעבר היוצא לחקור סדרת מעשי רצח מסתוריים שפוקדים את עיירת מגוריו הקטנה. בדרך הוא מתאהב באישה מסוגרת שקשורה לקורבנות. הנה קטע קצר (זהירות, ישבנים חשופים!).
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, פסטיבלי קולנוע, קולנוע טייוואני, קולנוע יפני, קולנוע סיני, קולנוע קוריאני. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על פסטיבל ברלין 2014: קולנוע אסייתי

  1. מיכאל גינזבורג הגיב:

    תודה!

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s