פסטיבל ברלין 2014: קולנוע גאה

Te14
סאנדנס, סלאמדנס ורוטרדם זה אך הגיעו לסיומם, והיום יפתח לו פסטיבל ברלין 2014 (שיערך עד ה-16 בפברואר). בין הפרסים המוענקים במסגרתו ישנו כמובן פרס טדי, המוענק ליצירות קולנועיות בעלות תמות להט"ביות – מה שמבטיח מלאי חדש של קולנוע גאה שנוכל ליהנות ממנו במהלך השנה הקרובה. לרגל המאורע המלבב, קבלו 10 בחירות מתוך התכנייה המלאה.
~
1. Night Flight / בימוי: ליסונג הי-איל (דרום-קוריאה)
שנה לאחר שהציג בפסטיבל ברלין את "לילה לבן", חוזר הבמאי הקוריאני ליסונג הי-איל עם סרט חדש. יש לציין כי מדובר באחד הנציגים הבולטים של הקולנוע הקווירי בדרום-קוריאה. שניים מסרטיו הארוכים עד כה, "No Regret" מ-2006 ו"לילה לבן" מ-2012, התאפיינו במפגשים טעוני תשוקה בין גברים קוריאניים צעירים ממעמדות שונים, שרודפים ובורחים זה מזה ונאלצים כל אחד בדרכו להתמודד עם זהות מינית בחברה שמרנית עם ציפיות הטרונורמטיביות מוגדרות.
No Regret היה מאוד מחוספס ואמוציונאלי בעוד "לילה לבן" (שהוקרן בפסטיבל הקולנוע הגאה בת"א), כיוון לעבר המאופק והפיוטי. אישית חשבתי שהוא קצת לוחץ מהבחינה הזאת, כשלרגעים המבטים החלולים של הדמויות הזכירו לי את כל מה שאני שונא למשל בעיבודי לייב-אקשן של שונן-איי. מצד שני היו בו רגעים מאוד יפים ומבע קולנועי מגובש יותר, גם אם מנייריסטי לפרקים. שני הסרטים קודרים ומלנכוליים ואני מרגיש שהצד החזק בבימוי של ליסונג הי-איל בא לידי ביטוי דווקא כשהסיטואציות הופכות מלחיצות ואלימות.
המעבר הזה שבין טירוף לרגישות, בולט במיוחד בטריילר לסרטו החדש, Night Flight (שאורכו קרוב לשעתיים וחצי!). יש בו רגעים שמזכירים את "לילה לבן" עם קו סגנוני דומה אך משוחרר יותר. בכל אופן, יהיה מעניין לבדוק את זה.
~
2. Finding Vivian Maier / בימוי: ג'ון מאלוף וצ'רלי סיסקל (ארה"ב)
מהסרטים התיעודיים המסקרנים של השנה הקרובה. תארו לעצמכם שהייתם מגיעים למכירה פומבית, בחיפוש אחר צילומים ישנים של העיר שיקאגו, ורוכשים במחיר זעום קופסה מפוצצת בתשלילים של צלמת אלמונית. אתם שבים הביתה, מפתחים את התמונות ומגלים שאתם חולשים על אוצר צילומיי רחוב מאת אחת התגליות החשובות במאה ה-21, לפי מבקרי האמנות: ויויאן מאייר, אומנת מסתורית שהלכה לעולמה ב-2009, כשהיא בת 83, מבלי שאיש ידע על פועלה האמנותי. לא הייתם עושים על זה סרט תיעודי?
~
3. The Night / בימוי: צ'ו האו (סין)
בהודעה לעיתונות שהתפרסמה באתר הפסטיבל, נכתב כי סרט הביכורים של הבמאי הסיני בן ה-21, צ'ו האו (Zhou Hao), מתאפיין ביד סגנונית בוטחת המזכירה את עבודותיהם של פאסבינדר, ז'נה או וואנג קאר-וואי. עם השוואות כאלה, כדאי לשם עין על The Night, סרט שבמרכזו שלוש דמויות – נער להשכרה, זונת רחוב וסטוץ חד-פעמי – המשוועות לאינטימיות. ואם כל זה לא מספיק, צ'ו האו גם משחק.
~
4. Der Samurai / בימוי: טיל קליינרט (גרמניה)
מותחן מקורי ומושך לבמאי הגרמני טיל קליינרט, שמאחוריו שורה של סרטים קוויריים קצרים וסרט עלילתי באורך מלא. סרטו החדש, Der Samurai, עוסק בשוטר צעיר המתחקה אחר זאב שמסתובב ביערות סביב כפר גרמני מבודד. לפתע פתאום הוא מבחין במשהו נוסף בין הצללים: גבר בשמלה עם מבט פראי, אוחז בידו חרב סמוראי. הטריילר, שנחת אמש, נראה אפל ואווירתי.
~
5. The Way he Looks / בימוי: דניאל ריביירו (ברזיל)
בשנת 2010 ביים דניאל ריבּיירו הברזילאי את סרטו הקצר I Don't Want To Go Back Alone, על נער עיוור שחייו משתנים בעקבות הגעתו של תלמיד חדש לכיתה. לא פעם קורה שבמאים מתחילים יוצרים סרט קצר שבהמשך צומח לסרט עלילתי באורך מלא. הוא יכול להיות הרחבה של עלילת הסרט הקצר או חזרה על תמות מרכזיות מתוכו ו-The Way he Looks הוא מקרה שכזה. אני חושב שריבּיירו עשה החלטה נכונה – זה סיפור עם פוטנציאל מעניין ודמויות סימפטיות והקטע ששוחרר מתוכו מעיד על סרט רגיש ומחמם לב. על פי כמות התגובות ומספר הצופים שנחשפו לסרט המקורי, עושה רושם שמדובר באחד הסרטים היותר מצופים ברשימה (ניתן להפעיל כתוביות).
~
6. Castanha / בימוי: דאבי פרטו (ברזיל)
סרט תיעודי נוסף שנראה מעניין במיוחד. ז'ואו קרלוס קסטנה הוא שחקן וטרנסווסטיט בן 52. הוא מתגורר בדירת שני חדרים עם אמו, ובערבים מופיע בברים ומועדוני גייז. הוא חולה, מאהביו וחבריו אבדו ברבות השנים ועל אף עייפותו הניכרת, הוא לא חדל מלחיות את חייו כרצונו. הסרט שזור בהופעות ואלמנטים בדיוניים, תוך שהוא מתחקה אחר דמותו. הטריילר עצמו רווי אווירה עם כמה אימז'ים חזקים ופסקול מוקפד. רק כדי שתבינו כיצד נראית דמותו הגדולה מהחיים של קסטנה בפעולה – העיפו מבט בביצוע (לא מתוך הסרט, אגב) ל"Puro Teatro", במקור של הזמרת הקובנית לה לופה (אני מת על השיר הזה!).
~
7. Land of Storms / בימוי: אדם צ'אזי (הונגריה, גרמניה)
טריילר נוסף שכולו אווירה, סטירות מצלצלות והורמונים גבריים, שייך הפעם לסרט Land of Storms של הבמאי ההונגרי אדם צ'אזי. הסיפור בקווים כלליים: כדורגלן הונגרי צעיר עוזב את גרמניה בתקווה למצוא חיים פשוטים יותר בחווה של סבו, עד שמגיע בחור חתיך ומשבש לו את התוכניות. ככה זה עם בחורים חתיכים. לא נותנים לשבת בשקט.
~
8. Fifty-two Tuesdays / בימוי: סופי הייד (אוסטרליה)
סרטה החדש של סופי הייד, "Fifty-two Tuesdays", זיכה את הקולנוענית האוסטרלית בפרס הבימוי הטוב ביותר לסרט דרמה בפסטיבל סאנדנס האחרון, בקטגוריית קולנוע עולמי. הסרט עוסק בהתמודדותה של נערה מתבגרת עם החלטתה של אימה לעבור ניתוח לשינוי מין. הוא צולם בעיר אדלייד במשך 52 ימי שלישי עוקבים (!) מה שלדברי הבמאית אפשר לה לחקור שיטות שונות ליצירת קולנוע. הקטע הבא מציג דיאלוג מתוכו. יש משהו יפה במשחק שלהן. אינטימי.
~
9. Unfriend / בימוי: חוזליטו אלטרג'וס (פיליפינים)
אישית טרם יצא לי לצפות בסרטיו של חוזליטו אלטרג'וס, אך מסתמן כי מדובר באחד הבמאים הקוויריים המרכזיים שפועלים כיום בפיליפינים. לאורך השנים ביים סדרות טלוויזיה ושורה של סרטים עצמאיים גאים בהם: The Man in the Lighthouse (מ-2007) ו-Antonio's Secret (מ-2008) שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל לקולנוע הומו-לסבי בוולנסיה לשנת 2010. סרטו החדש מספר על נער שעולמו המציאותי והווירטואלי מתערבבים יחד, לאחר שבן זוגו עוזב אותו. נראה פּופּי. 
~
10. Pierrot Lunaire / בימוי: ברוס לה ברוס (גרמניה, קנדה)
אם היה נדמה לכם שאחרי "גרונטופיליה", הבמאי הקנדי ברוס לה ברוס יתחיל לעשות סרטי אינדי סטנדרטיים, "פיירו הסהרורי" יעמיד אתכם על טעותכם. מדובר בעיבוד קולנועי קווירי עדכני ליצירה באותו שם מאת המלחין האוסטרי-יהודי ארנולד שנברג. מחזור השירים "פיירו הסהרורי" – על-פי כתביו של המשורר הבלגי אלבר ג'ירו – עלה לראשונה בברלין בשנת 1912, ע"י חמישה נגנים והשחקנית אלברטין צהמה, בניצוחו של שנברג. לבקשתו של המנצח פרמיל פטרוביץ', ביים לה ברוס בשנת 2011 גרסה בימתית ל"פיירו הסהרורי" וכעת הוא מעביר אותה לרחובות ברלין בליווי פסקולו של פטרוביץ', המעניק פרשנות חדשה למלודרמה המוסיקלית של שנברג. עוד על היצירה המקורית, תוכלו לקרוא כאן.
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, גאווה ודעה - קולנוע קווירי, פסטיבלי קולנוע, קולנוע אוסטרלי, קולנוע אינדי, קולנוע אמריקאי, קולנוע ברזילאי, קולנוע גרמני, קולנוע הונגרי, קולנוע סיני, קולנוע פיליפיני, קולנוע קוריאני, קולנוע קנדי, קולנוע תיעודי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על פסטיבל ברלין 2014: קולנוע גאה

  1. פינגבאק: פסטיבל ברלין 2014: קולנוע אסייתי | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

  2. פינגבאק: "אהבה בימי מלחמת אזרחים" ועוד 4 טריילרים גאים | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s