מחווה לקיושי קורוסאווה 1#: עתיד מזהיר (יפן, 2002)

Bright Future
שנת 2014 עוד מדדה את צעדיה הראשונים, אבל ספק אם יהיו בה אירועים קולנועיים כה אדירים כמו המחווה שעורכים הסינמטקים לבמאי היפני קיושי קורוסאווה בימים אלו. כחובב קולנוע יפני עכשווי, מדובר בסוג של נס. נכון, הסינמטקים נוהגים לערוך רטרוספקטיבות ליוצרים גדולים והקרנות חד-פעמיות ליצירות ראויות, אבל הבחירה בקיושי קורוסאווה מלהיבה בעיני גם משום שהיא מאפשרת לראות לא פחות מעשרה סרטים שלו – שנעים בין אימה, מותחן, מד"ב ודרמה (עם לא מעט הומור) – על מסך גדול וגם כי היא מאפשרת להתענג כמו שצריך על קולנוע יפני, שלמעט טפטופים אקראיים אינו מקבל כאן את המקום הראוי לו (לרבות קולנוע אסייתי בכלל).
התוצרת שנבחרה להקרנה, נעה בין השנים 1997 ל-2012, והבחירה לפתוח עם "עתיד מזהיר" (2002), מעוררת בהחלט ציפייה לבאות (המחווה החלה אתמול ותימשך עד ל-16 בינואר). למען האמת, מזה זמן רב שזממתי לצפות בו והעובדה שיכולתי לעשות זאת עם עותק פילם באולם קולנוע, כשלעצמה הייתה חוויה נהדרת. קורוסאווה מגולל בו סיפור אישי, אך כזה המשליך על החברה היפנית, בדגש על הדור הצעיר, ומתאר מתחים בין דוריים ותחושות עגומות של בלבול, תלישות וחוסר מוצא.
"עתיד מזהיר", מתחקה אחר מעלליו של יוג'י נימורה, בחור צעיר המבלה את זמנו בשינה (בה הוא חולם על העתיד) ובעבודה במפעל ליצור מטליות לחות, יחד עם חברו הטוב מאמורו אריטה. יוג'י הוא טיפוס מופנם ומרוחק שאוצר בתוכו המון זעם שפורץ בלי חשבון. הוא מבלה את זמנו בדירה של חברו, שם הוא מתוודע למדוזת מחמד אדומה שגדלה באקווריום.
לעומת החיים הצנועים וחסרי המטרה שהוא מנהל, מיהו, אחותו של יוג'י, עובדת במשרד תאגידי ואף חובקת בן-זוג מאותו מילייה. בכך למעשה מייצגים השניים את שני המסלולים הבולטים אליהם יכולים לפנות צעירי יפן: עבודות קטנות ומזדמנות שיובילו לחיים עצמאיים אך לא יציבים, לעומת כניסה לסדר החברתי היפני בעבודה תאגידית. יש לציין כמובן, כי הסרט נעשה לאחר המשבר הכלכלי הגדול שטלטל את יפן לאורך שנות ה-90 ויצר את מה שמכונה "הדור האבוד" – דור צעיר שהוריו עוד נהנו מהטבות תאגידיות בתמורה למחויבות אישית מלאה ואילו כעת סוגיות כמו מעמד, הכנסה קבועה וביטחון בעתיד מוטלים בספק. במובן הזה, "עתיד מזהיר" היא כותרת אירונית שמתייחסת לחוסר המוצא של הדור הצעיר ובאה לידי ביטוי בדרכים רבות וסימבוליות.
בכלל, חלק מן הסיטואציות והדיאלוגים של קורוסאווה מאוד סימבוליים ולכן עשויים להישמע סתומים או תמוהים בצורה משעשעת. באחת הסצנות לדוגמא, יוג'י עולה לגג של בניין, שובר אנטנה בהתקף זעם ויורד. כשהוא נשאל למעשיו מפי דמות אחרת, הוא משיב כי עלה לגג כדי להשקיף ובישר שלא רואים כלום. במילים אחרות, אין עתיד באופק.
בעקבות אירוע משמעותי שמתרחש בחלקו הראשון של הסרט, מוצא עצמו יוג'י בקשר עם שיניצ'ירו אריטה, אביו של חברו הטוב, אשר מתקן מוצרי חשמל למחייתו. שיניצ'ירו הוא אב לשני ילדים בוגרים אך מאוד מרוחקים. הפער ביניהם מעיד על זה שבין דור ההורים המבוגר לבין הדור הצעיר, אלא שהמפגש בין יוג'י לשיניצ'ירו, מוליד אפשרות לתיקון (אגב משלח ידו של שיניצ'ירו). האחד מהווה עבור האחר דמות אב בעוד השני מהווה עבור הראשון תחליף לבן האובד. הקשר המיוחד והמרגש שנרקם ביניהם, על הצלחותיו ומהמורותיו, פותח את הסגירות בדמותו של יוג'י והופך אותה לנגישה יותר ומעוררת אמפטיה.
קורוסאווה מצליח לעצב עולם מובחן ומעניין מבחינה סגנונית. זוויות המצלמה העקומות שמעידות על עולם מוזר וחסר יציבות, מתח בין חללים המעוצבים במינימליסטיות לבין חללים דחוסים יותר, בין אפרוריות חומה-חרדלית לבין יופי מוזר ומפתיע. יש בו מעין חספוס ותחושה של חופש, תחושה של נרטיב המתגלגל ברנדומליות, שמקנים לו אופי מאוד צעיר ולא אחת הומוריסטי. העיסוק האובססיבי, המוזר והמדליק במדוזות – שמלווה בפסקול מגניב לחלוטין – העלה בי מיד את מורקמי. הקישור המידי הוא אמנם לסצנה מסוימת מ"קורות הציפור המכאנית", אבל אני מניח שלא יהיה מופרך לטעון שבסרט בכלל יש משהו מורקמיסטי.
קיושי קורוסאווה ימשיך לבחון את החברה היפנית גם בסרטים נוספים, בהם "טוקיו סונטה" הנפלא מ-2008 (שגם הוא יוקרן במסגרת המחווה), שם יתמקד בתוצאות המשבר בצורה ישירה אף יותר בדגש על ההורים במשפחה היפנית. בכל אופן, אל תרשו לעצמכם להחמיץ את המחווה המופלאה הזו. כיף אמיתי.
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה קולנוע יפני. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s