טקס פרסי הקולנוע האסייתי 2013

זו השנה התשיעית בה נערכת בהונג-קונג, Entertainment Expo – מטריה ענקית שמרכזת הפעם 9 אירועים גדולים הקשורים לעולם הקולנוע, הטלוויזיה, המוסיקה והבידור במדיה הדיגיטלית, בין ה-18 במרץ עד ה-13 באפריל.
בין האירועים הבולטים, ניתן לציין את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בהונג-קונג (שהחל ב-17 למרץ וימשך עד ה-2 באפריל), אשר כולל נציגות ישראלית עם הסרטים "למלא את החלל" של רמה בורשטיין ו"הנוער" של תום שובל; וכן את טקס פרסי הקולנוע האסייתי (Asian Film Awards), שנערך זו השנה השביעית, במרכז הכנסים והתערוכות של הונג-קונג.
הטקס נערך ב-18 במרץ וכלל מועמדים מסין, הודו, יפן, דרום-קוריאה, טייוואן, הפיליפינים ואפגניסטן. בראש חבר השופטים עמד הכוכב הסיני אנדי לאו (שכיכב עד היום בכ-150 סרטים, בהם "מחול הפגיונות" של ז'אנג יימו, כשבקרוב נזכה לראותו בתפקיד הראשי בסרטו החדש של ג'וני טו, "בלש עיוור", שנראה שווה לגמרי).
הזוכה הגדול בטקס פרסי הקולנוע האסייתי לשנת 2013 הוא Mystery – דרמה המגוללת הונאות ושקרים בחיי הנישואין – של הבמאי הסיני לו יה. "Mystery", גבר על ארבעה מועמדים אחרים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, שמסתמנים כמקבץ אלים למדי עם: Drug War של ג'וני טו (סין), Gangs of Wasseypur, סאגת פשע בת שני חלקים באורך כולל של 320 דקות של אנוראג קאשיאפּ (הודו), Outrage Beyond של טקאשי קיטאנו (יפן) ו"רחמים" של קים קי-דוק (דרום-קוריאה).
"Mystery" – שהשתתף בפסטיבל קאן 2012 – היה מועמד בטקס לשישה פרסים ולרבות הפרס הגדול זכה גם בקטגוריות: Best Newcomer (עבור השחקנית צ'י שי) והתסריט הטוב ביותר. אגב, בשנת 2006 נאסר על לו יה לעשות סרטים למשך חמש שנים, לאחר שהגיש לפסטיבל קאן את הדרמה בעלת סצנות הסקס המפורשות Summer Palace ללא אישור הצנזורה, מה שבכל זאת לא מנע ממנו להציג בקאן 2009 את Spring Fever המעולה, סרט בו נרקם רומן לוהט וטעון בין גבר נשוי לגבר אחר (עליו כתבתי בזמנו במקבץ ביקורות על קולנוע גאה).
בקטגוריית הבימוי, גבר הבמאי היפני הוותיק טקאשי קיטאנו עם סרטו Outrage Beyond, על הבמאים: עבאס קיארוסטמי ("כמו מישהו מאוהב", שעוד מוקרן בקולנוע אורלנדו ת"א), לו יה ("Mystery"), קים קי-דוק ("רחמים") ואנוראג קאשיאפּ (Gangs of Wasseypur). סרטו של קיטאנו הוא למעשה סרט המשך לסרט היאקוזה שלו משנת 2010, Outrage.
שלושה פרסים הוענקו לסרטו של הבמאי האירני בחמאן גובאדי (שביים בין השאר את "אף אחד לא שמע על חתולים פרסיים" ו"צבים יכולים לעוף"), Rhino Season, עבור הצילום, העיצוב והאפקטים המיוחדים הטובים ביותר. הסרט מתחקה אחר משורר כורדי-אירני שיוצא לחופשי לאחר 30 שנות מאסר בכלא האירני, ומחפש את אישתו אשר משך שנים רבות חשבה כי אינו בחיים.
בגזרה הדרום-קוריאנית נרשמה אכזבה: סרטו המצליח של יון ג'ונג-בין, Nameless Gangster, על שחיתות שילטונית ועליית הפשע המאורגן בקוריאה של שנות ה-80, יצא בידיים ריקות על אף שהיה מועמד לשישה פרסים; כמוהו גם: שובר הקופות The Thieves, על חבורת שודדים בנוסח סרטי אושן (4 מועמדויות), "רחמים" (3 מועמדויות), A Werewolf Boy, שיקסום לכל חובבי סרטי הנעורים העל-טבעיים, Doomsday Book, המד"בי ו-Soar Into The Sun (שזכו למועמדות אחת).
אחד הסרטים היותר מסקרנים מבין הזוכים, הוא סרטו היפני של הבמאי דייהאצ'י יושידה, The Kirishima Thing. הסרט שמלווה במשך מספר ימים קבוצת תלמידי בית-ספר, זכה אמנם בפרס בודד עבור העריכה, אלא שהוא קטף לאחרונה את פרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרסי האקדמיה היפנית ה-37. בואו נקווה שהפרס הזה לפחות יקפיץ אותו למודעות של מארגני פסטיבלי הקולנוע המקומיים, בתקווה שנוכל לתפוס אותו בכמה הקרנות בארץ.
את רשימת המועמדים המלאה, ניתן לראות באתר הרשמי. להלן רשימת הזוכים, כולל טריילרים לכל אחד מהסרטים:
הסרט הטוב ביותר: Mystery (סין)
הבמאי הטוב ביותר: טקאשי קיטאנו, Outrage Beyond (יפן)
השחקן הטוב ביותר: אדי גרסיה, Bwakaw (הפיליפינים)
השחקנית הטובה ביותר: נורה אונור, Thy Womb (הפיליפינים)
Best Newcomer: צ'י שי, Mystery (סין)
שחקן המשנה הטוב ביותר: נוואזודין סידיקווי, Talaash: The Answer Lies Within (הודו)
שחקנית המשנה הטובה ביותר: ווטנאבה מאקיקו, Capturing Dad (יפן)
התסריט הטוב ביותר: מאי פאנג, יו פאן, לו יה, Mystery (סין)
הצילום הטוב ביותר: טוראז' אסלאני, Rhino Season (כורדיסטאן העיראקית, טורקיה)
העיצוב הטוב ביותר: בהמן גובאדי, דריוש פיירו, Rhino Season (כורדיסטאן העיראקית, טורקיה)
המלחין הטוב ביותר: פריטם צ'אקראבורטי, Barfi! (הודו)
העורך הטוב ביותר: קוסקאבה מוטוטאקה, The Kirishima Thing (יפן)
האפקטים המיוחדים הטובים ביותר: פרבוד קושטינאט, Rhino Season (כורדיסטאן העיראקית, טורקיה)
עיצוב התלבושת הטוב ביותר: מאן לים-צ'ונג, The Silent War (סין)
פרס מיוחד: מישל יאו צ'ו-קנג על מצוינות בקולנוע האסייתי (מלזיה)
פרס מיוחדLost in Thailand, עבור הסרט האסייתי הרווחי ביותר לשנת 2012 (סין)
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, פסטיבלי קולנוע, קולנוע אירני, קולנוע יפני, קולנוע סיני, קולנוע קוריאני. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על טקס פרסי הקולנוע האסייתי 2013

  1. הסרט של תום שובל נקרא "הנוער"

  2. פינגבאק: פסטיבל הקולנוע בירושלים 2013 – חלק ב' | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s