פסקול סרטיי # 2

כפי שנבונים ממני נהגו לומר בחיוך מצטנע: עם הצלחה לא מתווכחים, ומאחר ונראה כי רבים מכם חיבבו את פוסט הפסקולים שהעלתי לפני זמן מה, החלטתי לערוך סיבוב נוסף במרחבי הצלילים הקסומים של עולם הקולנוע. בעוד הפוסט הקודם סקר עשר רצועות קוליות שהופקו מתחילת המילניום, הפעם החלטתי להתמקד בפסקולים מהשנה-שנתיים האחרונות שמצאו חן בעיני במיוחד: חלקם מתוך טריילרים, חלקם מתוך סרטים, וחלקם מתוך יצירות קולנועיות שיראו אור במהלך השנה הקרובה (כולל שני שירים לקינוח). אז אם כווננתם את הבס והטרבל שלכם כמו שצריך, אפשר לצאת לדרך.
10. לחן: מרקו בלטרמי / מתוך: Snowpiercer (בונג ג'ון-הו, 2013)
SnowP
אחד הסרטים היותר מצופים לשנת 2013, העומדת בסימן הפלישה הקוריאנית להוליווד. את "עומד אחרון" עם שוורצנגר, שביים קים ג'י-וון ("סיפור מריר מתוק", "מעשה בשתי אחיות"), טרם הזדמן לי לראות, אך עפ"י לא מעט ביקורות ונתונים קופתיים רשם פתיחה מאכזבת למדי. זה לא מפתיע, כיוון שלקים ג'י-וון לא הייתה כל נגיעה בתסריט. הוא שימש כבמאי להשכרה בהפקה הוליוודית ולא משנה כמה יעיל ויצירתי במאי יכול להיות, כשתסריט שטוח, קשה מאוד לייצר בו עומק באמצעי מבע גרידא.
לעומת זאת, המקרה של בונג ג'ון-הו ("זכרונות מרצח", "המארח", "אמא"), הוא כבר סיפור אחר. Snowpiercer, סרט מד"ב על חבורת אנשים שמנסה לשרוד ברכבת העושה את דרכה בעולם שנקלע לעידן קרח חדש, הוא ברובו הפקה קוריאנית (אחד המפיקים אגב, הוא פארק צ'אן-ווק). שילובם של שחקנים דוברי אנגלית כמו טילדה סווינטון וג'יימי בל, הופך אותו – בהסתמך כמובן על המוניטין העצום של בונג ג'ון-הו – לבלוקבאסטר בינלאומי בפוטנציה (הסרט אגב, כבר נרכש להפצה ע"י האחים ויינשטיין וסרטי שני/קולנוע לב).
Snowpiercer נכתב על ידי הבמאי, יחד עם קלי מסטרסון (שכתבה את "לפני שהשטן יידע"), בהתבסס על קומיקס צרפתי. בינתיים, מסתובבות ברשת שתי רצועות פסקול מתוך הסרט, אותן הלחין מרקו בלטרמי ("צעקה", "הלבוי", "מטען הכאב"). הקטע הפומפוזי הבא, עשוי לרמוז על האפיות הפוטנציאלית של הסרט הזה. 
~
9. Gates of Tomorrow + Fireworks / לחן: אבּל קורזניובסקי / מתוך: Escape from Tomorrow (רנדי מור, 2013)
EscapeFT
סחה וסחתיקה ביחד לבמאי רנדי מור, שהצליח לצרף לשורותיו את המלחין הפולני אבּל קורזניובסקי ("סינגל מן"), שיכתוב את המוסיקה לסרטו הראשון והמדובר "Escape from Tomorrow". למעשה יכול להיווצר מצב שהפסקול שלו יהיה האלמנט היחידי שנוכל לחוות מהפרוייקט הזה, שצולם כולו באופן מחתרתי בשטחי דיסנילנד, ללא אישורם של הבעלים, העובדים או האזרחים התמימים שבאו לשעשע את עצמם בעמידה של שש שעות בממוצע, בתורים בלתי נגמרים.
מעניין יהיה לראות כיצד משתלבת המוסיקה של קורזניובסקי, שכולה פאר והדר, עם הצילום שחור-לבן והאווירה הלינצ'ית שאמורה לבעבע בסרט. הפסקול יצא זה מכבר, והנה כבר, שני קטעים מתוכו בוידאו חסכוני אחד. 
~
8. L'ÂgeAtomique / לחן: יוליס קלוץ ורומיין טורזי / מתוך: Atomic Age (הלנה קלוץ, 2012)
AtAg
אלוהים יודע אם אי פעם אזכה לראות את הסרט הזה. סרטה של הבמאית הצרפתייה הלנה קלוץ הוא לא בדיוק סרט קצר וגם לא ממש פיצ'ר, אלא סוג של נובלה קולנועית. סרט בן 67 דקות, שעפ"י הטריילר והביקורות האוהדות נראה כי מדובר ביצירה רווית אווירה ומוסיקה מכשפת. על אף שבראשית דרכה שימשה קלוץ כעוזרת במאי ויוצרת סאונד בתיאטרון, למוסיקה ב-Atomic Age אחראי אחיה, יוליס.
זו לא הפעם הראשונה שהשניים משתפים פעולה ולמעשה ניתן לצפות בקליפ הקליידוסקופי "These Gentlemen From Low Country", שביימה הלנה למוסיקה של אחיה. הסרט זכה לפני שנה בדיוק בפרס פיפרסקי, בפסטיבל ברלין. הרצועה המגניבה הבאה מלווה את הטריילר שלו, שכל כולו חושניות אפלה.
~
7. Second Lives Remix / לחן: ויטאליק ופרודקט / מתוך: The legend of Kaspar Hauser (דויד מנולי, 2012)
Kaspar
יתכן שקשה לכם לזהות אותו בתמונה, אך זהו וינסנט גאלו, בפוזת שיגעון המוסיקה, מנופף לחללית באזור שומם על רקע מוסיקה אלקטרונית בסרט של במאי איטלקי, המבוסס על סיפורו המסתורי של קספר האוזר הגרמני. רגע מה??? טוב, מדובר בסרט עצמאי שמצא את עצמו ברשימות סוף שנה למיניהן מ-2012 ומה כבר יש לומר – את תשומת לבי הוא תפס.
אם חשבתם שהאסיר איקס הוא דמות אניגמטית, סיפורו הלא פתור של קספר האוזר מרחף לו עוד מגרמניה של המאה ה-19: נער לבוש כאיכר מופיע יום אחד ברחובות נירנברג, עם מכתב המיועד למפקד פלוגה בגדוד הפרשים, המבקש לקבלו אל הגדוד או לתלות אותו. כל שיודע לומר הנער הוא את המשפט "אני רוצה להיות פרש, כפי שהיה אבי", וכל שיודע לכתוב הוא את שמו, קספר האוזר.
קשה להעריך כיצד יתמודד סרטו של דויד מנולי עם הסיפור, לפחות עד הרגע שיזדמן לנו לראות אותו. הטראק המשגע שמלווה את הטריילר שלו, הוא למעשה רמיקס של הצמד פרודקט לשיר משנת 2010, Second Lives, של המוסיקאי הצרפתי האלקטרוני ויטאליק. היי, חלליות רודפות אחריך! 
~
6. In Full Bloom / לחן: קלינט מנסל / מתוך: סטוקר (פארק צ'אן-ווק, 2013)
Stoker Po
על פניו, ממש כמו קים ג'י-וון, גם פארק צ'אן-ווק נוחת לראשונה בהוליווד, לעבוד על סרט דובר אנגלית עם תסריט שלא נכתב על ידו. אלא בעוד שקים ג'י-וון קיבל לידיו את שוורצנגר עם תסריט ששלושה כותבים סחטו לו את הנשמה (כשאחד מהם חתום אגב על סרט כמו "היום שאחרי מחר"), פארק צ'אן-ווק, מקבל לידיו את ניקול קידמן עם תסריט שצבר מוניטין נהדר של ונטוורת' מילר (שככל הנראה מושפע מ"צל של ספק" של היצ'קוק). מעבר לכשרון והיכולת הסגנונית המרשימה שלו שניתן לזהות כבר בטריילר, פארק צ'אן-ווק דאג להקיף את עצמו בצוות מנצח, לרבות הצלם צ'ונג צ'ונג-הו (שצילם את סרטיו הקודמים, בהם "שבעה צעדים" ו"צמא") וקלינט מנסל, שהלחין את הפסקול אשר כולל רצועת פסנתר של פיליפ גלאס.
אני מוצא לנכון להדגיש את השוני בין השלושה כי כשתתברר מידת הצלחתם האמנותית והמסחרית של הבמאים הקוריאניים באמריקה, חשוב לזכור שכל אחד מהם עבד בתנאים שונים. להלן קטע עדין, רגיש ומצמרר מתוך הפסקול של מנסל ל"סטוקר".
~
5. Shades Of Marble / לחן: אנדרס טרנטמולר / מתוך: העור בו אני חי (פדרו אלמודובר, 2011)
The SILI
אמנם ציינתי זאת בעבר ועדיין, המשיכה המאוחרת שלי לאלמודובר החלה עם הסרט הזה שכולו מסע מטורף, צבעוני, אפל, מרתק, נפתל ומעורר מחשבה שעשוי בוירטואוזיות קולנועית המותירה אותך עם לסת שמוטה. יחד עם זאת, את "העור בו אני חי" ראיתי עד כה רק בקולנוע כך שלא זכור לי האם Shades Of Marble, נשמע בסרט עצמו. את הטריילר בכל אופן, הוא ללא ספק טוען בדרמטיות-אוף-ביט-ביזארית-אפלה וסוחפת.
בניגוד ליתר הפסקול, שהולחן ברובו ע"י אלברטו איגלסיאס הספרדי (אשר חתום גם על פסקול סרטו החדש של אלמודובר), Shades Of Marble הופק ע"י היוצר האלקטרוני הדני טרנטמולר, ולקוח מתוך אלבומו Into the Great Wide Yonder, משנת 2010. איזו בחירה מעולה.
~
4. Compliance Theme / לחן: הת'ר מקינטוש / מתוך: Compliance (קרייג זובל, 2012)
Comp
Compliance, דרמה פסיכולוגית טורדת שלווה של קרייג זובל, מתארת יום לחוץ במזללת המבורגרים, במהלכו מקבלת מנהלת הסניף שיחה משוטר שמאשים את אחת העובדות הצעירות שלה בגניבה. עד שתגיע המשטרה, מבקש השוטר ממנהלת הסניף לערוך חיפוש גופני על העובדת, מה שאמנם מעמיד אותה במצב לא נוח אך מהווה בסך הכל סנונית ראשונה לצעדים קיצוניים שיבואו בהמשך. במהלך שעה וחצי מורטות עצבים, מתאר הסרט באופן סבלני ומלחיץ את היראה העמוקה שמושרשת בלבו של האדם הנורמטיבי מקולה של הסמכות.
זה הזכיר לי שבאחד הפרקים האחרונים מהעונה השניה של "בנות", מרני אומרת: "אני לא יודעת איך יראו החיים שלי בשנה הקרובה, אני לא יודעת איך הם יראו בשבוע הקרוב, אני אפילו לא יודעת מה אני רוצה. לפעמים אני פשוט מייחלת שמישהו יאמר לי, כאילו, כך את צריכה להעביר את ימייך וכך יראו שארית חייך". ואכן, גם Compliance, מסתמך בין השאר על הצורך בקול מכוון שיגיד לנו מה לעשות, כמו גם על הכמיהה לחיזוק חיובי מבעל הכוח – טפיחה על השכם שתאשר "עשית עבודה טובה".
את הסרט המוצלח הזה, מלווה המוסיקה הדוקרנית והנפלאה של הת'ר מקינטוש (שהזכירה לי את נעימת הנושא מ-Ghost World), התורמת לתחושה האבסורדית, המרה והקפואה של הסרט, שמבוסס תאמינו או לא, על אירועים אמיתיים. מקינטוש אגב, נבחרה לאחת המלחינות המבטיחות בקולנוע לשנת 2012 ע"י Film Music Magazine.
~
3. Ronnie / לחן: מר אויזו וטהיטי בוי / מתוך: Wrong (קוונטין דופייה, 2012)
Wrong Po
פאק. הקטע המחשמל הזה מרגיש כמו מזרק לתוך המוח (במובן החיובי של החוויה). לא רק שהבמאי הצרפתי קוונטין דופייה, ביים את Wrong, הוא גם הלחין את הפסקול שלו. למעשה, דופייה החל את דרכו כמוזיקאי אלקטרוני, תחת השם Mr. Oizo, עם אלבומים בעלי שמות נפלאים כמו: (Analog Worms Attack (1999), Moustache (2005, ו-Lambs Anger, מ-2008.
את הפסקול לסרט הלחין דופייה יחד עם טהיטי בוי (הרכב מוזיקאים צרפתי), כשהקטע הבא פמפם את הטריילר המשונה שלו. אם הייתי סוללה, זה כבר היה טוען אותי.
~
2. Soon To Be Innocent Fun | Let's see / ארתור ראסל / מתוך: השאר את האור דולק (איירה סאקס, 2012) 
KeepTLO
ישנם סרטים שבוחרים לבסס את הקו המוסיקלי שלהם עפ"י סוללת שירים של אמן ספציפי. נוח באומבך למשל, עשה זאת ב"חיים בין השורות" עם ברט יאנש, סם מנדז עשה זאת ב"לצאת לדרך" עם אלכסי מורדוך ואיירה סאקס עשה זאת לאחרונה בסרטו "השאר את האור דולק" עם שיריו של המלחין / צ'לן / זמר, ארתור ראסל. כשמדובר באמנים אוונגרדיים או אמנים משפיעים שהתאיידו מן התודעה, הסרטים הללו מסייעים לחשיפתם המחודשת וזה נהדר. הסרט גרם לי להתוודע לראסל, ששיריו המלנכוליים מהדהדים בהתאמה את העולם הסגרירי והכאוב של הדמויות בסרטו הגאה של סאקס.
במהלך חייו ניהל ראסל מערכות יחסים עם נשים וגברים (מסתבר שהוא אפילו יצא עם אלן גינסברג לתקופה קצרה), נחשב לאחד האמנים החשובים בסצנת הדיסקו, וזכה בשנת 2008 לסרט תיעודי מוערך בשם Wild Combination: A Portrait of Arthur Russell. בשנה שעברה ציינו באתר "תפוד" הישראלי 20 שנים למותו.
~
1. Le Temps de l'Amour / פרנסואה הרדי / מתוך: ממלכת אור הירח (ווס אנדרסון, 2012)
MoonriseK
תמיד אפשר לסמוך על ווס אנדרסון שישלוף איזה שיר צרפתי נשכח מהסיקסטיז ויהפוך אותו לרקע של אחת הסצנות הכי נהדרות ומתוקות שנראו על המסך בשנת 2012. כך נשמע יופי צרוף, קלאסה צרפתית, הרומנטיקה בהתגלומתה.
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה מוסיקה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על פסקול סרטיי # 2

  1. elad הגיב:

    האלבום של פרנסואה הארדי מלא בדברי מתיקה כגון זה. מומלץ.

    בדיוק ראיתי את "היענות" – זובל עשה עבודה יעילה מאוד ביצירת מתח בסרט שהעלילה שלו מצומצמת ללוקיישן אחד פחות או יותר. כמובן, שכבר באמצע הסרט עלה לי ישר הניסוי של מילגרם [מסוף שנות ה- 70 כמדומני]. היו גם סרטים שנעשו בעקבות ניסוי סטנפורד המקביל. הבחירה שלו למקם את העלילה ברשת מזון מהיר חכמה מאוד. הן ליצירת אווירה מעמדית החיונית להנעת העלילה והופכת את התסריט לקצת פחות לא אמין, והן לצילומי מעבר תקריביים על צ'יפסים חרוכים וגניחות גביעי מילקשייק.

    רציתי להוסיף כהמלצה את אחד הפסקולים היפים לאחד הסרטים המהממים. "האי הערום" של שינדו.

    תמיד הייתה לי פנטזיה לראות אנשים יוצאים/נכנסים לתחנת רכבת שבמקום למהר ולגמוע במבט ריק את המרחקים האפורים… ישימו אסל על כתפיהם ויגמעו את המרחק בסבל אחר, איטי , אצילי הרבה יותר. זה מה שקורה אחרי צפיה של 90 דקות בעבודת חקלאות יפנית מסורתית..אתה מרגיש כאילו אתה סוחב אסל כבד מנשוא גם כן.

    • עמית ל. הגיב:

      תודה על ההמלצה ל"אי העירום"! הפסקול באמת נשמע מאוד יפה (וזה מצחיק כי בדיוק לאחרונה יצא לי לשמוע כמה פסקולים טובים לסרטים יפנים משנות השישים).

      לגבי "היענות" – הבחירה במסעדת מזון מהיר נובעת בין השאר מהעובדה שהמקרה עליו מבוסס הסרט התרחש ב-2004, בסניף מקדונלד'ס שבקנטקי. יחד עם זאת, אני מסכים איתך שזובל אכן ניצל את הלוקיישן באופן שייצר משמעות בסרט.

  2. פינגבאק: פסקול סרטיי # 3 | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s