סאנדנס 2013

פסטיבל סאנדנס הגיע אמש לסיומו ונחתם כמובן עם טקס חלוקת הפרסים המסורתית. לפני שנגיע לזוכים, שווה לבחון את השמות והנושאים היותר מוכרים ששחו השנה בזרם הקולנועי של יוטה.
ראשית, מסתבר שפסטיבל בלי ג'יימס פרנקו זה לא פסטיבל. הסרטים העצמאיים של פרנקו עוסקים בדרך כלל במשוררים או בהומואים (עדיף כמובן ביחד), והפעם אנחנו מקבלים פרנקו כפול: הסרט הראשון בהפקתו, "קינק", מתאר את אחורי הקלעים של סרטי הפורנו הסאדו מזוכיסטיים של אתר 'קינק', וסרטו השני, "Interior. Leather Bar" (שהפיק וביים יחד טראוויס מאת'יוס), הוא ניסוי קולנועי עם סיפור מעניין מאחוריו: בשנות השמונים גילם אל פאצ'ינו בסרט "שוטטות", שוטר סמוי החוקר רצח של מספר הומוסקסואלים מסצנת הסאדו-מאזו של ניו יורק. בעקבות הוראה של ה-MPAA, נאלץ הבמאי לקצץ 40 דקות של חומר שכלל תכנים מיניים מפורשים. סרטם המשותף של פרנקו ומאת'יוס מנסה לדמיין מחדש מה היה באותו חומר גנוז.
CrFa
גם מייקל סרה שב סוף סוף לחיינו, והפעם בשני סרטים שונים שמתרחשים בצ'ילה, שאת שניהם ביים סבסטיאן סילבה הצ'יליאני (שאחראי על הקומדיה החמצמצה "העוזרת"): "Crystal Fairy", בו נזכה לראות את סרה מתמסטל מסמים, ו"Magic Magic" בו מגלם סרה חבר של בחורה שמגיעה לטייל בארץ זרה. הבונוס: הוא מדבר ספרדית!
אחרי סרט על צמיג רצחני (Rubber), וסרט מסקרן ומשונה בשם Wrong, הבמאי הצרפתי קוונטין דופיו לא מבזבז זמן והפעם: שלושה פרקים ראשונים של קומדיית משטרה מופרעת בשם Wrong Cops (בה משתתף גם מרלין מנסון, הפעם עם גבות):
בין הסרטים העלילתיים שהוקרנו בפסטיבל, ניתן היה למצוא את: The Rambler, סרט אימה חדש לבמאי הטראשי קלווין לי רידר (שהציג לפני שנתיים את The Oregonian הביזארי), המתחקה אחר גבר שיוצא למסע מסתורי באזורים המבודדים של אמריקה; Big Sur, המבוסס על ספר באותו שם של ג'ק קרואק, מתאר את הדיכאון שחווה הסופר בעקבות הצלחת "בדרכים"; דור הביט זוכה לביטוי נוסף גם בסרט הביכורים המצופה של ג'ון קרוקידאס, Kill Your Darlings, המתאר את הקשר שנרקם בשנת 1944, בין קרואק, ווליאם בורוז (בן פוסטר) ואלן גינסברג (דניאל רדקליף), בעקבות רצח שביצע חברם המשותף, לוסיאן קאר (דיין דיהן המטריף, שגילם את הנער המחורפן ב"כרוניקה בזמן אמת").
KyourD
עוד הוקרנו: "לפני חצות", החלק השלישי בטרילוגיה הרומנטית של הבמאי האמריקאי ריצ'רד לינקלייטר, עם איתן הוק וג'ולי דלפי; The Way, Way Back, קומדיית התבגרות עם סטיב קארל, מהתסריטאים של "היורשים"; jOBS, שמגולל פרקים מחייו של סטיב ג'ובס, בכיכובו של אשטון קוצ'ר (כבר בעקבות קטע קצר שפורסם ברשת לפני הבכורה, טוען סטיב ווזניאק – שהקים את אפל יחד עם ג'ובס – כי הסרט מסלף את ההיסטוריה); Don Jon’s Addiction, סרט הביכורים של ג'וזף גורדון-לוויט כבמאי, מתאר בחור שמכור לפורנו; The Necessary Death of Charlie Countryman, קומדיית אקשן רומנטית עם שיה ליבוף וג'יימס באקלי (שזכור לכם אולי כג'יי קרטרייט, הנער השרלטן והוולגרי מהסדרה הבריטית המצחיקה, The Inbetweeners); תשע שנים אחרי שזכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס על סרט המד"ב המאתגר "פריימר", חזר הבמאי שיין קארות' עם סרט אניגמטי נוסף, Upstream Color, אחד הסרטים שאני יותר מצפה להם בשנה הקרובה.
לרשימת הציפיות ניתן להוסיף גם את "סטוקר" הפרוייקט הראשון באנגלית של פארק צ'אן-ווק הקוריאני, על משפחה קריפית בה מתפתחת מערכת יחסים מסוכנת בין נערה לדודה המסתורי. ניקול קידמן נראית מחשמלת בקטע הבא מתוכו:
אחרי שיצרו את "שמע את קולי" המיוחד, הבמאי זל בטמנגלי והתסריטאית והשחקנית בריט מרלינג, חוזרים לשתף פעולה עם "The East". אם בסרטם הקודם עסקו השניים בכת מסתורית, הפעם הם עוסקים בקבוצה של פעילים אנרכיסטים שסוכנת FBI מנסה להסתנן לשורותיה; אפרופו צוות מוצלח – אחרי "טריסטרם שנדי: פתפותי ביצים" ו"הטיול" הנפלא, חוזר סטיב קוגן לשתף פעולה עם הבמאי מייקל ווינטרבוטם (הפעם בלי רוב בריידון, לצערי), בדרמה הקומית The Look of Love, המבוססת על חייו של ברון הפורנו הלונדוני פול ריימונד (שאחראי בין השאר לפתיחת מועדון החשפנות הראשון בבריטניה).
אב מובטל המאבד את שפיותו, עומד במרכז Escape From Tomorrow, אחד הסרטים המדוברים והמסקרנים בפסטיבל. אחת הסיבות לכך היא שהסרט צולם כולו בדיסנילנד, אלא שיוצרי הסרט מעולם לא קיבלו אישור וערכו את כל צילומי הסרט באופן מחתרתי מבלי שאיש מהעובדים או המבקרים הבחין בכך (זה דבר די מדהים האמת, ובראיון מצולם שנערך עם הבמאי רנדי מור ב'לוס אנג'לס טיימס', הוא מסביר כיצד זה נעשה). לא ברור אגב, מה יעלה בגורל הסרט במידה ואנשי דיסני יגישו תביעה למשל.
בין הסרטים הדוקומנטריים מארה"ב ומהעולם ניתן היה למצוא את: Running from Crazy, המתחקה אחר ההיסטוריה הנפשית של משפחת המינגוויי באמצעות מיראל המינגוויי – סופרת ושחקנית (שכיכבה בין השאר ב"מנהטן" ו"לפרק את הארי" של וודי אלן), שהיא גם נכדתו של הסופר המהולל; We Steal Secrets, המגולל את סיפור ויקיליקס ועוסק בסוגיות הנוגעות לחופש המידע; Pussy Riot—A Punk Prayer, על המחאה של הרכב הפאנק-רוק הפמיניסטי הרוסי, "פוסי ריוט" כנגד הנשיא פוטין. בכלל, עושה רושם שיש לא מעט סרטי תעודה מעניינים – שווה להעיף מבט בתכניה ולעקוב.
~
את רשימת הזוכים המלאה ניתן לקרוא באתר הפסטיבל, אך שווה לאזכר כמה מהם.
Fruitvale, של ריאן קוגלר בן ה-26, זכה בפרסי חבר השופטים וחביב הקהל בקטגוריית הסרט הדרמטי האמריקאי. הסרט נעשה בעקבות סיפור מזעזע שהתרחש ב-2009, בתחנת הרכבת פרוטווייל באוקלנד, בו נורה למוות צעיר שחור בן 22, אשר היה כפות באזיקים, בידי קצין משטרה לבן.
מי שקטף את פרס חבר השופטים עבור הסרט הדרמטי העולמי, הוא Jiseul הדרום-קוריאני, שהיה גם מהסרטים הבולטים בפסטיבל בוסאן האחרון. הסרט מתאר את ניסיון הישרדותם של 120 כפריים שהסתתרו במערה במשך 60 יום, במהלך הטבח שהתרחש באי ג'ג'ו בקוריאה, בשנת 1948.
בפרס חביב הקהל בקטגוריית הסרט הדרמטי העולמי, זכה Metro Manila, של הבמאי הבריטי שון אליס (שמוכר לכם אולי מהסרט "קאשבק", שעסק בבחור שעובד בסופרמרקט ונוהג לעצור את הזמן כדי לצייר בחורות בלבוש מינימלי) – מותחן המתרחש בשכונות העוני במנילה שבפיליפינים.
בקטגוריית Next, המוקדשת לקולנוע יצירתי, זכה הסרט "This Is Martin Bonner", על חברות שנרקמת בין גבר בן 50 שנטש את חייו הקודמים לבין אסיר שזה עתה השתחרר מן הכלא לאחר 12 שנות מאסר.
Blood Brother, התהדר אף הוא בפרס חבר השופטים וחביב הקהל, הפעם בקטגוריית סרט תיעודי אמריקאי. "אחים בדם" (שעפ"י הטריילר נראה כמו משהו סופר מרגש), מתחקה אחר בחור צעיר שמחליט לעבור להודו ולהתחיל את חייו מחדש, תוך שהוא נקשר לבני המקום ומסייע לילדים חולי איידס.
בפרס חבר השופטים עבור הסרט התיעודי העולמי, זכה סרטה של של הבמאית והצלמת קליאני מאם "A River Changes Course". מאם היא ילידת קמבודיה אשר שבה לארצה על מנת לבחון את השלכות התיעוש על הסביבה ובני האדם החיים בה.
בפרס חביב הקהל עבור הסרט התיעודי העולמי, זכה סרטה של ג'האנה נוג'אים, "The Square", המתאר את התהפוכות הפוליטיות והחברתיות במצרים, תוך התמקדות במאורעות כיכר תחריר ומעקב אחר מספר צעירים אקטיביסטיים.
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה פסטיבלי קולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על סאנדנס 2013

  1. פינגבאק: פסקול סרטיי # 2 | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

  2. פינגבאק: רד האד | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s