ביג אל

אתם יכולים לקרוא לו הוד דוּדיותו, דוּדר או אל-דוּדרינו, אבל אתם יכולים פשוט לקרוא לו הדוּד. ג'ף דוּד. הדוּד האמיתי. הבנאדם הראשון שהייתם לוקחים לו רציתם לפרסם שטיח. הבנאדם הראשון שהייתם לוקחים לו רציתם לביים סרט על אדם שמשתינים לו על השטיח ויוצא לתבוע את שמגיע לו. זה כמובן, בהנחה וקוראים לכם ג'ואל ואיתן כהן ובא לכם להעניק לעולם סרט פולחן אדיר שתעלו לאקרנים בשנת 1998 בשם "ביג ליבובסקי".
אותה דמות שטובעת בקוליות של עצמה – שגילם ג'ף ברידג'ס בטבעיות כה מופלאה – מבוססת אם כך על ג'ף דוד, שהיה אקטביסט פוליטי בעברו והיווה את ההשראה לדמות ההורסת. הדוּד חוגג היום יום הולדת 63 – הזדמנות מעולה לצפות בסרט הדוקומנטרי הקצר והחינני שביים ג'ף פיורזייג ("השטן ודניאל ג'ונסטון"), בו הוא מתעד את סיפורו של הדוּד, משחזר עמו סצנות מהסרט המקורי ומתחקה אחריו במפגש מעריצים מגניב של מכורי "ביג ליבובסקי", בו הוא מתמנגל, חותם על ציצים וחוגג. מזל טוב.
~
כמדי שנה עורך "הוליווד ריפורטר" סדרת מפגשים בה הוא מקבץ את מיטב התסריטאים, השחקנים, השחקניות (ואפילו המפיקים) הבולטים של השנה החולפת. מפגש התסריטאים, כלל השנה את: מארק בואל ("Zero Dark Thirty", על חיסולו של אוסמה בן-לאדן), ג'אד אפאטו ("זה ארבעים"), ג'ון קרסינסקי ("הארץ המובטחת", שכתב יחד עם מאט דיימון), כריס טריו ("ארגו"), דיוויד מאגי ("חיי פיי") ומיכאל הנקה ("אהבה"). המפגש היה חורק.
ראשית, משום שאף אחד לא היה סגור על האווירה שאמורה להשתרר במהלך השיחה הזאת. המראיין ניסה לגרור את השיחה לכיוון רציני אך לא הצליח לייצר זרימה, גיוון או עניין אמיתי בשאלותיו, בעוד שאפאטו ניסה לגרור את קרסינסקי לטון משועשע וקליל יותר. מאגי בקושי דיבר, בואל דיבר יותר מדי ורק מיכאל הנקה ישב בפנים רציניים כשמתורגמן לוחש לו באוזן את כל מה שקורה.
שנית, עם כל הערכתי לפועלה של חבורת הכותבים הזאת, היה ממש מוזר לראות מאסטר כמו מיכאל הנקה יושב שם ומשקיף על אפאטו והדחקיאדה שלו. זה לא שהנקה נראה לי חסר הומור (אם כי מוכרחים להודות שסרט על זוג זקנים שמתמודדים עם שבץ כנראה לא יעורר למישהו את בלוטות הצחוק), אלא שנראה לי בזבוז משווע להביא יוצר במעמדו מבלי לייצר אינטראקציה מעניינת בינו לבין כותבים בתעשייה ההוליוודית (כל שכן לתת לו פאקינג לדבר).
הבדל נוסף בין הנקה לשאר החבורה ניכר בתשובות: הוא היחידי שאומר משהו באמת מעניין (וזה לא ממש מפתיע – בניגוד לרקורד העשיר של האוטר האוסטרי, מדובר בתסריטאים שזהו סרטם הראשון או השלישי). רבים מכם ודאי מכירים את הסרטון הויראלי (ונגזרותיו) בו היטלר מחפש חניה, אלא שהקטע המקורי לקוח מתוך סרטו של אוליבר הירשביגל "הנפילה" (המתאר את ימיו האחרונים של היטלר בבונקר). כשהנקה נשאל על הסרט בהקשר לדיון המוסרי לגבי הצגתם של דמויות רצחניות אמיתיות בקולנוע, הוא הצליח לערער את שלוות החדר כשסיפר על ויכוח שערך עם תסריטאי "הנפילה", ברנד אייכינגר, וטען כי מדובר בסרט דוחה וטיפשי.
מפגש התסריטאים לא העלה אפוא יותר מדי גיצים, אך המפגש שנערך בקרב השחקנים: אלן ארקין, דנזל וושינגטון, ג'יימי פוקס, ג'ון הוקס, מאט דיימון וריצ'רד גיר, כבר היה הרבה יותר מגובש ומבדר, ביחוד הודות לסיפורים הקורעים של ג'יימי פוקס.
~
א.מ הומס הוציאה ספר חדש. אני אוהב את א.מ הומס. לפני כמה שנים קראתי את "הספר הזה יציל את חייך" (על גבר עשיר ומנותק שמשנה את חייו וקשריו עם העולם) ואת "ג'ק" (על נער שמתמודד עם יציאתו של אביו מהארון ועזיבתו את הבית) ואת שניהם אהבתי. עד כה תורגמו לעברית גם "מוסיקה ללפידים", והממואר "בתה של המאהבת", כשחלק מסיפוריה אף עובדו לקולנוע ולטלוויזיה. הומס נוטה לכתוב על משברים במשפחות בורגניות, מציגה רעיונות מעניינים ופרובוקטיביים בחלקם ומתארת ברגישות מערכות יחסים בין דמויות.
ספרה החדש, May We Be Forgiven, מתמקד בצמד אחים: הרולד, הוא היסטוריון שראה כל חייו כיצד אחיו הצעיר ג'ורג' מצליח ממנו, כשהוא בונה לעצמו משפחה לתפארת בבית יפה בפרברי העיר ניו-יורק. אך הרולד יודע גם כי לג'ורג' יש מה שנקרא, פתיל קצר, וכשהוא מתפרץ במעשה אלימות מפתיע ומזוויע, חייהם של השניים מקבלים תפנית.
לרגל יציאת הספר, הנה א.מ הומס עורכת ביקור בלונדון, מצלמת אנשים רנדומליים ומדברת במושב האחורי של מכונית.
Advertisements
פוסט זה פורסם בקטגוריה ספרות היא רכילות, סרטים קצרים, קולנוע גרמני, קולנוע תיעודי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על ביג אל

  1. מפתח אגוזים הגיב:

    -מיי אונלי הופ איז ד'אט דה ביג לבובסקי'לל קיל מי ביפור ד'ה ג'רמנז קוד קאט מיי די אוף
    -נאוו דוווד, ד'אט'ס רדיקיולס, נו-וואן'ז גונה קאט יור דיק אוף
    -ט'אנק יו וולטר–
    -נוט איף איי האב אניט'ינג טו סיי אבאוט איט–
    -ט'אנק יו וולטר, ד'אט מייקס מי פיל וורי סקיור–ד'אט מייקס מי פיל וורי וורם אינסייד
    -וואאאא—
    -'אול פאקינג ט'ינג, איי קוד בי סיטינ' היר וויט' ג'אסט פי-סטיינז אונ מיי ראג
    -יאא–
    באט נואו איי גאט'א… יו נואו
    -יאא–
    -…
    -פאקינג ג'רמנז… נאט'ינג צ'יינג'ייד… פאקינג נאציז
    -וואט זיי וור נאציז??
    -קאמון דוני, זיי וור ט'ראטנינג קאסטריינשן… יו וונ'א ספליט היירז היר?
    -וו–
    -אם איי רונג?
    -ווא–
    -נואו מאן, זיי וור פאקניג נייליסט! זיי קפט סייניג זיי בליווד אין נאט'ינג!
    -נייליסט?!… פאק מי… איי מין, סיי וואט יו וויל אבאוט ד'ה טנטס אוף נשיונל-סוש'ליזם, אט ליסט איט'ס אן אית'וס
    -יאא…
    -אנד–לט'ס נוט פורגט-לט'ס נוט פורגט! ד'אט..אה.. קיפינ' א ויילד לייף..לייק.. אן אמפיביאן רודנט..וויט'אין ד'ה סיטי… פור… לייק.. דומסטיק… ד'אט איינט ליגל איד'ר–
    -וואט'ר'יו א פאקינג פארק ריינג'ר נאו??–
    -נואו!–
    -הו גיב'ס א שיט אבאוט דה פאקינג מורמיט???
    -נואו!– איים ג'אסט… ווי אר סימפט'ייזינג היר…
    -פאק סימפט'י. איי דונט ניד יור פאקינג סימפט'י. איי ניד מיי פאקינג ג'ונסון!!
    -ווא'ד'יו ניד ד'אט פור דוד??
    -יו הב גוט טו באק אאוט מאן! יו קאננוט דראג ד'יס נגטיב אנרג'י אינטו ד'ה טורנמנט!
    -פאק ד'ה טורנמנט – פאק יו וולטר!
    -פאק דה טורנמנט???
    -…
    -אוקיי דוד איי קאן סי יו דונט וונט טו צ'יר אפ, קאמ'און דוני, לט'ס גו גט אס א ליין

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s