בי מיי גסט

למרות ש"המארח המושלם" רחוק מלהיות מושלם, אם יש משהו ששווה לצפות בשבילו בסרט החדש של ניק טומנאי, זו ההופעה המנצחת של דיוויד הייד פירס. פסיכופט אמריקאי.
וידוי
מעולם לא צפיתי בפרייז'ר. אני חושב שאחת הסיבות לכך שמעולם לא צפיתי בפרייז'ר נובעת מתוך כעס מצטבר על כך שלאורך שנים רבות מדי, גזלה הקומדיה הזו את תהילת הפרסים מ"סיינפלד" (מתישהו במהלך התיכון, כש"סיינפלד" עוד שודרה בזמן אמת, הפכתי מכור לרביעיה הניו-יורקית, אם כי תמיד הפסדתי למכור אחר בשאלות טריוויה נוסח "מה אכל אבא של ג'ורג' בפרק הזה והזה"). ממבט מרחוק, פרייז'ר הייתה נראית לי ישנונית, מאובקת, עם שחקנים שנרדמים בעמידה. וכך חלף לו עשור, פחות או יותר, עד שנתוודעתי לכישרון הבלתי מבוטל של זוכה ארבעת פרסי האמי, דיוויד הייד פירס.
אתה לא יכול להרוג אותי, אני עורך ארוחת ערב
תמיד אהבתי ארוחות ערב. סצנות של ארוחות ערב. את הארוחות עצמן. אפילו כשחברים מספרים לי על ארוחת ערב שהכינו לאורחים שפקדו את מעונם בליל אמש, אני מוצף תחושה רומנטית-ביתית מפנקת, מהולה בקנאה קלה שאף פעם לא ברור לאיזה צד של המתרס היא משתייכת. כל ההתלבטות הזו של מה להכין, הטקסיות שבהליכה לסופר ובבחירת המצרכים, הבישול עצמו וההתרגשות הקלה שמציפה את המארח כשהוא עורך למוזמנים היכרות עם חפצים אקזוטיים בביתו ("את הליתוגרפיה הזו רכשתי בטיול בספרד", "את האבן הזו קניתי במחיר מציאה בסותבי'ס" וכו'), הכל מאוד חגיגי וכיפי וחברתי בצורה לא מאיימת (בהנחה שבין האורחים אין קשרים רומנטיים סבוכים מתחת לפני השטח), בעוד השיחות עשויות לגלוש מדיון מעמיק בהורדת דירוג האשראי האמריקאי ועד לסקירת המנטורים בגרסא הישראלית של The Voice, כולל העלאת חלופות אידיאליות.
לכן, כשמתפרץ אורח לא רצוי שעתיד לשבש את מהלך ארוחת הערב המתוכננת, זהו ללא ספק מתכון לסרט אימה.
"כולנו נאצים"
לאחר שצופים בטריילר לסרטו של ניק טומנאי, "המארח המושלם" (The Perfect Host), ניתן להבחין בפאנץ' שבכל סרט אחר היה מהווה את שיא העלילה. אבל לא כאן. הסרט נפתח בדמותו של בחור צעיר (קליין קרופורד) שכל הרמזים מצביעים על כך שהוא פושע (ביחוד כשכתבת חדשות עומדת לפני בנק מכותר בסרטי משטרה וחותכת לתמונה שלו). במטרה למצוא מחסה זמני, נודד הבחור מבית לבית בנעל מדממת, עד אשר הוא מגיע לביתו רחב הידיים של גבר חביב, פגיע, נוירוטי וקצת גיי, שכל הידוע עליו מסתכם בכך שהוא מצפה לאורחים לקראת ארוחת ערב. מהר מאוד מתברר כי דברים הם לא בדיוק כפי שהם נראים ושהקו המפריד בין קורבן למקרבן, דק כחוט השערה.
ככלל, הסרט משופע במשחקי כוחות ואלו המתפתחים בין קרופורד לפירס באים לידי ביטוי באופן שנע – בדומה לכל הסרט – בין קטבים: בין הקומי למאיים, האבסורדי לסאדיסטי, הצפוי למפתיע, הרגוע למלחיץ. בכל הסצנות האלה, שיש בהן מן איכות אירופאית, מפליא דיוויד הייד פירס לגלם את דמותו של "המארח המושלם" בנון-שלנטיות מצמררת, היתולית ומבדחת, כשהוא שולט בסרט הזה כמו שהייתם מצפים מיובל כספין להפגין שליטה בסידור שולחן. תוך כדי כך, הוא גם משתעשע במוסר הבריא של צופיו.
בהסתמך על כך שקהל הצופים נהנה לצפות בבחור הרע בא על עונשו, תחושת ההנאה הנובעת מכך במקרה הזה מקבלת מימד סאדיסטי בעודנו תוהים מי כאן בעצם הבחור הרע וכיצד ניתן להגדיר אותו. זה מהלך מעניין, שמהדהד באופן אקטואלי להפליא לדבריו האחרונים של לארס פון טרייר שטוען בסופו של דבר כי בכל אדם טמון גרעין של רוע שעשוי לנבוט באקלימים הנכונים ועל כן יש לחקור אותו. רעים וטובים ב"המארח המושלם", הוא מושג שמקבל משמעות חמקמקה ומורכבת בניסיון לומר בכך משהו על הטבע האנושי, גם של צופיו. הוא יוצא כנגד ההנחות, הציפיות והרגשות שאנו מפתחים כלפי בני אדם בעקבות רושם ראשוני ומכריז בחגיגיות זדונית משועשעת "יש דברים נסתרים מעין".
אף אחד לא מושלם
הבעיה עם הסרט הזה, שבחלקו הראשון נראה מבטיח במיוחד, נעוצה בסיפור המסגרת הרפה ובלא מעט טוויסטים מופרכים. הסיפור מתחיל כאמור בשוד בנק. ככל שמתגלים פרטים נוספים השופכים אור על השוד, נחשפים קטעים נוספים ממנו, כנ"ל לגבי רומן שניהל השודד עם בחורה אטרקטיבית, אך לא רק שהסצנות הזוגיות ביניהם משעממות לנוכח האינטנסיביות שבארוחת הערב, כל סיפור השוד נראה עלוב, טכנית וויזואלית. כמו כן, הסצנות בהן נראים למשל חוקרי המשטרה עומלים במשרדם על הפרשה-הלא-באמת-מסועפת הזו נראות תלושות, רזות ולא מספקות. למעשה, בכך הניעו היוצרים את הסרט בין שני קטבים נוספים שכלל לא כיוונו אליהם במקור: הצלחה וכישלון.
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה קולנוע אינדי, קולנוע אמריקאי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s