סצנות מתוך המחזה החדש של טוני קושנר, "מדריך ההומוסקסואל המשכיל לקפיטליזם ולסוציאליזם עם פירוש לכתבי הקודש"

[Pic via Guthrie Theater]
כשצפיתי לראשונה במיני-סדרה של מייק ניקולס, עפ"י המחזה שכתב טוני קושנר, "מלאכים באמריקה", זכור לי רגע שבו נפלתי מהספה. זה קרה אומנם לפני מספר שנים אך אני עדיין זוכר כיצד בהיתי במסך בעיניים פעורות ופשוט לא יכולתי להאמין למה שאני שומע ורואה. הכתיבה של קושנר הייתה כל-כך מפעימה עבורי, כל-כך מהממת חושים, עד שמצאתי את עצמי סוגד למסך הטלוויזיה. לא הבנתי איך ניתן בכלל לכתוב שורות כאלה.
במחשבה לאחור, אני חושב שמה שהלהיב אותי (מעבר למשחק המדוייק והפן הויזואלי המפתיע) היה השילוב החזק – שלא לגמרי הייתי מודע אליו במהלך הצפיה – בין רגש עז לאינטלקט מזהיר. מדובר באיזון שקשה מאוד להשיג והוא בעיני המפתח ליצירה האולטימטיבית. גם קשת הנושאים הרחבה ש"מלאכים באמריקה" עסקה בהם (שנות ה- 80, הומוסקסואליות, איידס, יהדות, פוליטיקה, זוגיות, מוות וכו') ריתקה אותי לחלוטין.
מעבר לכך, "מלאכים באמריקה" נוגעת גם בנושאים אוניברסליים יותר, וכשלוקחים בחשבון שהאיזון בין כל המרכיבים הללו נשמר במשך 6 שעות (ובווליום גבוה), קשה שלא להכתירה כאחת מן היצירות הטלוויזיוניות הכי טובות ומרשימות שנקלתי בהן עד היום.
לאחרונה עלה שמו של המחזאי-זוכה-פרס-הפוליצר-ושני-פרסי-טוני לכותרות, בעקבות החלטת חבר הנאמנים של האונ' העירונית בניו-יורק (CUNY) למשוך את שמו מרשימת המועמדים לקבלת תואר דוקטור לשם כבוד, לאחר שחבר הוועדה ג'פרי ס. ויזנפלד ציטט מדעותיו של קושנר התומכות לכאורה בחרם על ישראל ומעלות כי הוא סבור שהקמת המדינה לוותה באקט של טיהור אתני.
קושנר, שלא היה מודע לכך שחבר הוועדה ויזנפלד מתכוון לתקוף אותו, הזדעזע ושיגר מכתב בו הוא מבהיר כי מעולם לא תמך בחרם על ישראל, שהוא מצדד בזכותה להתקיים ושבמקום להסתמך על מקור לא מהימן היה על ויזנפלד להתבסס על עבודותיו כאמן. עם זאת סבור קושנר שיש מקום לביקורת על המדיניות הישראלית ובהתבסס על מחקרים, ובעיקר על עבודתו של ההיסטוריון בני מוריס, הוא מאמין שישראל אכן ביצעה טיהור אתני בעקירת הפלסטינים מבתיהם, כחלק מתהליך הקמת המדינה. תגובה רחבה יותר של קושנר לגבי הפרשה ניתן לראות במסגרת שני חלקי ראיון טלוויזיוני מעניין שנערך איתו לא מזמן.
בעקבות גלי מחאה (שגובו בין השאר בהכרזתם של הסופר מייקל קנינגהם, הסופרת והעיתונאית ברברה ארנרייך וההיסטוריונית אלן שרקר כי יחזירו את התואר לשם כבוד אותו קיבלו בעבר מהאוניברסיטה, לאות הזדהות עם קושנר), חזר ועד הנאמנים מהחלטתו.
לכל אחד יש גישה משלו בהתייחס לאמן ויצירתו. בישראל, פוליטיקה היא דבר כה אמוציונלי עד שהיא מעוורת אנשים מלראות כל דבר אחר. מבחינתי, ניתן לאמץ, לחלוק או להתווכח על השקפותיו הפוליטיות של קושנר. אבל זו היצירה. היצירה חזקה מהכל וכל עוד היא מתקשרת איתי, מסעירה אותי, מאתגרת אותי, מרגשת אותי, משפיעה עלי – היא זו שחשובה. לכן אל תתפלאו שהמחזה החדש של קושנר, The Intelligent Homosexual's Guide to Capitalism and Socialism with a Key to the Scriptures, בבימויו של מייקל גריף, גורם לי להלחית מסקרנות בהתניה פבלובית.
קושנר מספר שרצה לטעון את שם המחזה באיכות ספרותית ואכן "מדריך ההומוסקסואל המשכיל לקפיטליזם ולסוציאליזם עם פירוש לכתבי הקודש" – שנהגה בהשראת עבודותיהם של ברנרד שו ומרי בייקר אדי – היא אחת הכותרות הבומבסטיות, המסקרנות והיפות שנתקלתי בהן. כותרת עם בשר למחזה עם בשר שנמשך לא פחות משלוש שעות וחצי (!).
המחזה מתרחש במהלך קיץ 2007. גאס מרקנטוניו – סוור בדימוס וקרוב משפחה של חבר הקונגרס המנוח ויטו מרקנטוניו – מזמן את שלושת ילדיו הבוגרים לבית המשפחה בברוקלין, על מנת לדון בדבר רצונו להתאבד. המחזה חוקר מגוון נושאים, בהם: מהפכה, רדיקליזם, נישואים, סקס, זנות, פוליטיקה, נדל"ן, איגודים שונים וחובות שלא שולמו כמו גם כאלה שלא ניתן יהיה לשלמם.
גרסא מוקדמת של המחזה רצה למשך זמן קצר בתיאטרון גאת'רי שבמיניאפוליס במהלך 2009. בימים אלו, מוצג המחזה ב- Public Theater בניו-יורק, עד ה- 12 ביוני. אם אתם נוחתים במקרה בתפוח הגדול, אל תגידו שלא אמרתי.
סביר להניח שבדומה ל"מלאכים באמריקה", גם יצירתו הנוכחית של קושנר תראה אור כספר (שיעלה פחות מכרטיס טיסה לניו-יורק), ומי יודע, אולי יום אחד יזכה "מדריך ההומוסקסואל המשכיל…" לעיבוד טלוויזיוני עוצר נשימה משלו. בינתיים, הנה ביקורת, והנה כמה קטעים מתוך המחזה:
***
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה תיאטרון. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s