תם עידן שלם / סטיבן ג'סי ברנשטיין

הו עזרו לאלוהַי הפסים הנבזיים הכרישים השבורים
דובי הפנדה המתעתעים נשים רשעות ומכנסיים קרועים.
כשהתעוררתי בבוקר ההוא היה זה כאילו ילד כלשהו
השתגע בחדרי עם צבעי מים. הכל
היה בצבע הלא נכון. דברים מסוימים היו לא נכונים ביותר
מצבע אחד. הטלוויזיה עדיין פעלה מהלילה שעבר. צפיתי
בה. זו הייתה תוכנית דת. הצבע כולו היה
מזוהם. פנים כתומים בהירים. ביגוד ירוק חומצי. נעליים ורודות.
זהו סט שחור-לבן.
בתחתית המרקע היה מספר טלפון.
האיש אמר: היועצים שלנו ממתינים
לשיחתכם. חשבתי על זה, אבל הייתי חולה מדי כדי לקום
מהמיטה. אז שכבתי שם והבטתי בידי הירוקות.
אחר כך. כשהרגשתי טוב יותר, ירדתי למטה
וטלפנתי לבית החולים. הם שאלו אותי האם לקחתי
סמים.
"שתי כוסות וחצי של סאוטרן קומפורט".
"האם אתה יכול להגיע לכאן?"
"לא".
"טוב, אז שיהיה בהצלחה. להתראות".
חזרתי לחדרי והסתכלתי סביב. דברים כמעט
שבו לקדמותם. זחלתי חזרה אל המיטה
והחלפתי ערוץ.
***
אדמיין מספר דרכים למות, אך הדרך
בה זה יתרחש היא לא העסק שלי, בסופו של דבר.
אנשים תמיד מדברים על ברירות ואפשרויות.
איזו ערימה של חרא. אם אני הופך למשהו
שאני לא, אז אני כלום. אני מת.
אפילו התאבדות אינה וודאית.
***
עכשיו האורות דפוקים. עכשיו
הצללים שחורים. הם אומרים שהאיש פוחד.
יש ציפורים סביב
מיטתו הרותחת. הם אומרים
שדבר לא יכול לקרות. יש להם
אמונה.
***
ובכל פעם שהוא הולך לבית החולים, מקיא את
נשמתו; הם אומרים שהוא נראה טוב.
***
למות זה הדבר ההגון היחידי לעשות.
הירח פסק מלהקסים. הוא כסוף
ומנוקב. נהימה. זה הסוף שלי. אינני אסיר תודה.
אני מת ביללה, יושב במיטתי, לבוש בפיג'מה
ארורה, פוחד לשקוע בהתבוננות באחיות מבעד
לכוס מים שבורה ולבסוף לקרוס, להיהפך לאל – מת.
מה גורם לאדם לכעוס כל כך? החיים לא כאלה קשים להבנה.
חבורה היא דימום: אדום כהה… דם
חומק מתחת לעור ומופיע שחור וצהוב.
בעלת הבית שלי שוב מחוץ למסדרון. היא מטיחה
את הרהיטים לכל עבר. מכבה ומפעילה את
שואב האבק. מדברת לעצמה.
מה שהיא באמת עושה שם בחוץ זה לנסות
לאלץ אותי לצאת החוצה ולדבר איתה. היא
בודדה וזקנה. היא לא יודעת מה לעשות עם עצמה.
אם אתחיל להדפיס, אולי היא תלך. במקום היא
מתחילה לדבר אלי מבעד לדלת. אני לא יודע מה
לומר לה. זה עצוב. הלוואי שהיא הייתה צעירה יותר.
באמת, היא דומה לי מאוד.
לבסוף, אני רק פותח את הדלת ואומר לה ללכת.
אני עסוק.
היא יורדת במדרגות בכבדות. היא מחבבת אותי
נורא. אבל קשה לתאר למה היא סבלה אותי
במשך שלושת השנים האחרונות. אני מקים המון רעש ואני
תמיד מבלגן את השירותים.
***
אני לא יכול לסבול יותר את הטלוויזיה. זה בא והולך. כל
שישה חודשים בערך. זה כל מה שאני יכול לסבול. שישה חודשים
בכל פעם. במהלך אותם שישה חודשים אני צופה בדבר הזה ללא הפסקה
כמעט. במהלך ששת החודשים הבאים אני אפילו לא מסוגל לסבול את השהיה
איתה באותו חדר.
בכל אופן אני מסוגל לחוש את עצמי מתעורר לחיים
ומתחיל להיגעל מהטלוויזיה.
כולם נראים אותו דבר. כל החדשות נשמעות אותו דבר.
הסרטים כולם סתומים. תוכניות האירוח מבחילות
לגמרי. תוכניות החינוך מחליאות אותי. אופרות סבון,
קומדיות מצבים… כל זה בלתי נסבל.
אני קופץ מהמיטה ומטיח את כף ידי כנגד
הכפתור שמכבה את הדבר הזה.
חולה או לא חולה, כל דבר יותר טוב מזה.
הטלוויזיה נופלת אחורנית על השולחן. אני לא טורח
להרים אותה.
אבל אני נושם… רעב ונושם. תם
עידן שלם.

סטיבן "ג'סי" ברנשטיין (1991-1950), היה אחד המשוררים האוונגרדיים המשמעותיים ביותר שיצאו מסיאטל בשנות ה- 80. מי שכונה לעיתים כ"סנדק של הגראנג'", פרסם בין השאר מספר ספרי שירה ונובלות (שקשה מאוד להשיג בימינו), והוציא אלבום ספוקן וורד נפלא בשם Prison, בלייבל סאב פופ.
A Whole Era Is Finished, לקוח מתוך ספרון שירה של ברנשטיין בשם Choking on Sixth, שראה אור ב- 1979. בימים אלו ניתן לראות את דמותו בסרט תיעודי שיצא השנה בשם: I Am Secretly An Important Man.
תודה לנדב, דבי ונגה על העזרה בתרגום השיר ולעדי היקרה על התמונה.
עוד על ברנשטיין, באחד הפוסטים העתידיים.
פוסט זה פורסם בקטגוריה שירה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על תם עידן שלם / סטיבן ג'סי ברנשטיין

  1. גזר גמדי הגיב:

    מקסים ! תודה על קיומך שמאפשר לי לקרוא דברים לראשונה בתרגום לעברית.

  2. פינגבאק: בלונה | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

כתיבת תגובה

