קומדיה עצובה

1. העוזרת (La Nana / The Maid) / סבסטיאן סילבה, צ'ילה, 2009
באמצע סרטו הצ'יליאני האחרון של סבסטיאן סילבה, בין כירסום תפוחון אחד למשנהו, חברתי הטובה עדי תוהה בקול רם, "זה אמור להיות קומדיה, לא?" ובאמת, מבלי שלגמרי שמים לב, מתברר ש"העוזרת" זו למעשה קומדיה בתחפושת של דרמה (ואולי להיפך?).
סרט מפתיע, שעל אף אפרפרותו המכוונת מותיר אותך סימפטי ומשועשע עם תחושה מתקתקה שנובעת מתוך עצב גדול ורגש בלתי מבוטל כלפי הדמות הזעופה שבמרכזו.
ראקל היא עוזרת בית (יותר משרתת, למען האמת), במשך 20 שנה. היא עובדת בביתו של זוג עשיר ומעט מגוחך עם ילדים מתבגרים ולאחרונה מתחילה לסבול מתשישות ועלפונות אקראיים. בעלת הבית מחליטה שעל מנת לעזור לראקל, היא תשכור עוזרת חדשה שתעבוד ביחד איתה. ראקל, זאבה בודדה שכמותה, מחליטה שלא יקום ולא יהיה ומעבירה את שרשרת העוזרות המתחלפות שבעה מדורי גיהנום (או לפחות נועלת עליהן את הדלת כשהן בחוץ).
ראקל היא דמות שקשה מאוד לחבב. היא קשוחה, חסרת הומור, פרצוף תשעה באב ולמען האמת די מטורפת. אך הטירוף שלה נובע במידה רבה מתוך תחושת בדידות – ללא חברים, בעל וילדים, היא מחשיבה את מעסיקיה כמשפחתה. זה כואב ועצוב ועל אף כל העושר המקיף אותה, הוא רק למראית עין, ועל אף העובדה שמעמדה מותיר אותה בעמדה נחותה, היא מנסה להיאחז בו נואשות ומוכיחה שלא משנה היכן אתה נמצא – ברגע אחד תמיד תוכל למצוא את עצמך במקום נמוך יותר ועל כן חובה עליך להילחם (לא סתם הגדירו את הסרט כסאטירה על חברת המעמדות הלטינו-אמריקאית).
קטלינה סבדרה עושה תפקיד מעולה בתור עוזרת הבית המעורערת, וכשקורה הבלתי אפשרי ואתה מתחיל לחבב את האישה בעלת סדר היום הצבאי, המדכא וחסר העתיד, אתה מבין מדוע האם אינה רוצה לוותר עליה.
התמונה בה ראקל מודדת את מסיכת הגורילה למשל, מספרת את סיפורה של הדמות הזו בשוט אחד: הארשת הפראית, המבהילה והנוקשה שהיא עוטה לעיני כל היא לא יותר מאשר תחפושת שכאשר מסירים אותה בחדרי חדרים מתגלה לו יצור אנושי, בודד ופגיע.
סרט קטן וחביב מאוד עם הומור מיוחד (שימו לב למוטיב העירום), שמסתדר בסדר גמור ללא פסקול (אחרת איך נדע שזה סרט איכות) ולגמרי שווה צפיה.
2. גרינברג (Greenberg) / נוח באומבך, ארה"ב, 2010
אחרי צפיה אחת ב"גרינברג", אני מודה שמדובר בסרט הכי פחות אהוב עלי של באומבך (נשאיר את "בועטים וצורחים" לרגע בצד). מבחינתי, מדובר בסרטו הראשון שלא מתחשק לי לראות שוב ברגע שהוא נגמר.
לא מדובר בסרט רע, הוא מכיל כמה מאפיינים באומבכיים מובהקים (גם הפעם אחת הדמויות מקלפת עור יבש משפתיה) וקשה לומר שסבלתי בו, אך בתור מי שגסס על "חיים בין השורות" ו"מרגו בחתונה", גרינברג מעט מאכזב.
סגנונית למשל, הוא מצולם באופן סטנדרטי יותר; הוא איטי; ההומור הייחודי של באומבך לא לגמרי סיפק אותי כאן (למרות שהסצנה במסעדה נהדרת!); הנטיה שלו ביצירת דמות ראשית שתעורר בצופה אנטגוניזם אינה נפקדת גם כאן, אך בניגוד להתאהבות הגמורה שלי במרגו המחופפת, דמותו של בן סטילר הותירה אותי מרוחק.
כמי שפצח בקריירה שלו עם סרט על סטודנטים שסיימו את הקולג' כשהם מבולבלים, אבודים וחולמים, המציאות הנפרשת בגרינברג, למעלה מעשור מאוחר יותר, לא מבשרת טובות. מדובר בסרט על אדם מנותק (בן סטילר) שהגיע לנקודה מתקדמת בחייו בה הוא מבין שהוא נמצא במקום אחר משתכנן. סרט על התפקחות כואבת וחלומות לא ממומשים. המצב הזה מוליד בתוכו כעס כלפי העולם, אותו הוא מציף במכתבי תלונה לגבי גורמים שונים, הוא נון-קונפורמיסט, מיזנטרופ במידה מסוימת, לא נוהג (ביטוי לדריכה במקום וחוסר תנועה), ומכלה את זמנו בלא לעשות דבר.
למעשה, מדובר בדמות די חתרנית, לא מתחנפת ולא מתנצלת. במקום לנסות ולרדוף אחרי החלום האמריקאי, להשיג עבודה טובה, להתחתן, להביא ילדים ולגור בוילה עם חיית מחמד פרוותית, הוא מחליט על פאסיביות. זין על החלום האמריקאי, מה זה בכלל? הסקס מביך ולא מגרה כפי שהרגילו אותנו לחשוב במדיה ופוליטיקלי קורקט בתחת שלי. במובן הזה, באומבך שוטח את היאוש הקיומי שלו (עם זיק של תקווה אומנם) בלי פשרות, שזה טוב ויפה אך בעיני פחות חינני, קוסם וקומוניקטיבי ממה שהורגלנו ממנו.
שני דברים שבכל זאת אהבתי – הסצנה המשעשעת והקוסמית במסיבה והתגובה של חברתי הטובה כשהוא הסתיים. בכלל, לראות תגובות של צופים אחרים כשהסרטים של באומבך מסתיימים (לרוב באיזו נקודה תלושה משהו), זה תמיד מצחיק.
פוסט זה פורסם בקטגוריה קולנוע אמריקאי, קולנוע צ'יליאני. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על קומדיה עצובה

  1. אבל בגרינברג יש את גרטה גרוויג שתמיד כיף לראות אותה.

  2. פינגבאק: סאנדנס 2013: Sexy and they know it | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s