פרינג' – עד התהום, על הקצה

fringe-1.jpg

קשה שלא לבוא ל- Fringe, הסדרה האחרונה מבית היוצר של ג'יי.ג'יי אברהמס, בלי ציפיות בשמיים. הסדרה, ש- 9.13 מיליון אמריקנים לטשו עיניים בפרק הבכורה שלה, עלתה כבר בארה"ב לקראת סוף 2008, אך בהוט היא צפויה לעלות רק במהלך עונת החורף של 2010.

נתחיל מהסוף: פרינג' היא לא אבודים. ראוי שזה יאמר בפתיחה, חד וחלק. וזה בסדר. לא הרבה סדרות הן אבודים. למעשה, הייתי יכול לספור על כף יד אחת את הסדרות שהן 'אבודים'. אולי אפילו על אצבע אחת. מצד שני, היא גם לא זהות בדויה, שזה רק לטובתה. אם כבר גררתם אותי להשוואות, אז היא יותר תיקים-באפלה פוגשת את איזור-הדמדומים פוגשת אנשים-קירחים-בלי-גבות פוגשת פרות-שעושות-מו-פעם-בפרק פוגשת צופים שמאוד רוצים לראות את ג'ק-קייט-וסוייר אבל מוצאים את אוליביה-וולטר-ופיטר ולומדים על עצמם שהם דווקא נהנים מזה קווייט אה ביט. או שזה רק אני.

אם אחרי הפיילוט היקר בהיסטוריה של אבודים (11.5 מיליון דולר) פיטרו את לויד בראון, הפעם אף איש טלוויזיה לא הועף מכיסאו ועשרת מיליון הדולרים שהושקעו בפרק הפותח את פרינג', בן השעה ועשרים, הופכים אותו למעין סרט קולנוע קטן. הפרק נפתח, איך לא, במטוס, שברגע אחד משיט נוסעים בסופת רעמים, ורגע מאוחר יותר מכיל נוסעים בצורת שלדים. המקרה החריג הזה הוא ספתח לשרשרת תופעות ביזאריות יותר מהחולצות של צביקה פיק, המשתרגת בכל מהלך הסדרה ונחקרת ע"י יחידה ממשלתית מיוחדת בשם Fringe. מפקד היחידה סבור שכל אותם אירועים קשורים אחד לשני וכי הם למעשה תוצאה של ניסויים המתרחשים בחלקים שונים בעולם. על מנת להבין מי עורך את הניסויים הללו, כיצד הם קשורים ולאיזו מטרה, עליהם להיעזר במדען מבריק בשם וולטר בישופ, אשר ביצע בעברו סדרת ניסויים שנויים במחלוקת שכולם הילכו על קו הקצה של המדע (מכאן שמה של הסדרה). ישנה רק בעיה אחת. ד"ר בישופ כלוא בבית משוגעים. על מנת שיוכל לצאת לחופשי מתאו בסנט קלייר, עליו להיות צמוד לאפוטרופוס שישגיח על תפקודו וידאג שלא יהווה סכנה לעצמו או לסביבה. כך נכנס לתמונה בנו המרוחק, ג'ושוע ג'קסון, כלומר, פיטר בישופ ויוצר את אחת מנקודות החוזק המשמעותיות של הסדרה – מערכת יחסים בין אב לבנו. ברקע ישנו גם תאגיד ענק ומסתורי בשם "מאסיב דיינמיק" המהווה כוח כלכלי וטכנולוגי עם אג'נדה מעורפלת.

לא ברור אם שמתם לב, אך עד כה הצלחתי לסכם את עלילת הסדרה מבלי לציין דמות אחת – הדמות הראשית: סוכנת האף.בי.איי אוליביה דנהאם.

fringe-2.jpg

העניין הוא כזה, אוליביה (בגילומה של אנה טורב), היא דמות שלומדים לחבב במהלך הסדרה מכורח הכוונות הטובות שלה והמצבים המלחיצים שהיא נקלעת אליהם. נראה כי היוצרים הקדישו רבות מזמנם לעיצוב דמויותיהם של הבישופים ולעלילה עד שלא נותר בהם מספיק כוח לעצב גם את דמותה של הסוכנת. היא קרחון. ולמרות שהיא עוברת טרגדיה גדולה בפרק הפתיחה ומגלה עצמה במרכז רשת סבוכה של סודות אפלוליים, יש בה משהו אנמי. היא קורקטית, חזקה, נחושה להבין, אבל אתה לא ממש מאמין שיש לאישה הזו חיים מחוץ לעבודה למשל, וגם כשכבר מנסים לעגן אותה במסגרת חיי משפחה בשלב מאוחר יותר, יש משהו מאוד מאולץ ולא אמין במסגרת הזו ביחס אליה. גם הרומן שהיא מקיימת עם אחת מדמויות המפתח בפרק הפתיחה לא עשוי בצורה משכנעת מספיק בעיני. אני מודה שיש משהו מוטעה בציפייה שלי מדמות נשית שתדע לרגש ולהתרגש, כל שכן כשמדובר בסדרת מתח-מד"בית ולא באיזו דרמת הולמרק בצבעי כרמל, אך יש בה משהו שגורם אפילו לבדיחות שלה להישמע קצת ממוכנות. שלא תבינו לא נכון, אני אוהב את אוליביה, וסביר להניח שגם אתם תאהבו: בחורה טובה, אמיצה, אינטלגנטית וקשוחה שלא דופקת חשבון לאף באד גיא במבטא בריטי. גם זה משהו.

fringe-b.jpg

הדמות שבאמת עושה את הסדרה, היא דמותו של וולטר בישופ. ג'ון נובל מגלם דמות שנעה בין ההיסטרי, הפומפוזי והקריקטוריסטי לבין רגעים של ניואנסים קטנים ומרגשים. לפעמים אתה בטוח שהוא חושב שהוא מופיע בכיכר הייד פארק או על איזו במת תיאטרון כשבקהל נדמה לו שמישהו בשורה שתיים עשרה לא שומע טוב, ועליו לעשות משהו בנידון. עם זאת מדובר בדמות מצחיקה ונוגעת ללב שהאקסצנריות שלה היא בעיני לב הסדרה.

מבחינתי, ההפתעה מגיעה דווקא מכיוונו של ג'ושוע ג'קסון. השחקן הזה, שבעבר היה גורם לי לפריחה בכל הגוף בכל פעם שהייתי רואה אותו (מדובר בבנאדם היחידי בעולם שאפילו כשהוא ישן הוא נראה שחצן), מתגלה כצלע האנושית והמשעשעת של החבורה, והוויכוחים הקורעים שלו עם וולטר מספקים לסדרה הזו מנות צחוק שהייתי רוצה יותר מהן לווריד. מבלי לספיילר, אציין רק שמערכת היחסים שלו עם אביו מתגלה כמורכבת במיוחד ככל שמתקדמת הסדרה, ומעלה בכך את רף הסקרנות בנוגע להמשכה.

אחרי כל כך הרבה סדרות של אנשים עם כוחות על טבעיים (גיבורים), קפיצות בזמן (גיבורים), ומוחות פעורים לרווחה (גיבורים), נראה כי קשה לחדש בז'אנר יותר מידי (Flashforward?), ולמרות זאת, גם אם לעיתים הצופה נאלץ לאפסן את מוחו באחת מצנצנות הפורמלין של ד"ר בישופ – ולזכור לאסוף אותו בתום הצפייה גם אם לא קוראים לו סיילר – במטרה לבלוע את הפתרונות המוצעים לחלק מעלילותיה, והעובדה שבכל פרק צצים להם עשרות ביטויים פסבדו-מדעיים הנפתחים במילים "כמובן!", התעלומות שפרינג' פוערת בפני הצופה, כמו גם ההברקות שלה (חכו שתראו את הפרק עם האיש הקירח), שלא להזכיר את פרק סוף העונה הנפלא שמצפה למי שיצוף בהנאה על פני כל 20 הפרקים של הסדרה, יוצרים סדרה ממכרת, כיפית ומהנה בתעלוליה הגרפיים (מה שמזכיר לי להתריע בפני כל המתכננים לצפות בה: אל תאכלו שום דבר בזמן הצפיה! אם יש דבר אחד שפרינג' לא מעוררת, זה תיאבון בריא), ואעפ"י שעתידה כרגע טיפה לוטה בערפל (העונה השנייה עד כה לא מסעירה כקודמתה לצערי), שווה לפנות לה זמן בסקדג'ואל הדחוס של בני עם ישראל גם עם עוד מעט מתחילה העונה האחרונה של אבודים.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת טלוויזיה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על פרינג' – עד התהום, על הקצה

  1. I Love Anna Torv הגיב:

    נו באמת…
    "נראה כי היוצרים הקדישו רבות מזמנם לעיצוב דמויותיהם של הבישופים ולעלילה עד שלא נותר בהם מספיק כוח לעצב גם את דמותה של הסוכנת. היא קרחון."
    "יש בה משהו אנמי."
    ממש ממש לא. הסוכנת אוליביה דנהאם מדהימה, מעניינת, ושכחת לכתוב (או שבכלל לא רצית) היא גם יפה.
    דרך אגב *ספויילר* צפו למתח מיני וגם קשר רומנטי בינה לבין פיטר בישופ…

  2. I Love Anna Torv הגיב:

    אה, שכחתי, לאנה טורב (אוליביה)אין מבטא אנגלי, אלא אוסטרלי, היא מאוסטרליה במקור.
    חוץ מזה, צודקים, פרינג' לא מעוררת תיאבון בריא 🙂 (היה לי ניסיון של אכילה מול פרינג' בבית מלון, וזה נגמר בשירות חדרים.וגם בשירותים.)
    ודרך אגב, לצופים בקצב ישראל, חכו לפרק 22 (הפרק האחרון) של עונה 2 כדי להבין את מה שהלך (והולך) בין אוליביה ופיטר…
    דרך אגב, עכשיו זה כבר בטוח, יש עונה 4! (האמת שהודיעו על זה כבר במרץ, אבל למי איכפת?!)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s