מתמטיקה אחרת / דיוויד פוסטר וואלאס

דיוויד פוסטר וואלאס כתב במשך חייו עשרות סיפורים קצרים, כמו גם שני רומנים עבי כרס. הסיפור הבא (והמאוד מוקדם שלו) פורסם במקור במגזין הספרותי Western Humanities Review, בגיליון קיץ 1987. מדובר בקטע משעשע שמדבר בין השאר על מהי אהבה עבור אנשים שונים, כיצד הם מביעים אותה והאם הסממנים החיצוניים שלה אכן משקפים את תחושותיהם הפנימיות.

 מי שמעוניין לקרוא את הסיפור בשפת המקור, מוזמן להקליק כאן.

 לכל מי שמעוניין לקרוא את "שאלה בלי תשובה" –  קצרצר נוסף של וואלאס בעברית (שפורסם בעיתון הארץ במהלך 2009), מוזמן להקליק פה.

1.

– סבא?

– ג'וזף? היכנס.

– אני יכול להיכנס?

– כנס. שב.

– איך אתה מרגיש?

– בסדר, בסדר. בסדר.

– אני מאוהב בך.

– איך הגעת לכאן, בן? אין בית-ספר היום? איזה יום היום?

– אני מאוהב בך, סבא.

– מאוהב בי?

– כן.

– מה אתה מתכוון?

– אני מתכוון שאני מאוהב בך, סבא. אני רוצה רק להיות איתך. רק איתך.

– מה לעזאזל אתה מתכוון אתה מאוהב בי?

– אני…

– זו סוג של בדיחה? איזה יום היום?

– לא, סבא.

– טוב, גם אני אוהב אותך, ג'ו. אתה ילד טוב. אתה תמיד גורם לסבתא ולי להתגאות. גם אנחנו רוצים להיות איתך. טוב, ברגע שאצליח לצאת מכאן…

– לא על זה אני מדבר, סבא. אני מאוהב בך. אתה הדבר היחידי שאני חושב עליו. דמותך חיה ומתנועעת בתוכי. אני שם את צרכיך מעל לשלי. הנוכחות שלך משפיעה על מערכת העצבים שלי. אני חי עבור המגע שלך. אני רוצה להיות איתך. תמיד.

– אני נשוי. אני נשוי לסבתא שלך.

– כן.

– אנחנו שנינו מאותו המין.

– בהחלט.

– איזה יום היום, ג'ו? איך הגעת לכאן?

– ….

– אני זקן, ילד. אני חולה. נותרו לי רק חצי מעיים. הפנים שלי תלויות לי על הגולגולת. אני יכול לדעת מהטעם שבפי שהנשימה שלי מסריחה כמו סלט ביצים רקובות.

– שולי. זה אותך שאני אוהב.

– שוחחת על זה עם אבא שלך?

– לא סיפרתי לאף אחד, אדוני. נשאתי זאת בתוכי. לבד. הרגשתי שעלי לדבר איתך קודם.

– אני מבין.

– בדיוק.

– ….

– ….

– באיזו כיתה אתה בבית הספר, ג'וזף? אתה בכיתה ה'?

– כיתה ו', אדוני.

– כיתה ו'.

– כן.

– ואתה מאוהב בי.

– כן.

– אני חושב שאני פשוט לא יודע מה לומר. אני אפילו לא יודע איזה יום היום בשבוע. איך אני אמור לדעת מה לומר?

– אל תאמר דבר, סבא. רק תשב. בדיוק ככה. זה מושלם.

 

2.

– אז רגע, סבתא. תני לי להבין. שתי בחורות וגבר צועדים, ואחת הבחורות מחזיקה לגבר את היד וזה אומר שהיא קשורה לגבר ומחבבת אותו מאוד אבל השניה לא ופשוט מתקדמת איתם?

– כן.

– ואם הן התחלפו, והגבר התחיל להחזיק את היד של הבחורה השניה זה יצביע שעכשיו הגבר והבחורה השניה קשורים? והבחורה הראשונה פשוט מתקדמת איתם?

– כן.

– ….

– תן לי לסדר את העניבה שלך, ג'וזף. הקשר מוטה לצד.

– והם מחזיקים ידיים רק כדי להראות מי קשור למי? להראות את זה בציבור? או שהם מרגישים משהו, כשהם עושים את זה?

– זה לא ברור. זה לא ברור אם ישנם רגשות או שזה רק מפגן.

– את לא יודעת?

– לא.

– אף פעם לא היית במצב בו החזקת ידיים?

– לא.

– מה בנוגע לך ולסבא?

– היד של סבא שלך לא הייתה יד. היד של סבא שלך הייתה דבר מת, מחוברת למפרק שלו ע"י אותו כוח שהטיל לעברו הכל, מתה וחומה, רצועה מלבנית של קור, שלוחה שטוחה שמעולם לא הכרתי ובטח שלא החזקתי.

– אני מבין.

– הנה. תלמד לשמור על הקשר באמצע, ג'וזף.

– את חושבת שזו הסיבה שלא בכינו? ראיתי את כל האחרים בוכים.

– ….

– ….

– ממתק?

– תודה.

 

3.

grandpa.jpg– האם אי פעם אביך סיפר לך איך, כשהיה אז בבית-ספר לרפואה, אחד החברים שלו לכיתה התאהב בגוויה?

– לא אדוני.

– הבחור הזה, לשמוע את אבא שלך מספר את זה, התאהב עד מעל הראש בגוויה. הוא גנב אותה ממחלקת הגוויות בביה"ס לרפואה. הוא לקח את הדבר הזה איתו לכל מקום שהלך. אפילו החוצה בציבור, לתיאטרון.

– זה ממש לא אותו דבר, סבא.

– אבא שלך מספר שהבחור הזה היה מדבר איתו על איך שהוא מאוהב בגוויה ההיא עד מעל הראש. הוא סיפר לאבא שלך שהיה מוכן לחיות עם זה שהגוויה הייתה כל כך שקטה ופאסיבית כל הזמן, כי הגוויה הייתה עדינה, וניידת, והיא תמיד הייתה שם בשבילו.

– ממש לא אותו דבר כאן, סבא. משהו מסוג שונה לגמרי.

– נדמה לי שאביך מספר שהם היו צריכים להעביר את הבחור ההוא למוסד לחולי נפש איפשהו. סיפר שהוא פשוט לא היה מסוגל לחיות בלי הגוויה שלו.

– ….

– עשה טובה לאיש זקן ואל תבהה ככה, בן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה דיוויד פוסטר וואלאס, סיפורים קצרים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

