5 טריילרים יפניים: בורות, פרחים ובובות

TSDilemma
היפנים לא נחים לרגע – בייחוד אם הם עובדים בתעשיית הקולנוע – ומכיוון שהצטברו לאחרונה יותר מדי טריילרים מגניבים משהעין יכולה לשאת, זה הזמן לפצוח בפוסט שמרכז לפחות חמישה מהם.
~
5. אמיתי (Real), במאי: קיושי קורוסאווה
אלו מכם שהצטיידו במשחה נגד טחורים ובקבוק מים קטן, לקראת הקרנה בת חמש שעות בקירוב של "מסוגפות" בפסטיבל ירושלים, ודאי ישמחו לגלות כי קיושי קורוסאווה מוציא בימים אלו סרט חדש לאקרנים, Real, שנשמע כמו שילוב מבטיח בין "התחלה" ל"שמש נצחית בראש צלול".
הסרט מגולל את סיפורם של זוג אוהבים, שהיו לחברי ילדות. לאחר ניסיון התאבדותה של הצלע הנשית, זו נופלת לתרדמת. בתגובה לכך, אהובה טוב המראה מחליט לקחת חלק בטיפול רפואי חדשני שיאפשר לו להיכנס לתודעתה, במטרה להבין מדוע ניסתה לשלוח יד בנפשה.
~
4. דילמת ההקרבה (Ikenie no Jirenma), במאי: שוסוקה קאנקו
כנהוג לומר באמאזונית מדוברת: אם אהבתם את "באטל רויאל", אתם תגססו על "דילמת ההקרבה". קצת לפני שהישרדות הפך מושג שניתן להמירו במיליון דולר, הרעיון של חבורת אנשים הנשלחת לאי בודד במטרה לשרוד, נרקם כבר בספרו של קושון טאקאמי מ-1999, ששנה לאחר מכן הפך לסרט שקוונטין טרנטינו היה מת להיות חתום עליו.
אם כן, חבורה של צעירים יפנים המתרוצצים בצווחות כמו עדת מעריצות של ג'סטין ביבר בשדה תעופה, מאכלסת גם את "דילמת ההקרבה", סרט האימה של שוסוקה קאנקו (שאחראי על שניים מסרטי Death Note), המבוסס על רומן של שינג'ירו דובאשי:
ביום האחרון ללימודים בתיכון, מודיע קול במערכת הכריזה כי בעוד שעה קלה, כל הנוכחים ימצאו את מותם. אך לא הכל אבוד! הדרך לשרוד היא להציע קורבן לבור ענק ומסתורי שנפער בחצר בית הספר. זהו הסרט הראשון מתוך טרילוגיה, כששני הסרטים הבאים עתידים לצאת ישירות לדי.וי.די. אך האם הסרט ייפול קורבן בעצמו לתעשיית הרימייקים ההוליוודית?
~
3. שלום, חברתי הבובה (Hello, My Dolly Girlfriend), במאי: טאקאשי אישי
בגיל 66, הבמאי-תסריטאי הפרובוקטיבי טאקאשי אישי, ממשיך לבעוט עם שני סרטים אפלים חדשים. אישי – מנגקה וסופר, בין שאר עיסוקיו – נוטה לפעול בז'אנר הפינקו אייגה (המאופיין בתכנים ארוטיים-פורנוגראפיים) ואינו חוסך באלימות ודמויות שמקורן בצד הפחות מואר של הכביש. ברבות השנים יצר מנגות קאלט ארוטיות, כשבין סרטיו הבולטים ניתן לציין את Gonin, סרט גנגסטרים מחוספס מ-1995, בכיכובו של טקאשי קיטאנו.
סרטו החדש עושה רושם מטריד במיוחד אך מרתק: הוא עוסק באוטאקו מתבודד המפוטר מעבודתו אשר חייו ניצלים הודות לנערה מוזרה. כשהוא מתעורר, הוא מגלה כי הפכה לבובה.
~
2. הפרח של שָנידאר (The Flower of Shanidar), במאי: גאקוריו אישי
מי אמר שאי אפשר להיוולד פעמיים? לפני שהבמאי היפני גאקוריו אישי, היה גאקוריו אישי, הוא היה סוגו אישי – במאי מחתרתי בועט שהחל את לימודי הקולנוע שלו בשנת 1977, בהיותו בן 19, וכשנה לאחר מכן כבר עשה את סרטו הראשון באורך מלא עם ציוד ששאל מן האוניברסיטה. הוא פעל בהשפעת סצנת הפאנק שפרחה באותה תקופה ביפן, ובין סרטיו העלילתיים המסוגננים, צילם הופעות וקליפים של אמני פאנק-רוק בולטים, שאף לקחו חלק בסרטיו.
סגננו הניסיוני נחשב לאנרגטי במיוחד, לרבות עריכה קליפית מסחררת, שימוש בולט במוסיקה ואלמנטים תעשייתיים המשייכים אותו לז'אנר הסייברפאנק (מאמר מרתק שסוקר את הקריירה המוקדמת של אישי, בדגש על הפן המוסיקלי, ניתן לקרוא באתר Midnight Eye). בשנת 2005 ביים את הסרט המדיטטיבי Mirrored Mind, על שחקנית הסובלת ממשבר זהות, ולאחריו נעלם מן הנוף למשך כ-6 שנים. בשנת 2011, חזר במאי הפולחן היפני עם שתי בשורות משמעותיות: שם חדש וסרט חדש (Isn't Anyone Alive?) במה שהצביע על שינוי פאזה.
החודש יוצא ביפן סרט נוסף שכתב וביים, דרמת מד"ב מסקרנת המעמידה במרכזה תופעה משונה: פרח יפהפה צומח על גופן של נשים מסוימות, המכונה "שָנידאר". כשהשָנידאר בפריחה מלאה, הוא מפיק חומר יקר הנועד להפיק סוג חדש של סם. את הסרט מובילה דמותו של קנג'י אוטאקי – חוקר העובד במתקנים בהם מגדלים את השָנידאר.
עפ"י הטריילר נראה כי אישי ממשיך בקו האסתטי הנקי ששלט בסרטו הקודם (בין האלמנטים העיקריים שמצאו חן בעיני מתוכו), ואף מקצין אותו עם שימוש בסטים סטריליים, קומפוזיציות סימטריות, תאורה חלבית בוהקת ושימוש יפה ועדין בצבעי לבן-כחלחל-אדום, שמעניקים לו ליטוש וברק. אני לגמרי בעניין.
~
1. היער המעוות (The Warped Forest), במאי: שוניצ'ירו מיקי
והזוכה בפרס הטריילר הכי מוזר לשנת 2013 הוא… למעשה סרט שיצא כבר ב-2011, אך עדיין עושה את סבב הפסטיבלים שלו (ונתקלתי בו רק לאחרונה). "היער המעוות", עשוי ככל הנראה להביא את הצופים בו לכדי אחת משתי המסקנות הבאות: למין האנושי עדיין יש תקווה או WTF?
שוניצ'ירו מיקי, הוא אחד משלושת הכותבים והבמאים שאחראים על אחד הסרטים הקומיים הכי ביזאריים של העשורים האחרונים, "פאנקי פורסט" – סרט המורכב מאסופת אפיזודות ודימויים שהמוח האנושי יוצא להפסקת ג'וינט רק כדי להיות מסוגל לעכל כראוי. לפיכך, אין צורך להיות כל-כך מופתעים כשרואים את הטריילר הבא. מצד שני, שום דבר לא יכול להכין אותך לזה.
פוסט זה פורסם בקטגוריה בקרוב!, קולנוע יפני. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה